Działania UKE na rzecz konsumentów w I połowie 2013
20 sierpnia 2013

Kampania informacyjna dla konsumentów w wieku 50+ pod nazwą „Ufaj, ale sprawdzaj”, infolinia Centrum Informacji Konsumenckiej, mediacje i interwencje u operatorów - to jedne z głównych obszarów pomocy, jakiej Urząd Komunikacji Elektronicznej udzielił konsumentom w pierwszym półroczu tego roku.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej jest organem regulacyjnym w zakresie działalności pocztowej, telekomunikacyjnej i gospodarki częstotliwościowej oraz kontroli spełniania wymagań dotyczących kompatybilności elektromagnetycznej. Jednym ze sposobów realizacji tych zadań jest ochrona praw konsumentów, korzystających z usług oferowanych przez dostawców usług telekomunikacyjnych.
Ważnym źródłem informacji o nieprawidłowościach w działaniu operatorów telekomunikacyjnych względem swoich klientów są napływające do Urzędu sygnały od abonentów oraz użytkowników telefonów komórkowych i stacjonarnych oraz od osób korzystających z usług w sieci Internet.
Korzystanie z coraz bogatszej, a przy tym także bardziej skomplikowanej oferty usług telekomunikacyjnych, świadczonych przez wielu operatorów, może się wiązać z problemami na jakie napotykają konsumenci. Są one związane między innymi z nieprawidłowościami w świadczeniu usług przez operatorów. Skala tych nieprawidłowości nadal jest duża, na co wskazuje liczba kierowanych do UKE wniosków o interwencję u dostawców usług.
W pierwszym półroczu 2013 r. do Urzędu Komunikacji Elektronicznej wpłynęło
3769 wniosków o interwencję Prezesa UKE. W każdym przypadku, kierując się jak najlepiej rozumianym interesem konsumentów, Prezes UKE występował do dostawcy usług w celu uzyskania wyjaśnień, dążąc przy tym do pozytywnego dla konsumenta zakończenia sprawy.
Do liczby wniosków o interwencję należy jeszcze dodać
1518 wniosków o mediację, które także wpłynęły do Urzędu w pierwszym półroczu 2013 r., jak również
1018 zapytań od konsumentów. Indywidualne zapytania dotyczyły funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych, obowiązujących przepisów prawa oraz innych zagadnień i problemów, z którymi na co dzień stykają się konsumenci przy okazji korzystania z telefonii stacjonarnej, komórkowej i Internetu.
Podobnie jak w ubiegłych latach, duży procent wniosków o interwencję Prezesa UKE dotyczy wprowadzania w błąd lub nieudzielania przez operatorów (przedstawicieli operatorów) prawdziwych i rzetelnych informacji konsumentom, w szczególności osobom starszym zawierającym umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych.
Uwzględniając skalę problemu Urząd Komunikacji Elektronicznej prowadzi kampanię informacyjną skierowaną do konsumentów w wieku 50+ pod nazwą
„Ufaj, ale sprawdzaj”. Akcja ma na celu edukowanie konsumentów narażonych na nieetyczne praktyki handlowe przedstawicieli operatorów. We współpracy z
Rzecznikami Konsumentówi lokalnymi władzami miast/powiatów Urząd Komunikacji Elektronicznej w pierwszej połowie 2013 r. zorganizował
18 seminariów edukacyjnych, w trakcie których przedstawiciele Urzędu udzielali porad konsumentom z różnych terenów Polski.
Istotnym elementem działalności Urzędu jest także prowadzenia
Centrum Informacji Konsumenckieji dedykowanej konsumentom
infolinii, działającej pod numerem 801 900 853. Dyżurujący na infolinii pracownicy Urzędu odpowiadają na pytania konsumentów z zakresu usług telekomunikacyjnych, służą radą i wyjaśniają wszelkie wątpliwości dotyczące praw konsumentów. W pierwszym półroczu 2013 r. pracownicy Urzędu odebrali
9041 połączeń.
Wszelkie nieprawidłowości pojawiające się po stronie dostawców usług telekomunikacyjnych są szczegółowo przez Prezesa UKE badane nie tylko pod kątem przestrzegania obowiązujących przepisów, ale także z punktu widzenia zapewnienia konsumentom usług o jak najlepszej jakości.
Metryka ze strony archiwalnej
| Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzałkowski) / (2013-08-20 15:02) |
| Ostatnia zmiana: | (Jacek Strzałkowski) / (2013-08-20 15:05) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Jacek Strzałkowski |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:22 |



