Łańcuch wartości w Internecie i przyszłe modele funkcjonowania rynku
13 grudnia 2010
Zaproszenie do dyskusji.
Przedstawiam Państwu raport, który powstał w związku z prowadzonymi przeze mnie rozmowami z operatorami w sprawie inwestycji w sieci NGN/NGA. W rozmowach tych, prowadzonych od ponad roku, operatorzy koncentrują się na regulacji nowo powstałej infrastruktury, powtarzając odwieczny spór o zakres i dolegliwość tej regulacji. Jednak wydaje się, że prawdziwe problemy związane z opłacalnością budowy infrastruktury oraz korzyściami z zajmowanego miejsca w łańcuchu wartości, na zaawansowanych rynkach e-uslug będą powstawały gdzie indziej.
Jak pokazuje raport, ci, którzy inwestują w budowę sieci mało zarabiają w stosunku do tych, którzy na niej robią e-biznes. Ponadto, przedsiębiorcy, którzy obecnie dużo zarabiają na e-biznesie, nie potrzebują wcale dużej przepustowości. Natomiast z racji przenoszenia wielu dziedzin naszego życia do internetu oraz z powodu powstawania coraz bardziej niezależnych od operatorów rozwiązań w zakresie e-biznesu, powstaną i już powstają tacy przedsiębiorcy w świecie internetowym, którzy początkowo oferując wygodną wolność od dotychczasowych telekomunikacyjnych monopolistów, z łatwością mogą zacząć dyktować warunki całemu łańcuchowi biznesowemu i klientom.
Ma to dwie ważne konsekwencje: po pierwsze może to demotywować operatorów do inwestycji. Regulator oczekując a zarazem regulując budowę sieci nowych generacji, musi wziąć pod uwagę cały łańcuch wartości, co może zmienić mocno perspektywę regulacji. Musi zatem zostać rozpoczęta dyskusja o możliwych docelowych modelach biznesowych dla całego łańcucha wartości, o modelach, które zapewnią motywację dla operatorów infrastruktury, ale zarazem spowodują, że inwestycje będą racjonalne, celowe i efektywne.
Ponadto, pozostawienie obecnego modelu biznesowego, wcześniej czy później spowoduje, że nowi monopoliści, pochodzący z rynku e-biznesu a nie telekomunikacji, nie będą pod jurysdykcją ani nawet obserwacją żadnego regulatorów. Nie wiemy oczywiście jeszcze czy potrzebna jest jakakolwiek regulacja, jednak obserwujemy przesuwanie się najważniejszych decyzji biznesu dotyczących konkurencyjności rynku oraz zaspokojenia potrzeb konsumentów poza obszar komunikacji elektronicznej, czyli poza obszar obecnej jurysdykcji regulatorów.
Mam nadzieję że raport ten rozpocznie dyskusję wszystkich zainteresowanych graczy rynku internetowego. Zapraszam Państwa do komentarzy i wypowiedzi na adres w miarę możliwości w terminie do 31 stycznia 2011 r., z dopiskiem w tytule „Łańcuch wartości w Internecie".
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Anna Streżyńska) / (2010-12-13) |
| Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzałkowski) / (2012-09-26 16:32) |
| Ostatnia zmiana: | (Sebastian Szeleszczuk) / (2015-06-17 13:18) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Anna Streżyńska |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:19 |



