Jak uchronić się przed nieuczciwymi konkursami i loteriami SMS-owymi?
14 lutego 2011
Wobec narastającego procederu wyłudzeń za pośrednictwem usług SMS Premium, przedstawiamy wzór oświadczenia, które można przesyłać do organizatorów konkursów i loterii SMS-owych.

Jednocześnie przypominamy, że przestrzegając kilku prostych zasad, możemy uchronić się przed sytuacją, w której będziemy musieli zapłacić za niechciane usługi.
1. Nie przystępujmy do żadnej gry, zanim nie poznamy jej regulaminu, a w szczególności nie dowiemy się, w jaki sposób można się z niej wypisać.
2. Nigdy nie bierzmy udziału w grach, w których płacimy za SMS-y przychodzące - przecież nie wiemy, ile ich będzie, a z reguły są one kosztowne.
3. Pamiętajmy, że mamienie pewnością wygranej to oszustwo. Potwierdził to Prezes UOKIK nakładając karę na firmę stosującą takie praktyki.
4. Zwracajmy baczniejszą uwagę na usługi, z których korzystamy w Internecie. Wielu usługodawców celowo zataja lub podaje nieprawdziwe informacje o koszcie SMS-a, którego musimy wysłać, aby poznać np. nasz wynik testu IQ, datę śmierci lub sprezentować komuś elektroniczną kartkę.
Istnieje prosty sposób rozpoznania prawdziwej ceny SMS-a:
Pamiętajmy:
1. Wiadomości SMS wysłane na numery rozpoczynające się od cyfr 70 (np. 70325) kosztują mniej niż 1 zł.
2. Numery rozpoczynające się od cyfr 71 będą kosztować ponad 1zł netto. Cyfra po siódemce oznacza koszt SMS-a netto, więc jeśli wyślemy wiadomość pod numer 75** - zapłacimy 5 zł plus VAT.
3. Możemy się także spotkać z numerami rozpoczynającymi się od cyfry 9. W tym przypadku usługa będzie kosztować ponad 10 zł. Dwie cyfry po dziewiątce to cena SMS netto, czyli np. za wiadomość wysłaną na numer 920** zapłacimy 20 zł plus VAT.
Na stronie Centrum Informacji Konsumenckiej Urzędu Komunikacji Elektronicznej znajduje się film, który opowiada, jak rozpoznać kosztownego SMS-a.
Co zrobić, gdy się już wpadnie?
Trzeba zadzwonić i napisać skargę do swojego operatora oraz - jeśli posiadamy takie dane - do organizatora loterii wysłać pismo, wzór którego zamieściliśmy na początku tego artykułu.
Urząd Komunikacji Elektronicznej obecnie nie ma uprawnień, aby żądać zaprzestania prowadzenia konkursu czy loterii, które zostały zorganizowane w nieuczciwy sposób. Wystąpiliśmy jednak do operatorów i usługodawców z apelem o wzięcie przez nich odpowiedzialności i przywrócenie przyzwoitych standardów w świadczeniu tych usług. Podjęliśmy także kroki prawne, by ukarać jednego z operatorów komórkowych, na którego zlecenie jest prowadzona nieuczciwa loteria. Konsumenci mogą też zwracać się o pomoc do Centrum Informacji Konsumenckiej UKE: 801 900 853 (koszt połączenia jak za połączenie lokalne) lub 22 534 91 74.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Anna Streżyńska) / (2011-02-14) |
| Udostępnienie informacji: | (Anna Lewandowska) / (2011-06-24 13:55) |
| Ostatnia zmiana: | (Anna Lewandowska) / (2011-06-24 13:55) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Anna Streżyńska |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:21 |



