Ustawienia

Social Media

Decyzja Prezesa UKE dla AC3 Power i Orange

12297.jpg
W dniu 14 sierpnia 2014 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wydał na podstawie art. 28 ust. 1 Pt w związku z art. 30 ust. 1 Pt decyzję nr DHRT-WWM-6080-126/13(19) odmawiającą zmiany umowy o dostępie telekomunikacyjnym w zakresie rozpoczynania i zakańczania połączeń i kolokacji z dnia 15 marca 2013 r., zawartej pomiędzy AC3 Power sp. z o.o. a Telekomunikacją Polską S.A. (obecnie Orange Polska S.A.) w zakresie zmiany stawek z tytułu zakańczania połączeń w sieci AC3 Power (stawek FTR AC3 Power).

 

Decyzją Prezes UKE odmawia zmiany umowy polegającej na zmianie wysokości stawek FTR AC3 Power ze stawek symetrycznych do stawek FTR Orange (jak aktualnie przewiduje umowa w brzmieniu nadanym przez strony) i wprowadzenia stawek FTR AC3 Power asymetrycznych na korzyść AC3 Power w okresie do dnia 1 lipca 2018 r.



Prezes UKE uznał, iż na obecnym etapie rozwoju rynku telekomunikacyjnego, zasadą powinno być stosowanie stawek FTR na poziomie symetrycznym, co jest zgodne zarówno z treścią Zalecenia Komisji Europejskiej odnośnie regulacji stawek za zakańczanie połączeń głosowych w sieciach stacjonarnych i ruchomych w Unii Europejskiej z dnia 7 maja 2009 r. jak i stanowiskiem Prezesa UKE  w sprawie symetrii stawek na rynku zakańczania połączeń głosowych w publicznych telefonicznych sieciach stacjonarnych z dnia 16 grudnia 2008 r., które dopuszczało stosowanie asymetrii stawek FTR OA jedynie do końca 2013 r.

Prezes UKE wydając decyzję wziął pod uwagę, że żądanie AC3 Power zawarte we wniosku stoi w sprzeczności z podkreślanymi przez KE zaletami – z punktu widzenia konkurencyjnego rynku telekomunikacyjnego oraz interesu użytkowników końcowych - stosowania stawek symetrycznych w postaci wspierania rozwoju operatorów efektywnych w oparciu o istniejące na rynku konkurencyjne i niedyskryminujące warunki współpracy.

Wprowadzona, w przypadku uwzględnienia wniosku AC3 Power, podwyżka opłat pobieranych na poziomie hurtowym przez AC3 Power mogłaby znaleźć odzwierciedlenie w wysokości opłat detalicznych pobieranych przez innych przedsiębiorców telekomunikacyjnych (w tym przypadku Orange) od swoich abonentów za połączenia do sieci AC3 Power. Zmianę umowy zgodnie z wnioskiem AC3 Power, powodującą ewentualną podwyżkę stawek FTR AC3 Power, należałoby zatem uznać za niepożądaną również z punktu widzenia interesów użytkowników sieci telekomunikacyjnych.

Proponowana przez AC3 Power we wniosku zmiana Umowy w zakresie zmiany wysokości stawek FTR AC3 Power, polegająca na wprowadzeniu asymetrii stawek FTR AC3 Power, nie stanowi zatem rozwiązania spełniającego przesłanki zapewnienia rozwoju konkurencyjnego rynku usług telekomunikacyjnych (art. 28 ust. 1 pkt 5 lit. c Pt) i zapewnienia niedyskryminujących warunków dostępu telekomunikacyjnego (art. 28 ust. 1 pkt 5 lit. b Pt), będąc z nimi w sposób oczywisty sprzeczna. Z drugiej strony propozycja AC3 Power nie znajduje również odzwierciedlenia w przesłance obowiązków nałożonych na ten podmiot (art. 28 ust. 1 pkt 2 Pt) oraz jego pozycji rynkowej (art. 28 ust. 1 pkt 6 Pt) oraz jest negatywna z punktu widzenia interesów użytkowników sieci telekomunikacyjnych (art. 28 ust. 1 pkt 1 Pt).

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Magdalena Gaj) / (2014-09-19)
Udostępnienie informacji: (Monika Lewińska) / (2014-09-19 14:47)
Ostatnia zmiana: (Monika Lewińska) / (2014-09-19 14:46)

Pliki do pobrania

Pobierz wszystkie załączniki

Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Magdalena Gaj
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:22