Ustawienia

Social Media

Czat z Prezesem UKE

Anna Streżyńska Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej była gościem na czacie w portalu Interia.pl.

 

Poniżej fragment relacji z CZATerii: 

 

Anna Streżyńska
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej
Interia.pl, poniedziałek 5 marca 2007 r., godz.12:00

  

Anna Streżyńska: Witam wszystkich gości, dzień dobry!

TomekSyl: Dlaczego UKE kara tylko TP? Zmierzam do tego, że jestem klientem Telefonii Dialog, którą warto by wziąść również na obroty Moi znajomi chcieli być przyłączeny do operatora w trakcie trwania promocji - zresztą fajnej. Zostali zapewnieni przez operatora, że są wstanie ich podłączyć w okresie do 30 dni. Ale okazało się inaczej. Po terminie zostali poinformow

Anna Streżyńska: UKE karze nie tylko TP, chociaż kary TP są najbardziej nagłaśniane. Zajmujemy sie także naruszeniami innych operatorów, ale trzeba pamiętać, że inni operatorzy mają mniej obowiązków, ponieważ nie mają znaczącej pozycji rynkowej. Przykładowo Dialog otrzymał od nas w ubiegłym tygodniu zalecenia co do poprawienia stosowanych przez niego wzorów umów i regulaminów które nie chronią dostatecznie klientów. Ma 30 dni na poprawę, jeśli nie będzie możliwe ukaranie.

Giovanni26L: Dlaczego komisja europejska zawsze broni racji TP albo raczej francuskich inwestorów telekomunikacyjnych

Anna Streżyńska: Komisja Europejska broni z reguły wolnego rynku, więc czasami trochę zbyt pochopnie zdarza jej się bronić podmiotu regulowanego przed regulatorem, szczególnie jeśli nie zapozna się uprzednio z dokumentami. Może to także wynikać stąd, że duże firmy, takie jak TP czy jej udziałowiec France Telecom mają mozliwość przedstawiania swoich racji znacznie częsciej niż regulator, stać ich też na prawników i ekonomistów, którzy pracują nad "zasypywaniem" KE argumentacją.

zadowolony_z_UKE: witam serdecznie Pani Anno po pierwsze chce wyrazic uznanie dla Pani dzialan majacych na celu liberalizacje rynku telekomunikacyjnego w Polsce

!!!wymagający: Jaki jest cel działania UKE karanie czy rozwój rynku?

Anna Streżyńska: Dziękuję za dobre słowa co do regulatora. Celem działania UKE jest użytkownik, jego dobro, jego wybór pomiędzy różnymi ofertami i cenami. Osiąga się to poprzez rozwój rynku, a zatem jest to nasz cel pośredni. Kary to jedynie narzędzie, nie najlepsze zresztą.

Marriu: czy jest możliwość, zeby inni abonenci niz TPSA mogli korzystac z usług prefiksów np 1069, albo TELE2 a nie tylko TPSA i dlaczego takie usługi są zarezerwowane tylko dla klientów TPSA?

Anna Streżyńska: Regulacja nakłada ten obowiązek na operatora o znaczącej pozycji rynkowej na rynku krajowym. Żaden z pozostałych operatorów takiej pozycji obecnie nie ma, chociaż można zastanawiać się, czy czasem nie powinno się tego obowiązku rozszerzyć na operatorów, którzy mają znaczącą pozycję na obszarach mniejszych niż kraj. Mają oni bowiem dużą siłę wobec swoich klientów, więc i ich klienci powinni cieszyć się wyborem. Wymaga to jednak zmiany prawa, a ta zmiana wymaga zgody KE.

jedruchna: iadomo, że sa poważne problemy z reklamacjami technicznymi w TP. Czeka się po kilka do kilkunastu dni na najdrobniejsza naprawę. Jak można operatora zmusić do sprawniejszego usuwania reklamacji i czy obowiązuja TP jakieś terminy.

Anna Streżyńska: Opóźnienia w załatwianiu reklamacji są często związane z powagą awarii, ale nie zawsze. TP w załatwianiu reklamacji technicznych posługuje się podwykonawcami, obrót takim zleceniem też trochę trwa. TP jest zobowiązana do dotrzymania terminów, ale tylko w zakresie usługi powszechnej terminy usuwania awarii reguluje wtedy rozporządzenie dot. jakości usługi powszechnej, nie dotyczy to jednak innych usług. Obowiązujące prawo nakłada obowiązki odszkodowawcze, które trochę motywują, nie zawsze.

Speedy__21: Jak przebiegała Pani kariera.... od czego Pani zaczynała....??

Anna Streżyńska: Pierwszą moją pracą po studiach był urząd antymonopolowy, obecnie UOKIK. Tam od razu zajęłam się rynkiem telekomunikacyjnym, a nie było wówczas regulatora i UOKIK zajmował się naruszeniami TP wobec konkurencji i konsumentów. Potem przez jakiś czas pracowałam w prywatnej kancelarii, następnie przez trzy lata w ministerstwie łączności, potem 4 lata "na swoim", a od 2005 jestem znów w administracji. Lubię to, bo mam poczucie, że robię coś sensownego.

tepsiak: Pani Prezes, nakłada Pani kary na TP SA. Ile tak naprawde juz zaplacili?

Anna Streżyńska: Z tych, które nałożyło UKE, nie zapłacili nic ponieważ kary nie mają rygoru natychmiastowej wykonalności i z ich ściągnięciem musimy czekać aż do końca procedur odwoławczych. Te zaś trwają nawet 2-3 lata. Do tej pory TP zapłaciła 1 kare jednomilionową z 2002 r. Jedna kara 10 mln jest po pierwszej odwoławczej instancji. Pozostałe czekają na wyroki. Sądy ostatnio trochę przyspieszyły, więc jest nadzieja że nie tylko szybciej osądzą, ale może też zrozumieją nasze cele regulacyjnej.

ANDY_2007: Szanowna Pani Anno! Poczucie sensu pracy, jest bardzo ważne, lecz sens zmian prawnych w stosunku do operatorów jest jeszcze ważniejszy i moim zdaniem prawo winno być takie samo dla wszystkich operatorów, gdyż wielu z nich dominuje na rynkach lokalnych. Co Pani na to???

Anna Streżyńska: Prawo jest takie samo dla wszystkich operatorów, którzy na jakimkolwiek rynku dominują. W tym sensie mamy równość prawa, że każdy kto zajmuej pozycję znaczącą może potencjalnie ją wykorzystywać przeciwko klientom lub konkurentom i wówczas jest regulowany tak samo jak TP. Teraz kończymy ocenę 49 rynków ograniczonych do zasięgu sieci alternatywnych operatorów każdy z nich ma na tym rynku pozycję. Podobnie operatorzy komórkowi mają pozycję na swoich rynkach sieciowych. Dotyczy to jednak regulacji hurtowych, czyli obecnie nakładamy na nich obowiazki w stosunku do innych operatorów. Prawo w tej chwili nie pozwala na ustalenie pozycji tych operatorów wobec klientów. Gdybysmy chcieli to zmienić, musilibyśmy dostać zgodę Komisji Eur. A Komisja ostatnio przebąkuje, że w ogóle chce się wycofać z regulacji rynków detalicznych, ponieważ uważa że sama konkurencja zapewni klientom wybór oraz poszanowanie ich praw.

wiosennie_22:-): Witam serdecznie jaśnie Panią Annę spod samiuśkiej Jasnej Góry czyli z Częstochowy... - oj co ja się nawalczę z tą tp.sa - to "krzyż pański" dlatego bukiet wiossnych kwiatów dla Pani za pracę jaką Pani dla nas konsumentów wykonuje!Mam nadzieję, że ostatnia kara za zbyt drogi internet obniży radykalnie rachunki ...

Anna Streżyńska: Dziękuję bardzo - ja też mam nadzieję!

gandi46: Dzień dobry Pani Prezes.Jest Pani świetnym fachowcem i wie Pani czego chce. Wszystko jest super ale czy takie twarde stanowisko jakie Pani stawia TP i innym możnym ,nie przysparza Pani wielu wrogów? Czy momentami nie czuje się Pani bezradna?

Anna Streżyńska: Tak, takie stanowisko przysparza wrogów, ale nie można w życiu przyjaznić się ze wszystkimi. To by oznaczało brak poglądów na świat i dopasowywanie się do każdego. Owszem znacznie gorsze jest to, że czasami czuję się bezradna, czasami nawet bardzo, ponieważ mam za słabe narzędzia oddziaływania. Kary, jak wspomniałam, to narzędzie niedoskonałe, nie prowadzi ono do oczekiwanej zmiany. Wolałabym mieć możność zmiany stanu rzeczy niż karania.

gosc2007: Sugestia prośba o wprowadzenie MAC Migration Authorization Codes na wzor brytyjskiego Ofcom. Przeniesienie broadband z TP do Netii trwa juz 3 tygodnie.

Allen#3: Czy netia dostanie kare za opoznianie podlaczen internetu Bitstream.Oraz wprowadzania swoich ab. w blad nieinformujac ich o usterkach systemowych i odsylania ze swoimi zamowieniami klientow do konkureci

Anna Streżyńska: Na razie nie mamy zamiaru nałożyć kary ani na Netię ani na TP, ponieważ obie firmy robia wszystko co możliwe żeby rozładować obecną sytuację i opóźnienia. Wina co do obecnej sytuacji lezy po obu stronach obie firmy nie były przygotowane na to, co się wydarzyło, sytuację masowego składania zamówień. Zatem od tygodnia pracujemy razem z obiema firmami żeby takie procedury zostały ustalone i mamy zapewnienie, że do 7ego marca większość problemów zostanie usunięta.

(...)

  

CZATeria, czyli pogawędka internetowa przeprowadzona w portalu INTERIA.PL, której pełny zapis można znaleźć na stronach portalu - zobacz tutaj

W czacie wzięło udział 1250 Internautów.

  

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Jacek Strzalkowski)
Udostępnienie informacji: (Jacek Strzalkowski) / (2007-04-20 15:04)
Ostatnia zmiana: (Grzegorz Pawłowski) / (2007-07-23 13:15)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Jacek Strzalkowski
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:17