Ustawienia

Social Media

Komisja Europejska na temat podziału

Wstępna ocena zmian w dyrektywie o dostępie w zakresie uregulowania funkcjonalnej separacji.

 

Komisja Wspólnot Europejskich proponuje wprowadzić zmiany w dyrektywie 2002/19/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie dostępu do sieci łączności elektronicznej i urządzeń towarzyszących oraz wzajemnych połączeń (dyrektywa o dostępie) polegające na dodaniu nowych art. 13 a „Rozdział funkcjonalny” i 13 b „Dobrowolny podział zintegrowanego wertykalnie przedsiębiorstwa”. Jak podkreśliła Komisja we wniosku uzasadniającym dokonanie ww. zmian w dyrektywie o dostępie, celem tej zmiany jest wprowadzenie rozdziału funkcjonalnego jako środka naprawczego, który może być nakładany przez krajowe organy regulacyjne, pod warunkiem zatwierdzenia przez Komisję.

Należy jednak zauważyć, że już na gruncie obowiązującej dyrektywy o dostępie dopuszczalne jest nakładanie innych obowiązków regulacyjnych niż te, które expressis verbis zostały wymienione w artykułach 9-13 tej dyrektywy. Stanowi o tym art. 8 ust. 3 dyrektywy, zgodnie z którym w wyjątkowych okolicznościach, jeżeli dany krajowy organ regulacyjny zamierza nałożyć na operatorów posiadających znaczącą pozycję rynkową obowiązki w zakresie dostępu czy wzajemnych połączeń inne niż te, które zostały wymienione w artykułach 9-13, przedstawi w tej sprawie odpowiedni wniosek Komisji. Komisja, działając zgodnie z art. 14 ust. 2, podejmie decyzję, na mocy której zezwoli albo zabroni krajowemu organowi regulacyjnemu podjęcia takich środków. Przepis ten został implementowany do polskiego porządku prawnego w art. 44 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne.

Biorąc pod uwagę powyższe, a także odnosząc się do zmian, jakie Komisja proponuje poprzez wprowadzenie przepisów regulujących środek w postaci funkcjonalnej separacji należy zauważyć, że także w ocenie przedstawicieli tej Komisji już obowiązujące ramy regulacyjne umożliwiają stosowanie takiego środka. Z uwagi na to, że część państw członkowskich rozważa zastosowanie funkcjonalnej separacji jako środka naprawczego, Komisja Wspólnot Europejskich, jak się wydaje, starała się wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom i zaproponowała regulację, która pozwalałaby wyspecyfikować ten środek, doprecyzowując przesłanki jego nałożenia, a także proponując zakres wymogów formalnych jakie w ocenie Komisji powinien zawierać projekt rozstrzygnięcia w tym zakresie. Należy przy tym zwrócić uwagę, że w zaprojektowanym art. 13 a ust. 4 dyrektywy o dostępie następuję wprost odesłanie do art. 8 ust. 3 tej dyrektywy, co wydaje się wskazywać na to, iż sam projektodawca postrzega obie te regulacje kompleksowo.

   

Propozycja Komisji jest zbieżna w swoich głównych założeniach z wypracowywaną koncepcją Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w zakresie zastosowania obowiązku regulacyjnego w postaci funkcjonalnej separacji w odniesieniu do przedsiębiorców posiadających znaczącą pozycję rynkową na polskim rynku telekomunikacyjnym.

   

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Jacek Strzalkowski)
Udostępnienie informacji: (Jacek Strzalkowski) / (2008-03-06 13:42)
Ostatnia zmiana: (Jacek Strzalkowski) / (2008-07-11 17:21)

Pliki do pobrania

Pobierz wszystkie załączniki

Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Jacek Strzalkowski
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:18