Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112
10 lutego 2015

11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112, który został wprowadzony unijną dyrektywą o usłudze powszechnej z 2002 r. Prezes UKE odgrywa w systemie powiadamiania alarmowego istotną rolę, dzięki PLI CBD.
112 to jednolity, europejski numer alarmowy, pod który można dzwonić bezpłatnie zarówno z telefonu stacjonarnego, jak i komórkowego, na terenie całej Unii Europejskiej. Numer alarmowy funkcjonuje obecnie we wszystkich państwach członkowskich UE równolegle z krajowymi numerami alarmowymi (w Polsce m.in. 997, 998, 999). Dzięki „112” rozmówca, o każdej porze w ciągu doby, może uzyskać połączenie z operatorem najbliższego centrum powiadamiania ratunkowego (CPR), który w razie potrzeby powiadamia odpowiednią służbą ratunkową (lokalną policję, straż pożarną albo pogotowie ratunkowe).
Do systemu podłączeni są (wydzielonymi łączami) wszyscy przedsiębiorcy telekomunikacyjni posiadający powyżej 1 mln abonentów, natomiast pozostali operatorzy podłączają się do PLI CBD za pośrednictwem Internetu, dbając o niezbędny poziom zabezpieczeń. Z drugiej zaś strony do systemu podłączone są służby ustawowo powołane do niesienia pomocy poprzez centralny punkt systemu powiadamiania ratunkowego (lub też poprzez własny centralny punkt danej służby) oraz poprzez sieć Internet.
Statystyczne podsumowanie funkcjonowania Systemu Powiadamiania Ratunkowego w roku 2014 r. opublikowało Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Wynika z niego, iż w minionym roku operatorzy numeru alarmowego 112 odebrali łącznie 21 326 746 zgłoszeń. Od końca 2013 roku funkcjonuje już 17 centrów powiadamiania ratunkowego, które swoim zasięgiem obejmują terytorium całego kraju. Operatorzy znają przynajmniej jeden język obcy, dzięki czemu również cudzoziemcy przebywający na terytorium Polski mają możliwość swobodnego zgłaszania na numer alarmowy 112 informacji o zagrożeniach lub zdarzeniach. Niepokojący jest jednak fakt, że aż 48% wszystkich zgłoszeń stanowiło zgłoszenia fałszywe, a aż 35% wszystkich zgłoszeń była anulowana jeszcze przed przyjęciem zgłoszenia. To daje w sumie około 80% zgłoszeń nieuzasadnionych.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej odgrywa w systemie powiadamiania alarmowego istotną rolę, ponieważ dzięki Platformie Lokalizacyjno-Informacyjnej z Centralną Bazą Danych (PLI CBD) udostępnia operatorom CPR informacje o położeniu telefonu, z którego wezwano pomoc.
Jest to szczególnie ważne w przypadku osób, które nie mogą określić swojego położenia lub nie są w stanie przekazać informacji. System PLI CBD to dwa ośrodki przetwarzania danych zlokalizowane w Boruczy pod Warszawą i w Siemianowicach Śląskich, które pracują całą dobę, cały tydzień, również w święta. W ciągu zaledwie 1 minuty system może obsłużyć do 15 tys. wywołań alarmowych, co daje możliwość obsługi ok. 40 mln wywołań w ciągu miesiąca. Średnio w ciągu miesiąca w bazach danych każdej z dwu lokalizacji notuje się po ok. 4 miliony informacji lokalizacyjnych napływających od przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Czas przekazania danych lokalizacyjnych do PLI CBD przez operatora sieci wynosi około 3 sekund, zaś średnia liczba danych wpływających do PLI CBD (zdarzeń alarmowych) – ok. 4 na sekundę.
Do systemu podłączeni są (wydzielonymi łączami) wszyscy przedsiębiorcy telekomunikacyjni posiadający powyżej 1 mln abonentów, natomiast pozostali operatorzy podłączają się do PLI CBD za pośrednictwem Internetu, dbając o niezbędny poziom zabezpieczeń. Z drugiej zaś strony do systemu podłączone są służby ustawowo powołane do niesienia pomocy poprzez centralny punkt systemu powiadamiania ratunkowego (lub też poprzez własny centralny punkt danej służby) oraz poprzez sieć Internet.
Statystyczne podsumowanie funkcjonowania Systemu Powiadamiania Ratunkowego w roku 2014 r. opublikowało Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Wynika z niego, iż w minionym roku operatorzy numeru alarmowego 112 odebrali łącznie 21 326 746 zgłoszeń. Od końca 2013 roku funkcjonuje już 17 centrów powiadamiania ratunkowego, które swoim zasięgiem obejmują terytorium całego kraju. Operatorzy znają przynajmniej jeden język obcy, dzięki czemu również cudzoziemcy przebywający na terytorium Polski mają możliwość swobodnego zgłaszania na numer alarmowy 112 informacji o zagrożeniach lub zdarzeniach. Niepokojący jest jednak fakt, że aż 48% wszystkich zgłoszeń stanowiło zgłoszenia fałszywe, a aż 35% wszystkich zgłoszeń była anulowana jeszcze przed przyjęciem zgłoszenia. To daje w sumie około 80% zgłoszeń nieuzasadnionych.
Szczegółowe informacje dotyczące statystyk funkcjonowania SPR w 2014 r. dostępne są na stronie internetowej MAiC.
Metryka ze strony archiwalnej
| Udostępnienie informacji: | (Monika Lewińska) / (2015-02-10 10:03) |
| Ostatnia zmiana: | (Sebastian Szeleszczuk) / (2015-02-11 08:40) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Monika Lewińska |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:24 |



