Ustawienia

Social Media

Analiza kwartalnego raportu Telekomunikacji Polskiej SA

Dotyczy realizacji Porozumienia UKE - TP.

 

Prezes UKE przedstawia analizę kwartalnego raportu Telekomunikacji Polskiej SA dotyczącego realizacji Porozumienia pomiędzy TP a Prezesem UKE. Celem analizy kwartalnego raportu KPI (Q1 2010 r.) jest ocena stopnia realizacji postanowień Porozumienia TP - UKE poprzez analizę osiąganych wartości wskaźników KPI (Key Performance Indicators). KPI to kluczowe wskaźniki efektywności dotyczące wykonywania procesów biznesowych przez TP SA, służące do monitoringu postanowień Porozumienia. Zadaniem wskaźników KPI jest mierzenie poziomów obsługi procesów biznesowych, wśród których najważniejszą rolę pełnią procesy świadczenia usług hurtowych dla operatorów alternatywnych oraz równoważność poziomów wydajności procesów świadczonych dla operatorów alternatywnych i przez jednostkę detaliczną TP SA. Dodatkowo TP SA raportuje również indywidualne wskaźniki KPI dla każdego operatora alternatywnego, któremu świadczy usługi hurtowe.

Główne wnioski z analizy KPI za pierwszy kwartał 2010:

  • Brak poprawy obsługi procesów w 1-szym kwartale 2010 roku w stosunku do 4-go kwartału 2009 roku.
  • Zanotowano istotne spadki wartości KPI w marcu 2010 roku. Zauważalny jest również wzrost liczby wskaźników o wartościach poniżej 95% w tym miesiącu.
  • W 1 kwartale 2010 roku spadła dynamika rozwoju rynku LLU, przy niezmiennej dynamice wzrostu rynków BSA i WLR. Oznacza to czasową lub trwałą niezgodność z celami regulacyjnymi UKE.
  • W 1 kwartale 2010 roku zanotowano tendencje spadkowe dla średniej ważonej ze wszystkich KPI oraz dla średnich wskaźników dotyczących: terminowości, jakości, sprawności.
  • Raport wykazał nierównoważność definicji wskaźników 55 i 57, co uniemożliwia ocenę dyskryminacji OA w zakresie średniego czasu realizacji zamówienia na usługę internetową. Pozostałe wskaźniki niedyskryminacji informują o słabszych wynikach detalu TP od hurtu.
  • Poza nielicznymi przypadkami, niewidoczny jest proces dostosowywania terminów z umów międzyoperatorskich do terminów z ofert ramowych.
  • Rekomendacje z poprzedniej analizy w kierunku podwyższania wartości KPI nie zostały uwzględnione w 1-szym kwartale 2010 roku, przeciwnie, wartości wielu wskaźników mają tendencję spadkową w tym kwartale.
  • Nie uległa zmianie sytuacja z poprzedniego kwartału: TP oferuje gorszej jakości usługi swojemu najlepszemu klientowi hurtowemu (Netii) w stosunku do innych kluczowych operatorów na rynku hurtowym
  • Należy założyć prawdopodobny związek tendencji spadkowych wielu wskaźników z nieszczelnością chińskich murów, na którą zwraca uwagę audytor w „Raporcie z audytu Porozumienia UKE-TP".

Najważniejszy wniosek: Analiza wykazała, iż TP SA nie pracuje nad udoskonalaniem procesów ujętych we wskaźnikach KPI, przeciwnie wartości wskaźników w 1-szym kwartale wykazują tendencję spadkową w zestawieniu ze wskaźnikami za 4-ty kwartał 2009 r.

Z pozytywnych spostrzeżeń należy wskazać brak dyskryminacji procesów świadczonych na rzecz OA względem procesów świadczonych przez jednostkę detaliczną TP SA. Wyniki pomiarów obrazuje 11 porównań wskaźników mierzących niedyskryminację. Niemniej jednak należy zwrócić uwagę, że istnieją jeszcze procesy dotyczące usługi LLU, które nie są uwzględnione w tych porównaniach, a świadczone są na niskim poziomie np. KPI 8a - Terminowość udzielenia odpowiedzi na zamówienie LLU poziom infrastruktury (wg obowiązującej Oferty Ramowej).

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Julia Martusewicz-Kulińska) / (2010-06-02)
Udostępnienie informacji: (Anna Stankowska) / (2010-07-05 14:42)
Ostatnia zmiana: (Jacek Gola) / (2010-09-17 13:23)

Pliki do pobrania

Pobierz wszystkie załączniki

Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Julia Martusewicz-Kulińska
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:20