Ustawienia

Social Media

15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta

14863.jpg

Ponieważ wszyscy jesteśmy konsumentami – jako Prezes UKE chciałabym przypomnieć o standardach w  świadczeniu usług telekomunikacyjnych tak, aby każdy z nas był świadomy swoich praw przy wyborze i korzystaniu z usług telekomunikacyjnych. Już w poniedziałek na stronie internetowej Urzędu ukaże się „Poradnik dla konsumentów - usługi telekomunikacyjne” Dbałość o poszanowanie praw konsumentów w stosunkach prawnych z przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi to jeden z moich głównych priorytetów jako Prezesa UKE.

 

Konsumenci którzy są odbiorcami usług telekomunikacyjnych, często skarżą się na to, że operatorzy telekomunikacyjni nie wykonują umów w sposób należyty, np. naliczają kwotę wg niewłaściwego cennika, mają miejsce przerwy w świadczeniu usługi, zapisy regulaminów i umów są sprzeczne z prawem. do Urzędu co roku trafia kilka tysięcy próśb o interwencję lub mediacje. Z postępowań prowadzonych przed Prezesem UKE wynika również, że często zastrzeżenia konsumentów są uzasadnione - w ostatnim czasie ok. 70% spraw o interwencję i niemal połowa spraw o mediację została zakończonych na korzyść konsumentów. Tylko w 2014 na rzecz konsumentów udało się odzyskać niemal 1,5 mln złotych. Dlatego moim priorytetem jest ochrona konsumentów nie tylko przed działaniami nieuczciwymi, naruszającymi prawo telekomunikacyjne czy konsumenckie, ale także tymi nieetycznymi - wykorzystującymi brak świadomości konsumentów odnośnie swoich praw. Należyta ochrona konsumentów musi opierać się w mojej ocenie na dwóch filarach -   pierwszym jest sprawne i rzetelne prowadzenie postępowań przez Urząd w związku ze skargami konsumenckimi. Drugim jest nieustanne podnoszenie świadomości konsumentów odnośnie ich praw, które powinni egzekwować przy zawieraniu i wypełnianiu każdej transakcji czy umowy.

W UKE działa Centrum Informacji Konsumenckiej, gdzie pod nr tel 801-900-853 konsumenci otrzymują bezpłatne informacje oraz porady prawne od kompetentnych pracowników UKE.  Kontakt z Centrum to z reguły pierwszy ruch konsumenta, który po rozpatrzeniu reklamacji nie wie jakie dalsze działania i kroki może podjąć i jakie przysługują mu prawa. Istnieje również stworzona specjalnie dla konsumentów strona www.cik.uke.gov.pl, na której zamieszczane są istotne informacje, dotyczące m.in. praw konsumentów,  zmieniających się i nowych przepisów prawa czy sposobów rozwiązywania sporów z dostawcami usług telekomunikacyjnych.

Wszyscy jesteśmy konsumentami -  nie tylko w dzisiejszym dniu! Bądźmy zatem świadomi swoich praw jako konsumenci i korzystajmy z usług telekomunikacyjnych bez obaw.

Magdalena Gaj
Prezes
Urzędu Komunikacji Elektronicznej


Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Magdalena Gaj) / (2015-03-15)
Udostępnienie informacji: (Anna Lewandowska) / (2015-03-15 11:18)
Ostatnia zmiana: (Anna Lewandowska) / (2015-03-15 11:41)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Magdalena Gaj
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:23