Ustawienia

Social Media

Funkcjonalna separacja

Informacja Prezesa UKE w sprawie możliwości zastosowania funkcjonalnej separacji jako środka regulacyjnego w telekomunikacji.

 

Doświadczenia w Państwach Członkowskich Unii Europejskiej z egzekwowaniem obowiązku niedyskryminacji wskazują, iż w wielu przypadkach wprowadzenie tego obowiązku nie gwarantuje zapewnienia równego traktowania przedsiębiorców przez operatora zasiedziałego. Pomimo bowiem nałożenia typowych obowiązków regulacyjnych, wprowadzenia odpowiednich zapisów do ofert ramowych, umów międzyoperatorskich nadal możliwe jest występowanie dyskryminacji. Jest to wynikiem powiązań personalnych, systemowych i właścicielskich pomiędzy komórkami odpowiedzialnymi za usługi hurtowe, a komórkami odpowiedzialnymi za usługi detaliczne. W ramach struktury organizacyjnej przedsiębiorcy zintegrowanego pionowo łatwiejszy jest też dostęp do cennych rynkowo informacji, systemów, co daje znaczną przewagę nad przedsiębiorcami konkurującymi na rynkach detalicznych.

W związku z zaistniałą sytuacją w kilku państwach wprowadzono dalej idące środki regulacyjne takie jak funkcjonalna, bądź strukturalna separacja. W wielu innych państwach toczy się ożywiona dyskusja na temat zasadności wdrożenia jednego z ww. środków i prowadzone są analizy, których celem jest ustalenie czy ich wdrożenie jest konieczne.

  

Wprowadzenie funkcjonalnej separacji polega na utworzeniu w ramach struktury organizacyjnej przedsiębiorcy zintegrowanego pionowo odrębnej jednostki odpowiedzialnej za sprzedaż usług i produktów hurtowych związanych z dostępem do infrastruktury telekomunikacyjnej, która zobowiązana jest do stosowania równych warunków w odniesieniu do własnej jednostki detalicznej i innych przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Z kolei strukturalna separacja jest środkiem, który polega na prawnym wydzieleniu jednostki odpowiedzialnej za sprzedaż usług hurtowych.

Wskazuje się na szereg zalet wdrożenia ww. środków regulacyjnych, które skutecznie mogą przyczynić się do ograniczenia, bądź wyeliminowania dyskryminacji i w konsekwencji zapewnienia skutecznej konkurencji.

O zaletach zastosowania funkcjonalnej separacji świadczy fakt, iż w ciągu 15 miesięcy od momentu powstania w Wielkiej Brytanii Openreach udostępniono 1,3 mln lokalnych pętli abonenckich (według danych na październik 2007 r. w Wielkiej Brytanii uwolniono łącznie 2,9 mln lokalnych pętli abonenckich), powstało ponad 20 operatorów korzystających z lokalnych pętli abonenckich, a także 400 operatorów WLR, a Openreach obsługuje tygodniowo ponad 30 000 zamówień na lokalną pętlę abonencką.

Wdrożenie tego środka pozwala więc regulatorowi na osiągniecie celów jakimi są wspieranie równoprawnej i skutecznej konkurencji w zakresie świadczenia usług telekomunikacyjnych, a także zapewnienia użytkownikom maksymalnych korzyści w zakresie różnorodności, ceny i jakości usług telekomunikacyjnych. Rozwiązanie to może być również korzystne dla przedsiębiorcy, na którego obowiązek ten został nałożony, gdyż skuteczne wdrożenie funkcjonalnej separacji może przyczynić się do osłabienia regulacji na rynkach detalicznych.

  

Biorąc pod uwagę doświadczenia innych państw Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej postanowił rozważyć zasadność i możliwość wprowadzenia funkcjonalnej, bądź strukturalnej separacji w Polsce.

W pliku poniżej znajduje się dokument dotyczący możliwości wdrożenia funkcjonalnej separacji w Polsce.

  

Zapraszamy do przedstawiania Państwa opinii w powyższym zakresie. Opinie można nadsyłać do dnia 12 listopada 2007 r. na adres:

Urząd Komunikacji Elektronicznej
ul. Kasprzaka 18/20
01-211 Warszawa

oraz w formie elektronicznej na adres e-mail: .

  

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Jacek Strzalkowski)
Udostępnienie informacji: (Jacek Strzalkowski) / (2008-01-24 17:55)
Ostatnia zmiana: (Jacek Strzalkowski) / (2008-05-16 14:33)

Pliki do pobrania

Pobierz wszystkie załączniki

Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Jacek Strzalkowski
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:17