Decyzje Prezesa UKE dla Orange Polska S.A. dot. kosztu netto
19 września 2017

11 września 2017 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (dalej „Prezes UKE”) wydał decyzje w sprawie przyznania dopłaty za rok 2006 (nr DHRT.WWM.7114.1.2016.47) oraz 2007 (nr DHRT.WWM.7114.2.2016.31) do kosztów świadczonych przez Orange Polska S. A. z siedzibą w Warszawie (dalej „OPL”) usług wchodzących w skład usługi powszechnej.
Konieczność ponownego rozpoznania sprawy wynikała z prawomocnych orzeczeń Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. W przedmiotowych orzeczeniach sąd podważył rozstrzygnięcie przyjęte w decyzjach Prezesa UKE z 2011 roku ustalających poziom dopłaty do świadczenia usługi powszechnej za 2006 i 2007 rok oraz nakazał ponowne rozpatrzenie sprawy.
Na podstawie obowiązujących przepisów prawa oraz biorąc pod uwagę wiążącą wykładnię sądu , Prezes UKE uznał, że OPL przysługuje dopłata do usług świadczonych
w ramach usługi powszechnej:
1. usługi udzielania informacji o numerach telefonicznych oraz udostępniania spisów abonentów:
a. za okres od dnia 8 maja 2006 r. do dnia 31 grudnia 2006 r. w wysokości
8 129 299,38 zł, oraz
b. za rok 2007 w wysokości 11 529 324,00;
2. usługi publicznych aparatów samoinkasujących:
a. za okres od dnia 8 maja 2006 r. do dnia 31 grudnia 2006 r. w wysokości
37 191 694,06 zł, oraz
b. za rok 2007 w wysokości 35 736 835,32 zł,
oraz odmówił – za okresy wskazane powyżej - przyznania dopłaty do kosztów świadczonych przez OPL następujących usług wchodzących w skład usługi powszechnej:
- usługi przyłączenia pojedynczego zakończenia sieci w głównej lokalizacji abonenta
z wyłączeniem sieci cyfrowej z integracją usług;
- usługi utrzymania łącza abonenckiego z zakończeniem sieci w głównej lokalizacji
w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych;
- usługi połączenia telefoniczne krajowe i międzynarodowe, w tym do sieci ruchomych, obejmującej także zapewnienie transmisji dla faksu oraz transmisji danych, w tym połączenia do sieci Internet.
Prezes UKE wydając decyzje wnikliwie przeanalizował wykładnię pojęcia „uzasadnione obciążenie”, wynikającą z wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-222/08 –
do czego zobowiązywały Prezesa UKE wyroki sądów administracyjnych zapadłe w sprawie. Podejmując rozstrzygnięcie Prezes UKE w szczególności wziął pod uwagę sytuację gospodarczą i finansową OPL, jak również jej udział w rynku telekomunikacyjnym w latach 2006 oraz 2007. Przeprowadzona analiza wykazała, że za część usług wchodzących w skład usługi powszechnej OPL powinna przysługiwać dopłata – z uwagi na znaczący koszt związany ze świadczeniem danej usługi oraz brakiem jej komercyjnego charakteru, natomiast w pozostałym zakresie, z uwagi na to że usługi te były świadczone w ramach zwykłej działalności biznesowej, przyznanie takiej dopłaty nie jest zasadne.
Rozstrzygnięcia mają charakter ostateczny oraz stanowią podstawę do wyznaczenia
w dalszych decyzjach Prezesa UKE kwoty dopłaty przypadającej na poszczególnych przedsiębiorców telekomunikacyjnych.
Szczegółowe motywy rozstrzygnięcia zostały przedstawione w uzasadnieniu załączonych
do komunikatu decyzji.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Marcin Cichy) / (2017-09-19) |
| Udostępnienie informacji: | (Wojciech Gunia) / (2017-09-19 11:31) |
| Ostatnia zmiana: | (Wojciech Gunia) / (2017-09-19 11:31) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki Pobierz wszystkie załączniki w formacie .zip
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Marcin Cichy |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:25 |



