Jak budować sieci szerokopasmowe w gminach
16 maja 2008
Poradnik dla samorządowców na temat planowania i przygotowania koncepcji budowy sieci szerokopasmowych na terenach wiejskich.
Szanowni Państwo,
Przekazuję do wykorzystania podręcznik, który zawiera informacje dotyczące prowadzenia inwestycji telekomunikacyjnych. Jest to pierwsza publikacja z tej serii. Zagadnienia w niej przedstawione obejmują cały proces inwestycyjny, rozpoczynając od założeń koncepcyjnych, a na eksploatacyjnych kończąc. Pokazuje przykładowe rozwiązania techniczne i koszty, jakie są z nimi związane. Zawiera wiele praktycznych wzorów dokumentów, takich jak wzór zamówienia czy umowy z wykonawcą. Przyszły inwestor stosując się do zawartych w podręczniku informacji uniknie błędów, które mogą przełożyć się na określone straty finansowe.
Podręcznik powstał we współpracy z organizacjami pozarządowymi: Fundacją Wspomagania Wsi i Polsko - Amerykańską Fundacją Wolności. W ramach programu e-VITA promują one lepsze wykorzystanie technologii informacyjnych w rozwoju wsi. Przekonują, że informatyzacja gmin będzie skuteczna, jeżeli w ten proces włączą się użytkownicy - mieszkańcy gmin. Dlatego zapewnieniu dostępu do Internetu i rozwijaniu elektronicznych usług powinno towarzyszyć przekazywanie wiedzy potrzebnej do korzystania z technologii informacyjnych.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej popiera inicjatywy samorządów w działaniach zmierzających do zwiększenia dostępu do nowoczesnych usług telekomunikacyjnych. Bez zaangażowania lokalnych społeczności nie uzyskamy zadawalającego rozwoju cywilizacyjnego. Nowoczesne społeczeństwo, zorientowane cyfrowo, nie jest w stanie egzystować bez zaawansowanych technologii. Unia Europejska przeznaczyła środki finansowe na rozwój infrastruktury telekomunikacyjnej. Bezpośrednim beneficjentem tych środków są samorządy. Mamy niepowtarzalną okazję, jako Polska, dogonić rozwiniętych technologicznie partnerów z UE. Przeznaczone na inwestycje fundusze powinny zostać jak najlepiej wykorzystane. Uczmy się na błędach innych i wykorzystujmy dobre przykłady, sprzyjające wzmacnianiu równoprawnej lokalnej konkurencji. Nie stać nas na marnotrawstwo. Przekazując Państwu ten podręcznik, mam nadzieję, że pomoże on w podejmowaniu decyzji.
Zainteresowanych proszę o nadsyłanie uwag do przekazanego podręcznika na adres e-mail:
Z poważaniem
Anna Streżyńska
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej
Wstęp do poradnika dla samorządowców:
W Polsce od wielu lat mówi się o budowie społeczeństwa informacyjnego, czasem też nazywanego społeczeństwem opartym na wiedzy. Opracowane są dokumenty, będące z założenia strategiami rozwoju w obszarze informatyzacji społeczeństwa. Jednym z ostatnich jest Plan Informatyzacji Państwa na lata 2007 - 2010 (Rozp. Rady Ministrów z dnia 28 marca 2007 r.). Wcześniej pojawiały się strategie na inne okresy, czy programy nazywane e-Polska. Ich wspólną cechą jest to, że określają one cele, jakie mają być zrealizowane i mówią o metodach dojścia do tych celów. Niestety nie idzie za nimi finansowanie, stąd do tej pory mogły być one traktowane jedynie jako lista życzeń. Z dokumentów tych wynika, że istnieje olbrzymie zapotrzebowanie dotyczące rozwoju aplikacji i infrastruktury teleinformatycznej. Podobne wnioski pojawiają się na niższych szczeblach administracji i w jednostkach samorządowych. Wszyscy zdają sobie sprawę z konieczności rozwoju aplikacji i infrastruktury oraz umiejętności ich wykorzystania gdyż umożliwi to wzrost gospodarczy, spowoduje wzrost zatrudnienia i wyeliminuje elektroniczne wykluczenie niektórych społeczności, szczególnie z małych miast i wsi.
Powstające w kolejnych latach strategie informatyzacji wskazywały kierunki, ale nie dawały możliwości ich realizacji. Sytuacja ta zmieniła się zasadniczo po przyznaniu Polsce znacznych środków pomocowych. Wreszcie można mówić nie tylko o potrzebach, ale też o realnych szansach ich sfinansowania.
W szczególnej roli znajdują się jednostki samorządowe i to najniższego szczebla. To one są najbliżej obywatela i to one są zainteresowane rozwojem społeczności lokalnych. Rzeczywista identyfikacja lokalnych potrzeb pozwala im najefektywniej realizować lokalne zapotrzebowania na rozbudowę infrastruktury teleinformatycznej i usług oferowanych lokalnym społecznościom.
Aktywność samorządów powinna się koncentrować na tych działaniach, które wyrównują szanse mieszkańców w porównaniu z mieszkańcami obszarów najlepiej rozwiniętych. Jednostki samorządowe mogą aplikować o środki na budowę sieci szkieletowych, sieci dostępowych, ale także mogą ubiegać się o środki dzięki którym możliwe będzie wyposażenie organów samorządowych w oprogramowanie i sprzęt niezbędny do realizacji komunikacji z obywatelami. Część środków może być przeznaczona na cele edukacyjne, takie jak uczenie posługiwania się komputerami, podstawowym oprogramowaniem i sposobami korzystania z Internetu.
Oprócz środków kierowanych do samorządów, pojawiły się środki na dofinansowywanie powstawania nowych i rozwój istniejących małych firm. Odpowiednia polityka informacyjna może zachęcić do korzystania z nich osoby podejmujące działalność np. w obszarze świadczenia usług dostępu do Internetu jako ISP (ang. Internet Service Provider).
Polska znajduje się w unikalnej sytuacji: mamy duże potrzeby związane z informatyzacją społeczeństwa, ale też mamy środki na ich realizację. Powinny to zachęcać jednostki samorządowe do przygotowywania planów rozbudowy infrastruktury teleinformatycznej, ubiegania się o ich finansowanie i realizacji inwestycji poprawiających poziom życia obywateli.
Celem działań podjętych wspólnie przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, Fundację Wspierania Wsi i Polsko - Amerykańską Fundację Wolności jest dostarczenie wiedzy niezbędnej do przeprowadzenia procesu inwestycyjnego zmierzającego do zbudowania infrastruktury umożliwiającej dostęp szerokopasmowy. Realizacją tego celu jest prezentowany poradnik dla samorządowców. Zawiera on wiele informacji, które powinny pomóc jednostkom samorządowym w przygotowaniu koncepcji sieci szerokopasmowej.
W poradniku omówiono sposób, w jaki należy podejść do planowania sieci, oraz czynniki, które trzeba uwzględnić w tym procesie. Przedstawiono usługi, które w takiej sieci mogą być oferowane. Zaproponowano standard usług dla terenów wiejskich. Sporo miejsca poświęcono zaprezentowaniu możliwych rozwiązań technicznych. Omówiono możliwe do zastosowania technologie radiowe. Szeroko przedstawiono właściwości i zakres zastosowania sieci optycznych. Zaprezentowano elementy wchodzące w skład koncepcji sieci, takie jak inwentaryzacja zasobów, określenie zapotrzebowania na usługi, sposób podejścia do określania cen usług, sposób definiowania koncepcji sieci, problemy związane z eksploatacją powstałej sieci. Sporo miejsca poświęcono zagadnieniom związanym z organizacją przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwości współpracy z innymi jednostkami samorządowymi, a także z przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi.
W poradniku omówiono też zawartość specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) na przygotowanie koncepcji oraz zamieszczono przykładowy SIWZ wraz z propozycja umowy. Przedstawiono też projekt zawartości studium wykonalności dla koncepcji sieci.
Poradnik zawiera omówienie zarówno działań formalnych, jak i aspektów technicznych. Powinien być pomocny zarówno wójtom czy starostom, ale także osobom odpowiedzialnym za infrastrukturę teleinformatyczną w jednostkach samorządowych (np. kierownikom działów informatycznych).
Pełna treść poradnika dla samorządowców znajduje się w poniższym załączniku.
(aktualizacja: 05.08.2008 r.)
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Jacek Strzalkowski) / (2008-05-16) |
| Udostępnienie informacji: | (Anna Stankowska) / (2010-07-07 15:27) |
| Ostatnia zmiana: | (Anna Stankowska) / (2010-07-07 15:27) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Jacek Strzalkowski |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:18 |



