Ustawienia

Social Media

Komisja skarży Polskę do ETS

Komisja Europejska zadecydowała 12 grudnia br. o skierowaniu przeciwko Polsce sprawy do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu.

 

Zarzuty Komisji dotyczą błędnej transpozycji art. 4 i 5 europejskiej Dyrektywy 2002/19/WE o Dostępie na grunt polskiej ustawy Prawo Telekomunikacyjne (postępowanie nr 2005/2061).

Zarzuty Komisji Europejskiej:

Komisja Europejska zarzuca Polsce, że nie w pełni transponowała art. 4 ust 1 i art. 5 ust.1 Dyrektywy o dostępie, w tym:

- art. 4. 1 Dyrektywy o dostępie:

Komisja Europejska wskazuje na zbyt szerokie zapisy polskiej ustawy Prawo telekomunikacyjne (art. 26 i 27), które nakładają obowiązek negocjacyjny do całości zagadnień związanych z dostępem telekomunikacyjnym podczas gdy Dyrektywa o dostępie odnosi się wyłącznie do negocjowania połączenia sieci.  Niezgodny z wymaganiami dyrektywy obowiązek negocjowania dostępu niezależnie od pozycji rynkowej negocjujących stron;

- art. 5.1 Dyrektywy o dostępie:

Komisja Europejska powzięła wątpliwość czy  na gruncie polskiej ustawy Prawo Telekomunikacyjne zapewniono krajowemu organowi regulacyjnemu ogólne prawo do wspierania i zapewniania odpowiedniego dostępu i wzajemnych połączeń.

Stanowisko Rzeczpospolitej Polskiej:

Strona polska argumentuje, że sposób transpozycji powyższych przepisów wspólnotowych na grunt prawa krajowego jest poprawny i ma dużą wagę praktyczną. Przyjęty przez Polskę sposób transpozycji jest szczególnie istotny dla rynku telefonii ruchomej gdzie kwestionowane przez KE przepisy mobilizują strony do sprawnego negocjowania i podpisywania umów, bez konieczności ingerencji władczej przez Prezesa UKE. Przyjęte na gruncie polskiego prawa rozwiązanie zmierza zatem do wspierania konkurencji.

Polska przyjęła koncepcję, iż regulator zapewnia adekwatny dostęp telekomunikacyjny nie w drodze decyzji nakładającej nieokreślone w ustawie obowiązki, lecz w drodze decyzji zastępującej umowę międzyoperatorską o dostępie telekomunikacyjnym.

Aspekty proceduralne:

Podstawę prawną do takiego działania stanowi art. 226 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, który stanowi co następuje:

Jeśli Komisja uzna, że Państwo Członkowskie uchybiło jednemu z zobowiązań, które na nim ciążą na mocy niniejszego Traktatu, wydaje ona uzasadnioną opinię w tym przedmiocie, po uprzednim umożliwieniu temu Państwu przedstawienia swych uwag.

Jeśli Państwo to nie zastosuje się do opinii w terminie określonym przez Komisję, może ona wnieść sprawę do Trybunału Sprawiedliwości.

Zgodnie z przewidzianą Traktatem dwuetapową procedurą, KE skierowała w dn. 16 marca 2005 r. do Rządu Polskiego list w sprawie podejrzenia naruszenia prawa wspólnotowego. Po analizie przedstawionych przez Rząd Polski wyjaśnień KE zdecydowała się na kontynuowanie przeciwko Polsce procedury o naruszenie zobowiązań traktatowych i o wystosowaniu uzasadnionej opinii (28 czerwca 2006 r.).

Podtrzymanie przez Rząd Polski dotychczasowej argumentacji o zgodności polskiej ustawy Prawo Telekomunikacyjne z Dyrektywą o Dostępie skutkowało skierowaniem przez KE sprawy do ETS.

W uzasadnieniu podjętej decyzji Komisarz ds. Społeczeństwa Informacyjnego i Mediów, Pani Viviane Reding, zaznaczyła, że zgodność prawa krajowego z prawem europejskim jest ważna zwłaszcza w sektorze telekomunikacji, który w coraz większym stopniu ma wpływ na konkurencję w wymiarze transgranicznym.

  

Informacje prasowe Komisji Europejskiej w powyższej sprawie:

Komisja podejmuje kroki prawne wobec Francji, Polski, Słowacji i Łotwy w związku z naruszeniem przez te kraje unijnych przepisów w dziedzinie telekomunikacji

New round of infringement proceedings in electronic communications: What are the issues?

Przepisy UE w dziedzinie telekomunikacji: zamknięcie 18 spraw dotyczących naruszeń i otwarcie 5 nowych

 

  

 

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Jacek Strzalkowski)
Udostępnienie informacji: (Jacek Strzalkowski) / (2008-05-30 09:48)
Ostatnia zmiana: (Piotr Jaszczuk) / (2014-01-24 15:13)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Jacek Strzalkowski
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:17