Kara dla PTK
27 maja 2011
Prezes UKE nałożył na Polską Telefonię Komórkową Centertel karę pieniężną w wysokości 2 500 000 zł za naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku użytkowników końcowych.
W dniu 26 maja 2011 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wydał decyzję, którą nałożył na Polską Telefonię Komórkową Centertel sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie karę pieniężną w wysokości 2 500 000 zł za naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do 1 152 800 użytkowników końcowych.
Zgodnie z art. 209 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm., zwanej dalej Pt) ten, kto narusza obowiązki informacyjne w stosunku do użytkowników końcowych, podlega karze pieniężnej.
Przeprowadzone przez Prezesa UKE postępowanie dotyczyło wywiązania się przez PTK Centertel z określonych w art. 61 ust. 5 i ust. 6 ustawy Pt obowiązków w dacie wprowadzenia przez spółkę zmian w cenniku, które dokonane zostały w dniu 19 lipca 2010 r., a które dotyczyły użytkowników końcowych mających podpisaną z PTK Centertel umowę w promocji „Zetafon”.
Przepis art. 61 ust. 5 ustawy stanowił, iż dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych w razie podwyższenia cen usług telekomunikacyjnych jest obowiązany, z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego przed wprowadzeniem zmian, do powiadomienia o powyższym fakcie abonenta – informując go na piśmie, jak i podając tę informację do publicznej wiadomości. Jednocześnie abonent powinien zostać poinformowany o prawie wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji zmian. Stosownie natomiast do treści art. 61 ust. 6 ustawy abonent powinien zostać poinformowany także o tym, że w razie skorzystania z prawa wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji podwyższenia cen dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze, a także zwrot przyznanej abonentowi ulgi.
Analiza zebranego w trakcie postępowania administracyjnego materiału dowodowego jednoznacznie wskazała, iż PTK Centertel nie wypełniła wskazanych obowiązków informacyjnych względem użytkowników końcowych wobec dokonywanej zmiany cennika.
Umowa w promocji „Zetafon”, zawierana przez określony podmiot z PTK Centertel (jako dostawcą usług), obejmowała dwa zobowiązaniowe stosunki cywilnoprawne, tj. zarówno umowę sprzedaży aparatu telefonicznego (za cenę określoną w tej umowie po upuście), jak i umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Wobec powyższego użytkownicy, którzy zawarli umowę w ramach promocji „Zetafon”, byli abonentami w rozumieniu wówczas obowiązujących przepisów Pt, a zatem powinni byli zostać poinformowani o zmianie cennika. Samo nazwanie czynności udziałem w promocji „Zetafon” czy sprzedażą ratalną aparatu nie zmienia samego faktycznego celu tej czynności, tj. sprzedaży usług telekomunikacyjnych i zobowiązaniem drugiej strony do uiszczania opłat z tego tytułu, jak również określenia czasu obowiązywania tego zobowiązania.
Obowiązki nałożone w art. 61 ust. 5 i 6 Pt uzasadnione są jednym z ważniejszych celów ustawy, jakim jest zapewnienie ochrony konsumenta w relacji z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym. Jednocześnie wskazać trzeba, iż zastosowanie wskazanych wyżej przepisów jest wykonaniem obowiązujących w stosunkach umownych, pomiędzy dostawcą publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych a abonentem, cywilnoprawnych zasad dotyczących kształtowania stosunków umownych, a przede wszystkim zasady autonomii woli stron.
Naruszenie przez Stronę obowiązków, o których mowa w art. 61 ust. 5 i ust. 6 Pt, bezpośrednio skutkowało obniżeniem przewidzianego prawem stopnia ochrony praw użytkowników końcowych przez niezapewnienie im informacji o przysługujących im prawach. Naruszenie to dotyczyło 1 152 800 użytkowników końcowych.
Prawo telekomunikacyjne przewiduje w takich sytuacjach wydanie przez Prezesa UKE decyzji nakładającej karę pieniężną w maksymalnej wysokości do 3% przychodów ukaranego podmiotu.
Prezes UKE podkreśla także, że wysokość kary pieniężnej uwzględnia okoliczność, że spółka była już karana przez Prezesa UKE w 2007 r. za naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników, poprzez brak w treści umów oraz w regulaminach świadczenia usług telekomunikacyjnych postanowień wymaganych przepisami prawa.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Anna Streżyńska) / (2011-05-27) |
| Udostępnienie informacji: | (Anna Lewandowska) / (2011-06-14 13:58) |
| Ostatnia zmiana: | ( ) / (2011-09-27 13:01) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Anna Streżyńska |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:20 |



