Ustawienia

Social Media

Analiza ofert taryfowych TP

Wiązane oferty taryfowe TP a interes abonentów i rozwój konkurencji.

 

Prezentujemy Państwu wykonane na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej opracowanie analityczne na temat ofert wiązanych Telekomunikacji Polskiej S.A. z punktu widzenia interesu abonentów oraz możliwości tworzenia podobnych produktów przez operatorów alternatywnych. Opracowanie przedstawia sytuację na rynku detalicznym przydatną do oceny projektów cenników przedkładanych przez TP do zatwierdzenia Prezesowi UKE.

Autorem opracowania jest dr inż. Jerzy Kubasik z Instytutu Elektroniki i Telekomunikacji Politechniki Poznańskiej.

Wprowadzenie:

Celem niniejszego opracowania jest ocena ofert wiązanych Telekomunikacji Polskiej S.A. w zakresie usług telefonicznych pod kątem interesów abonentów oraz wpływu ich stosowania na rozwój konkurencji na polskim rynku telekomunikacyjnym, w szczególności na możliwości tworzenia podobnych produktów przez operatorów alternatywnych.

Istotą ofert wiązanych jest to, że za cenę jednego wiązanego produktu (zawartą w opłacie abonamentowej) abonenci nabywają zarówno usługi związane z utrzymaniem łącza telefonicznego w gotowości do świadczenia usług przez TP, jak i pewną liczbę połączeń (limitowaną - wyrażoną w minutach albo nielimitowaną - określoną przedziałem czasu, w którym mogą być wykorzystane), która jest uzależniona od nabytego planu taryfowego.

W ramach ofert wiązanych łączone są ze sobą usługi, które nie są świadczone w warunkach rzeczywistej konkurencji z usługami, które podlegają pełnej konkurencji. Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem telekomunikacyjnym, oba rodzaje usług są od siebie niezależne, gdyż użytkownik końcowy korzystający z usługi abonamentowej utrzymania łącza u jednego operatora, może wybrać dowolnego operatora alternatywnego świadczącego usługi połączeń telefonicznych. Natomiast stosowanie przez operatora zasiedziałego ofert wiązanych powoduje, że jego abonenci są w praktyce zmuszani do korzystania z oferty połączeń, związanej z ofertą abonamentową w postaci tzw. „darmowych" minut połączeń.



Pełny tekst opracowania jest dostępny w załączonym pliku PDF:

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Jacek Strzalkowski) / (2006-09-06)
Udostępnienie informacji: (Jacek Strzalkowski) / (2007-01-18 16:52)
Ostatnia zmiana: (Jacek Strzałkowski) / (2012-11-22 11:41)

Pliki do pobrania

Pobierz wszystkie załączniki

Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Jacek Strzalkowski
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:17