Ustawienia

Social Media

Bezpieczeństwo paczek pocztowych

Wyniki kontroli Poczty Polskiej w zakresie bezpieczeństwa obrotu paczkowego.

 

Urząd Komunikacji Elektronicznej przeprowadził w dniach 5 lutego - 9 marca 2007 r. kontrolę węzłów ekspedycyjno-rozdzielczych funkcjonujących w strukturze Poczty Polskiej w zakresie bezpieczeństwa obrotu paczkowego.

Kontrola bezpieczeństwa obrotu jest, z punku widzenia ochrony praw konsumentów usług powszechnych, jedną z najistotniejszych kontroli prowadzonych przez UKE pozwalających ocenić stan wykonywania zadań w zakresie osiągania standardów jakościowych. Przesłanką motywującą Prezesa UKE do przeprowadzenia ww. kontroli były sygnały i skargi otrzymywane od konsumentów. W swoich pismach klienci Poczty Polskiej podnosili szereg następujących nieprawidłowości występujących w realizowaniu usług:

  • zaginięcia przesyłek rejestrowanych,
  • ubytek zawartości przesyłek,
  • zepsucie lub uszkodzenie zawartości przesyłek,
  • okradanie przesyłek pocztowych,
  • naruszenie tajemnicy korespondencji,
  • sprzeniewierzenia w obrocie pieniężnym.

  

Niniejszy komunikat jest skrótowym omówieniem uzyskanych wyników kontroli przeprowadzonej w pocztowych węzłach przeładunkowo-rozdzielczych w zakresie procedur oraz stanu faktycznego dotyczącego zachowania bezpieczeństwa w obrocie paczek pocztowych. Pełen raport został przekazany Dyrektorowi Generalnemu Poczty Polskiej wraz z listą zaleceń pokontrolnych, jak również otrzymał go do wiadomości Minister Transportu - jako minister właściwy do spraw łączności, a jednocześnie organ założycielski Poczty Polskiej.

  

Nieprawidłowości stwierdzone w wyniku przeprowadzonej kontroli:

Pomimo, iż kontrola wykazała że czynności ekspedycyjno-rozdzielcze wykonywane są na podstawie wewnętrznych instrukcji technologicznych, to jednak wszystkie zastosowane przez Pocztę Polską w obrocie paczkowym środki nie są w pełni skuteczne, nawet w przypadku jeśli podczas sortowania przesyłek, podziału na kierunki, przygotowywania niezbędnej dokumentacji często obecna była osoba odpowiedzialna za sprawne funkcjonowanie węzła.

Kontrola wykazała że:

1) pomimo, iż w większości przypadków kontrolowane węzły były pilnowane przez uzbrojonych strażników (Straż Pocztowa), których zadaniem było niedopuszczenie osób postronnych, zwracanie uwagi na zachowanie się pracowników pracujących przy opracowywaniu przesyłek, a także kontrola wjeżdżających i wyjeżdżających kps (kursów pocztowo-samochodowych), nadzór ten nie był zbyt dokładny i sumienny.

2) uwagę kontrolujących zwrócił problem niewystarczającej powierzchni magazynowo-ekspedycyjnej w wielu węzłach i zaleganie przesyłek w miejscach do tego nie przeznaczonych, co powoduje powstanie naruszeń w zakresie bezpieczeństwa obrotu paczkowego.

3) w dalszym ciągu istotnym elementem wpływającym na bezpieczeństwo obrotu pocztowego jest częste zatrudnianie przy opracowywaniu paczek osób spoza etatowych pracowników Poczty Polskiej, które nie zawsze są weryfikowane pod względem niekaralności za przestępstwa przeciwko mieniu.

4) Duże wątpliwości budzi także system zabezpieczenia ładunku pocztowego zarówno w węzłach (pojemniki przejezdne, boksy, magazyny), jak i w samochodach kursowych.

5) zastrzeżenia budzi techniczny system monitorowania.

6) nie poprawiono w sposób widoczny stanu oświetlenia placów manewrowych, samych pomieszczeń rozdzielni i magazynów.

7) zastrzeżenia z punktu widzenia bezpieczeństwa budzi organizacja pracy w kontrolowanych węzłach.

Odrębnym problemem jest brak systemu śledzenia przesyłek, który wzorem firm przewozowych i kurierskich - powinien połączyć węzły główne, rozdzielcze, podwęzły oraz wszystkie palcówki nadawcze i nadawczo-oddawcze operatora. Obecnie numery przesyłek rejestrowanych i kody paskowe stanowiące integralną cześć adresów pomocniczych, nie dają możliwości zlokalizowania przesyłki w procesie przemieszczania, co właśnie wynika z braku systemu informatycznego pozwalającego na śledzenia przesyłek.

Ponadto w trakcie kontroli zaobserwowano, że przesyłanie paczek z żywymi zwierzętami nie spełnia wymagań związanych z bezpieczeństwem zwierząt, ponieważ taki przesył nie powinien odbywać się z całym ładunkiem pocztowym, a samochody, w których takie paczki są transportowane powinny być wyposażone przynajmniej w kratę (wyodrębniony boks) oddzielającą je od reszty ładunku. Niejednokrotnie zauważono, iż paczki z żywymi zwierzętami po rozładunku z samochodu zalegały na rampie, a po przeniesieniu ich do magazynu również nie znajdywały bezpiecznego miejsca przystosowanego do przechowywania takiego rodzaju paczek. Można przypuszczać, że Poczta Polska w ogóle nie jest przystosowana do transportu takich ładunków, co ma wpływ na bezpieczeństwo przewożonych zwierząt.

Nadal w Urzędzie Przesyłek Niedoręczalnych w Koluszkach, dokąd trafiają wszystkie niemożliwe do zidentyfikowania i skutecznego doręczenia lub zwrotu przesyłki paczkowe, Poczta Polska nie posiada dostatecznej ochrony w zakresie bezpieczeństwa obrotu. Ponadto bardzo duże zastrzeżenia budzą panujące tam zarówno warunki lokalowe (duża ciasnota, brak windy, ograniczony stan zatrudnienia). Biorąc pod uwagę powyższe można stwierdzić, że urząd w Koluszkach nie jest obecnie przystosowany do opracowywania powierzonych paczek.

  

Wnioski:

Analiza wyników przeprowadzonej kontroli we wszystkich węzłach ekspedycyjno-rozdzielczych Poczty Polskiej wskazuje, że bezpieczeństwo obrotu w zakresie paczek pocztowych, mimo dużych starań, pozostawia w dalszym ciągu wiele do życzenia.

Wyniki kontroli wskazują, że aby znacznie poprawić stan bezpieczeństwa obrotu paczkowego należy:

1. jak najszybciej wprowadzić jednolity system informatyczny, zmierzający do wprowadzenia skutecznego i efektywnego systemu śledzenia przesyłek rejestrowanych,

2. zracjonalizować stan zatrudnienia, który powinien być dopasowany do ilości przyjętych i opracowywanych paczek,

3. zmodernizować technicznie proces opracowania paczek (maszyny sortujące, automatyzacja procesu wypisywania dokumentów, przegrody elektroniczne itp.),

4. podjąć działania zmierzające do zwiększenia kubatury węzłów pocztowych w zależności od opracowywanego ładunku,

5. dostosować zegary wiązań do rzeczywistego czasu rozładunku i załadunku kps-ów,

6. wdrożyć skuteczny system doboru pracowników do potrzeb pracy z powierzonym mieniem,

7. wprowadzić ochronę Straży Pocztowej wszystkich obiektów,

8. w miarę możliwości poprawić warunki lokalowe magazynów paczkowych,

9. wprowadzić wyrywkowe sprawdzanie ładunków przyjętych, jak i gotowych zbiorów, pod kątem ilościowego i jakościowego wyliczenia paczek,

10. wprowadzić wyrywkowe sprawdzanie na bramach wyjazdowych ilości paczek wydanych do doręczenia,

11. wprowadzić regulamin określający dostęp do poszczególnych działów i stref dla pracowników zatrudnionych przy ekspedycji,

12. wprowadzić kontrolę wejść i wyjść osób do strefy o ograniczonym dostępie,

13. wprowadzić każdorazowe sprawdzanie pojazdów prywatnych opuszczających teren węzłów,

14.  wprowadzić obowiązek kwitowania dokumentów przewozowych czytelnym podpisem bądź indywidualną pieczątką,

15. poprawić stan oświetlenia obiektów przeładunkowo-rozdzielczych,

16. dążyć do poprawy organizacji pracy w węzłach,

17. wprowadzić w jednostkach organizacyjnych Poczty Polskiej (głównie w urzędach nadawczych) konieczność stosowania dodatkowych oznakowań umożliwiających ich identyfikację nawet w przypadku zaginięcia adresu pomocniczego, np. dodatkowy odcisk datownika w obszarze poza drukiem adresowym,

18. podjąć działania zmierzające do zmiany (lub uzupełnienia) sposobu zabezpieczania kps-ów (obecnie stosowany system plombowania jest mało skuteczny),

19. wprowadzić odpowiedzialność majątkową zarówno od konwojentów, jak i kierowców kps,

20. przenieść Urząd Niedoręczalnych Przesyłek do ośrodka zapewniającego lepszą ochronę, zwiększone możliwości przerobu, zwiększone możliwości prowadzenia skutecznego procesu reklamacyjnego oraz lepsze możliwości prowadzenia licytacji.

  

Jak wspomniano na wstępie Prezes UKE przesłał Dyrektorowi Generalnemu Poczty Polskiej pełen raport z kontroli wraz ze szczegółowymi zaleceniami, wzywając jednocześnie do przedstawienia szczegółowego planu wdrożenia niezbędnych zmian i inwestycji osobno dla każdego ze skontrolowanych węzłów. Dodatkowo Poczta Polska została zobowiązana do opracowania terminarza wprowadzania zmian w każdej z kontrolowanych jednostek. Następnie, po upływie terminu realizacji niezbędnych usprawnień, Prezes UKE przeprowadzi kolejną kontrolę wykonania zaleceń pokontrolnych w zakresie bezpieczeństwa obrotu pocztowego.

  

 

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Jacek Strzalkowski)
Udostępnienie informacji: (Jacek Strzalkowski) / (2008-02-01 12:43)
Ostatnia zmiana: (Jacek Strzalkowski) / (2008-02-01 12:43)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Jacek Strzalkowski
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:17