Ustawienia

Social Media

Analiza cen internetu szerokopasmowego

Analiza cen usług dostępu szerokopasmowego świadczonych przez TP S.A., operatorów alternatywnych we własnych sieciach oraz w ramach umów BSA.

 

 

Przedstawiona analiza ma na celu po raz kolejny porównać poszczególne oferty usług dostępu szerokopasmowego do Internetu świadczone przez Telekomunikację Polską oraz operatorów alternatywnych (w tym operatorów telewizji kablowych).

Dynamiczny rozwój rynku dostępu do sieci Internet w 2007 roku spowodowany był szeregiem decyzji, które przyczyniły się między innymi do zwiększenia liczby osób korzystających z usług dostępu do sieci Internet i znacznego spadku cen. Na początku 2007 roku pojawiły się pierwsze oferty operatorów alternatywnych świadczących usługi w oparciu o BSA.
Do końca roku umowy na usługi dostępu szerokopasmowego przy wykorzystaniu infrastruktury TP S.A. miało podpisanych kilkanaście podmiotów, choć tylko kilka z nich oferowało usługi, w tym dwa z nich na terenie całego kraju.

Promocyjne oferty operatorów alternatywnych, którzy rozpoczęli komercyjne świadczenie usług dostępu do Internetu za pomocą łącz TP S.A., przyniosły oczekiwane skutki w postaci wysokiego wskaźnika pozyskania nowych klientów i w ten sposób przyczyniły się do zmian także w ofertach operatorów telewizji kablowych. Najpopularniejsi dostawcy to Aster (TwójNet, TwójDom i TwójŚwiat), UPC (chello) oraz Multimedia Polska. Często jest to najtańszy i najpewniejszy sposób na skorzystanie z kilkumegabitowego łącza. Niestety, z tego typu dostępu do Internetu nadal można skorzystać tylko w największych miastach - co jest jego  najpoważniejszym minusem.  Do plusów należy zaliczyć znaczne zniżki przy zakupie usług zintegrowanych, gdyż telewizje kablowe prawie zawsze proponują telewizję, Internet i telefon stacjonarny w pakiecie (tzw. usługi triple play).
W niniejszej analizie zostały omówione i porównane oferty standardowe oraz promocyjne Telekomunikacji Polskiej S.A., Netii S.A., Telefonii Dialog S.A., GTS Energis Sp. z o.o., Tele2 Polska Sp. z o.o. UPC Polska Sp. z o.o., Vectry S.A., Multimedii Polskiej S.A., Aster S.A. oraz ETOP Sp. z o.o.

Wszyscy operatorzy reklamują się w podobny sposób (szybko, tanio i bez ograniczeń) i świadczą swoje usługi na bardzo podobnych warunkach jak operator zasiedziały. Często stosują nawet zbliżone techniki marketingowe, tzn. w pierwszych kilku miesiącach stosują duże upusty cenowe, a następnie opłata abonamentowa drastycznie wzrasta. Wszyscy operatorzy, którzy rozpoczęli świadczenie usługi dostępu szerokopasmowego stosują te same okresy obowiązywania umów, tj. 12, 24 i 36 miesięcy oraz oferują usługi o takich samych parametrach przepustowości 512 kbit/s, 1 Mbit/s, 2 Mbit/s i 6 Mbit/s.

Jednak mimo tak wielu podobieństw oferty poszczególnych operatorów różnią się między sobą poziomem cen za określone przepływności.

Przedstawione w analizie oferty poszczególnych operatorów obowiązywały w IV kwartale 2007 r. (w szczególności w dniu 14 grudnia 2007 r.).

Pełna treść analizy znajduje się z załączonym pliku.

 

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Malgorzata Skrzeczynska)
Udostępnienie informacji: (Anna Lewandowska) / (2008-07-15 16:10)
Ostatnia zmiana: (Jacek Strzalkowski) / (2008-09-12 11:16)

Pliki do pobrania

Pobierz wszystkie załączniki

Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Malgorzata Skrzeczynska
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:18