Ustawienia

Social Media

Decyzja Prezesa UKE dla G1.PL i Orange

12297.jpg
W dniu 21 sierpnia 2014 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, na podstawie art. 28 ust. 1 Pt w związku z art. 30 ust. 1 Pt, wydał decyzję nr DHRT-WWM-6080-16/14(11) odmawiającą zmiany umowy o dostępie w zakresie rozpoczynania i zakańczania połączeń, hurtowego dostępu do sieci TP, dostępu do łączy abonenckich w sposób zapewniający dostęp pełny lub współdzielony, dostępu do łączy abonenckich poprzez węzły sieci telekomunikacyjnej na potrzeby sprzedaży usług szerokopasmowej transmisji danych z dnia 27 lutego 2013 r., zawartej pomiędzy G1.PL sp. z o.o. a Telekomunikacją Polską S.A. (obecnie Orange Polska S.A.) w zakresie zmiany stawek z tytułu zakańczania połączeń w sieci G1.PL (stawek FTR G1.PL).

 

Decyzją Prezes UKE odmawia zmiany umowy polegającej na zmianie wysokości stawek FTR G1.PL ze stawek symetrycznych do stawek FTR Orange (jak aktualnie przewiduje umowa w brzmieniu nadanym przez strony) i wprowadzenia stawek FTR G1.PL asymetrycznych na korzyść G1.PL w okresie do dnia 1 lipca 2018 r.

Prezes UKE uznał, iż na obecnym etapie rozwoju rynku telekomunikacyjnego, zasadą powinno być stosowanie stawek FTR na poziomie symetrycznym, co jest zgodne zarówno z treścią Zalecenia Komisji Europejskiej odnośnie regulacji stawek za zakańczanie połączeń głosowych w sieciach stacjonarnych i ruchomych w Unii Europejskiej z dnia 7 maja 2009 r. jak i stanowiskiem Prezesa UKE  w sprawie symetrii stawek na rynku zakańczania połączeń głosowych w publicznych telefonicznych sieciach stacjonarnych z dnia 16 grudnia 2008 r., które dopuszczało stosowanie asymetrii stawek FTR OA jedynie do końca 2013 r.

Prezes UKE wydając decyzję wziął pod uwagę, że żądanie G1.PL zawarte we wniosku stoi w sprzeczności z podkreślanymi przez KE zaletami – z punktu widzenia konkurencyjnego rynku telekomunikacyjnego oraz interesu użytkowników końcowych - stosowania stawek symetrycznych w postaci wspierania rozwoju operatorów efektywnych w oparciu o istniejące na rynku konkurencyjne i niedyskryminujące warunki współpracy.

Wprowadzona, w przypadku uwzględnienia wniosku G1.PL, podwyżka opłat pobieranych na poziomie hurtowym przez G1.PL mogłaby znaleźć odzwierciedlenie w wysokości opłat detalicznych pobieranych przez innych przedsiębiorców telekomunikacyjnych (w tym przypadku Orange) od swoich abonentów za połączenia do sieci G1.PL. Zmianę umowy zgodnie z wnioskiem G1.PL, powodującą ewentualną podwyżkę stawek FTR G1.PL, należałoby zatem uznać za niepożądaną również z punktu widzenia interesów użytkowników sieci telekomunikacyjnych.

Proponowana przez G1.PL we wniosku zmiana Umowy w zakresie zmiany wysokości stawek FTR G1.PL, polegająca na wprowadzeniu asymetrii stawek FTR G1.PL, nie stanowi zatem rozwiązania spełniającego przesłanki zapewnienia rozwoju konkurencyjnego rynku usług telekomunikacyjnych (art. 28 ust. 1 pkt 5 lit. c Pt) i zapewnienia niedyskryminujących warunków dostępu telekomunikacyjnego (art. 28 ust. 1 pkt 5 lit. b Pt), będąc z nimi w sposób oczywisty sprzeczna. Z drugiej strony propozycja G1.PL nie znajduje również odzwierciedlenia w przesłance obowiązków nałożonych na ten podmiot (art. 28 ust. 1 pkt 2 Pt) oraz jego pozycji rynkowej (art. 28 ust. 1 pkt 6 Pt) oraz jest negatywna z punktu widzenia interesów użytkowników sieci telekomunikacyjnych (art. 28 ust. 1 pkt 1 Pt).

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Magdalena Gaj) / (2014-09-19)
Udostępnienie informacji: (Monika Lewińska) / (2014-09-19 14:40)
Ostatnia zmiana: (Monika Lewińska) / (2014-09-19 14:41)

Pliki do pobrania

Pobierz wszystkie załączniki

Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Magdalena Gaj
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:22