Analiza cen szerokopasmowego Internetu
09 listopada 2006
Przedstawiamy zaktualizowaną analizę cen usług szerokopasmowych w Polsce po wprowadzeniu przez Telekomunikację Polską S.A. nowej promocji na usługi Neostrada.
Niniejsza analiza obejmuje usługi dostępu do sieci Internet spełniające kryterium uznane przez Urząd jako podstawowe przy określaniu usług szerokopasmowych a mianowicie takie, że przepływność w stronę abonenta powinna być wyższa niż 144 kbit/s. Dane dotyczące działalności analizowanych podmiotów pochodzą z cenników posiadanych przez UKE oraz z oficjalnych stron operatorów.
Celem niniejszej analizy jest porównanie cen dostępu szerokopasmowego oferowanego przez TP S.A. w kilku promocjach, zestawienie ich z ofertami pozostałych przedsiębiorstw telekomunikacyjnych oraz próba identyfikacji tendencji cenowych na tym rynku, wynikających z wprowadzenia przez Prezesa UKE oferty ramowej na Bitstream Access.
Poniższa analiza składa się z trzech części.
- Pierwsza część analizy obejmuje porównanie cen usług dostępu szerokopasmowego do sieci Internet świadczonych przez TP S.A. na koniec roku 2005 z promocją cenową obowiązującą od 4 lipca 2006 oraz z najnowszymi ofertami z października br.
- W drugiej części przeprowadzona została analiza cen z końca roku 2005 i cen aktualnych oferowanych przez 6 największych konkurentów TP, (Netia, Dialog, UPC, Vectra, Multimedia Polska, Aster City) wraz z opisem aktualnych promocji oferowanych przez operatorów.
- W ostatniej podsumowującej części dokumentu zawarte zostały wnioski nasuwające się po analizie wyżej opisanych zmian cen usług szerokopasmowych.
Najważniejsze wnioski z analizy:
Najwięksi operatorzy telekomunikacyjni, którzy świadczą usługi dostępu szerokopasmowego, nie obniżają opłat abonamentowych za swoje usługi w cennikach standardowych. Zachętami do skorzystania z ich usług stały się ciągłe oferty promocyjne z dużo bardziej atrakcyjnymi opłatami, ale wiążące się z reguły z podpisywaniem umowy na czas określony od 12 do nawet 39 miesięcy (w przypadku Dialogu). Takie praktyki mają na celu związanie klienta
z danym przedsiębiorcą na jak najdłuższy czas, gdyż dzięki takiemu podejściu operator może zaplanować swoje przyszłe przychody i wydatki. Sytuacja regulacyjna przyczynia się do konieczności ciągłej walki o klienta, a przy umowach na 12, 24 czy nawet 39 miesięcy przedsiębiorca telekomunikacyjny ma większą pewność, że abonent związany z operatorem długoterminową umową, nie zrezygnuje z usługi przed terminem określonym w umowie, gdyż ta rezygnacja wiązałaby się z wysokimi karami umownymi. Najczęściej wysokość kar jest równa różnicy pomiędzy ofertą standardową a promocyjną.
Ważną zmianą z punktu widzenia rozwoju dostępu szerokopasmowego jest tendencja zwiększania przepływności w poszczególnych ofertach operatorów przy jednoczesnym zmniejszaniu za te usługi wysokości opłat abonamentowych. Jest to skutkiem coraz większej konkurencji na tym rynku. Taka tendencja może być również spowodowana chęcią zwiększania przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych przychodu uzyskiwanego z jednego abonenta. Niewielka różnica w cenie pomiędzy łączem o niskiej i wysokiej przepustowości skłania klienta do wybrania tej drugiej, co przyczynia się oczywiście do zwiększania przychodów operatorów, ale i do popularyzowania szerokopasmowego Internetu o większych przepływnościach, umożliwiających skorzystanie z wielu nowoczesnych usług. Należałoby również podkreślić, iż operatorzy zwiększając przepływności, podwyższają jakość świadczonych usług i jednocześnie torują sobie również drogę do tego aby móc oferować w niedalekiej przyszłości szeroką gamę usług dodatkowych nowej generacji takich jak telewizja cyfrowa wysokiej rozdzielczości czy usługi typu video na żądanie.
Na podstawie niniejszej analizy można stwierdzić, iż rynek próbuje reagować na obniżki cen ze strony operatora dominującego. Pozostali gracze na rynku dostępu do sieci Internet również próbują pozyskać nowych abonentów swoich usług poprzez wprowadzanie na rynek różnego rodzaju promocji. Zanikły różnice uwidaczniające się przy analizie horyzontów czasowych, na jakie zawierane są umowy. Jeszcze w sierpniu br. jedynie TP S.A. posiadała w swojej ofercie umowy na 36 miesięcy, a większość operatorów jedynie na 12 miesięcy. Obecnie okres umowy na usługi w ofertach promocyjnych wydłużył się i praktycznie każdy operator wymaga podpisania dokumentów na okres dłuższy niż 12 miesięcy. Dialog S.A. posiada w swojej ofercie wariant umowy nawet na 39 miesięcy.
Rozwój rynku dostępu do sieci Internet w ostatnich latach spowodowany był głównie częściowym uwolnieniem rynku usług telekomunikacyjnych. Jednak najistotniejszym z punktu widzenia użytkowników bodźcem skłaniającym do przyłączenia się do sieci stały się niskie koszty instalacji oraz obniżenie opłat dostępowych. Tempo wzrostu liczby użytkowników Internetu jednak nie jest zadowalające i w związku z tym Prezes UKE w roku bieżącym podjął szereg decyzji, które zmierzają między innymi do zwiększenia liczby osób korzystających z usług dostępu do sieci Internet.
W dniu 4 października 2006 r. Prezes UKE zmienił postanowienia oferty ramowej z dnia 10 maja 2006 r., określającej ramowe warunki dostępu do lokalnej pętli abonenckiej poprzez dostęp do węzłów sieci telekomunikacyjnej na potrzeby sprzedaży usług szerokopasmowej transmisji danych (oferta Bitstream Access).
Decyzja ta jest odpowiedzią Prezesa UKE na wysokie ceny dostępu szerokopasmowego do Internetu. Zapewni także uwolnienie rynku usług szerokopasmowej transmisji danych i umożliwi innym operatorom oferowanie tego typu usług (odpowiednik neostrady tp) abonentom TP S.A. Sposób ustalania opłat dla operatorów alternatywnych opiera się na metodzie „cena detaliczna minus”. W wyniku tego różnica pomiędzy ceną oferowaną przez TP S.A. swoim abonentom, a ceną za usługę dla operatorów w celu umożliwienia tworzenia ofert konkurencyjnych wynosi 51 %, a dla ofert obejmujących promocje dla abonentów TP S.A. - 41 %.
Na tę decyzję operator dominujący zareagował obniżką cen usług neostrada, której promocyjny abonament w ofercie z lipca w opcji 512 kbit/s i umowie na 36 miesięcy wynosił 28 zł w pierwszym roku użytkowania, co stanowi niespełna 17 % opłaty z cennika podstawowego, a po tym okresie podwoił się i stanowił 33,26 % opłaty standardowej. Obecnie TP S.A. posiada dużo bogatszą ofertę usług neostrada. Najbardziej atrakcyjną pod względem ceny jest promocja „neostrada tp –megaInternet”, w której średni abonament za łącze 1 Mbit/s wynosi 51,33 zł i jest najtańszą ofertą o tej przepustowości na rynku.
Kolejnym krokiem w kierunku zwiększenia liczby użytkowników Internetu jest rozdzielenie decyzją Prezesa UKE, neostrady tp od abonamentu telefonicznego w ofercie TP S.A. Dotychczas Telekomunikacja Polska S.A. wymagała od użytkowników neostrady by dodatkowo byli abonamentami usług telefonicznych. W tej sprawie Prezes UKE w 28 lipca br. wydał zalecenia, w których stwierdził, iż TP S.A. powinna stworzyć ofertę umożliwiającą tam, gdzie jest to technicznie możliwe (istnieje wolne łącze), korzystanie z usługi neostrada tp bez uzależniania zawarcia takiej umowy od zawarcia umowy o świadczenie usług telefonicznych i opłacania abonamentu z tym związanego.
Podsumowując należy podkreślić, że dzięki rozbudowanej sieci telekomunikacyjnej oraz największej liczbie abonentów TP S.A. może pozwolić sobie na okresowe promocje obniżające znacznie wysokość abonamentów za dostęp do sieci Internet. Pozostali operatorzy mimo usilnych starań, nie posiadając takich atutów jak operator dominujący w postaci bogatego zaplecza technicznego, rozległej sieci oraz dużej liczby użytkowników, nie zawsze mogą zaoferować usługi na porównywalnych – do takich jakie TP S.A. świadczy w ramach promocji - warunkach cenowych.
Opracowanie analizy:
Andrzej Kuliś, Wydział Analiz, Departament Rynku Detalicznego Komunikacji Elektronicznej
Urząd Komunikacji Elektronicznej, październik 2006 r.
Kopiowanie i reprodukowanie dokumentu w jakikolwiek sposób w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Pełna treść Analizy znajduje się w załączonym pliku PDF:
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Jacek Strzalkowski) |
| Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzalkowski) / (2007-01-25 10:23) |
| Ostatnia zmiana: | (Piotr Jaszczuk) / (2014-01-24 15:07) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Jacek Strzalkowski |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:17 |



