Ustawienia

Social Media

Konsumenci o rynku telekomunikacyjnym

Wyniki badania opinii konsumentów o rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce w 2007 roku.

 

W dniach 11-13 grudnia 2007 roku na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Centrum Badań Marketingowych INDICATOR Sp. z o.o. przeprowadziło badanie ankietowe, którego głównym celem było poznanie opinii konsumentów w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz ocena preferencji konsumentów.

Badanie przeprowadzono na 1500 osobowej próbie wylosowanej z populacji ludności Polski w wieku 15 lat i powyżej. Reprezentatywny dobór próby pozwala na przełożenie wyników otrzymanych w badaniu na całą populację Polski.

   

Poniżej przedstwiamy najwazniejsze wnioski z wyników badania opinii konsumentów. Pełny raport znajduje się w pliku PDF załączonym na dole tej strony.

  

 

Wyniki badania wskazują na bardzo wysoki stopień nasycenia usługami telekomunikacyjnymi. Telefon, niezależnie od wykorzystywanej w tym celu technologii, posiada zdecydowana większość badanych (95%).

Niemalże połowa respondentów posiada zarówno telefon stacjonarny, jak i komórkowy (43%). Czterech na dziesięciu użytkuje tylko aparat komórkowy, a jeden na ośmiu tylko aparat stacjonarny. Tylko jeden badany na dwudziestu (4,8%) nie posiada żadnego aparatu telefonicznego.

   

RYNEK TELEFONII STACJONARNEJ:

  • W 2007 roku 56% Polaków deklaruje posiadanie telefonu stacjonarnego w gospodarstwie domowym.
  • Najwyższe wskazania znajomości spontanicznej spośród operatorów telefonii stacjonarnej zanotowała Telekomunikacja Polska (98,6%). Drugim, dobrze znanym operatorem jest Tele2, wymieniany przez ponad połowę badanych (55%). Kolejnym rozpoznawanym dostawcą jest Netia, wymieniana również przez nieco więcej niż połowę badanych (51,6%).
  • Pierwsze miejsce pod względem liczby abonentów zajmuje Telekomunikacja Polska, która jest podstawowym operatorem dla 86% respondentów posiadających telefon stacjonarny. Udział pozostałych operatorów nie przekracza w indywidualnych przypadkach 5%.
  • Telefon stacjonarny jest przede wszystkim ważnym narzędziem kontaktu w rozmowach lokalnych. Częstotliwość korzystania z telefonu stacjonarnego w rozmowach lokalnych jest bardzo wysoka, ponieważ połowa badanych (49,7%) korzysta z niego codziennie, a kolejne 44,3% kilka razy w tygodniu (suma wskazań „3-5 razy w tygodniu” i „1-2 razy w tygodniu”).
  • Wyniki sondażu wskazują na umiarkowaną satysfakcję klientów z usług świadczonych przez operatorów telefonii stacjonarnej. Najwyżej respondenci ocenili Telefonię Dialog i Netię, dla których średnia ocena była identyczna i wyniosła 3,8 w pięciostopniowej skali. Telekomunikacja Polska uzyskała średnią ocenę 3,3. Niżej oceniony został operator Tele2 – średnia ocena 3,2. Najniższą ocenę uzyskał NOM - średnia 2,4.
  • Czynnikiem mającym zasadniczy wpływ na decyzje o zmianie operatora pozostaje wysokość abonamentu za świadczone usługi. Dwie trzecie badanych (67,6%) mogłoby zrezygnować z usług operatora, gdyby podwyżki abonamentu przekroczyły 10%.
  • Zgodnie z wynikami sondażu, rynek usług telefonii stacjonarnej jest stabilny. Siedmiu na dziesięciu badanych nie planuje zmiany dotychczasowego operatora. Tylko 15% ankietowanych rozważa zmianę operatora w najbliższej przyszłości.
  • Jako alternatywnego operatora telefonii stacjonarnej badani najczęściej wskazują Netię (22%) oraz Telefonię Dialog (17,3%). Mniej niż co dziesiąty badany wspomina o Tele2 (8,7%) oraz Telekomunikacji Polskiej (5,5%).
  • Najważniejszym kryterium przy zmianie operatora telefonii stacjonarnej jest dla badanych atrakcyjność oferty cenowej (suma wskazań odpowiedzi „ważne” i „bardzo ważne” wyniosła 89,2%). Warto zauważyć, że podobnie wysoki odsetek badanych jako kryterium ważne przy zmianie operatora wymienia atrakcyjność promocji i rabatów (suma wskazań odpowiedzi „ważne” i „bardzo ważne” - 85,1%).
  • Ponad dwie trzecie badanych (68%) deklarowało świadomość możliwości zachowania numeru przy zmianie operatora. O takiej możliwości nie słyszał jeden na czterech ankietowanych (27,2%).
  • Jako przyczynę nieposiadania telefonu stacjonarnego badani najczęściej podawali posiadanie i użytkowanie telefonu komórkowego (71%). Inne powody wymienił znacznie niższy odsetek badanych. Wśród wymienianych powodów istotnym wydaje się element cenowy. Co czwarta osoba nie posiadająca telefonu stacjonarnego twierdzi, że jest on za drogi.
  • Przeważająca część respondentów, którzy mieli w przeszłości linię stacjonarną, zrezygnowała z usług Telekomunikacji Polskiej (93,3%). Znaczącymi powodami rezygnacji z usług telefonii stacjonarnej były związane z nią wysokie opłaty (61,9%) oraz bardziej odpowiadający potrzebom respondentów telefon komórkowy (40,1%).
  • Średnia miesięczna opłata za telefon stacjonarny w gospodarstwie domowym wynosi około 82 złote. Najliczniejszą grupę posiadaczy telefonów stacjonarnych stanowią osoby płacące rachunki od 51 do 100 złotych miesięcznie (56%).

  

RYNEK TELEFONII KOMÓRKOWEJ:

  • 82% Polaków deklaruje posiadanie telefonu komórkowego. Nasycenie indywidualnego rynku telekomunikacyjnego usługą telefonii komórkowej jest więc większe niż nasycenie usługą telefonii stacjonarnej.
  • Znajomość spontaniczna trzech największych operatorów telefonii komórkowej jest na podobnym poziomie: Era (90%), Plus (88%) oraz Orange (87)%. Nowy operator, który jako czwarty uzyskał pozwolenie na wykorzystywanie częstotliwości - Play jest wskazywany przez ponad połowę badanych (54%). Pozostali operatorzy mają sporadyczne wskazania.
  • Większość respondentów (83%) rejestruje przekaz informacyjny o ofercie operatorów z reklamy w radiu lub telewizji.
  • Badani najczęściej korzystają z usług operatora telefonii komórkowej Orange (dawniej Idea) – 40% badanych.  Duży odsetek ankietowanych posiada telefony komórkowe w sieciach Era (33%) oraz Plus (28%).
  • Największą popularnością osób decyzyjnych w sprawach telekomunikacyjnych w badanych gospodarstwach domowych cieszą się telefony na abonament, a nieco mniejszym telefony na kartę pre-paid. W gronie pozostałych osób w rodzinie obserwuje się tendencję odwrotną – większym zainteresowaniem cieszą się telefony na kartę niż na abonament. Może to wynikać z faktu, że osoby inne niż decydent w gospodarstwie domowym, to głównie osoby młode w większym stopniu kontrolujące poziom wydatków.
  • Wiadomości tekstowe wysyłane z telefonów komórkowych stały się powszechną formą komunikacji i cieszą się dużą popularnością. SMSy są wysyłane przez 92% posiadaczy telefonów komórkowych. Dwukrotnie mniej osób (45%) wysyła wiadomości MMS.
  • Większość badanych (62%) jest zdania, że usługa przenoszenia numerów powinna być bezpłatna. Opłatę za tę usługę dopuszcza co szósty badany (16%), a wysokość opłaty w ich opinii powinna wynosić średnio 30 zł.
  • Oferta cenowa i rabaty są głównymi kryteriami branymi pod uwagę przy wyborze operatora telefonii komórkowej.
  • Całkowita średnia miesięczna opłata za korzystanie z telefonu komórkowego jest znacznie wyższa w przypadku osób płacących abonament (91 złotych), niż użytkowników kart pre-paid (50 złotych) czy mix (49 złotych). Wynikać to może z większej kontroli wydatków wynikającej ze sposobu rozliczania wykonywanych połączeń, jak i ograniczeń budżetowych użytkowników systemu pre-paid i mix.

   

RYNEK INTERNETU:

  • Większość gospodarstw domowych (61%) deklaruje, że posiada w swoim gospodarstwie domowym komputer. Prawie trzy czwarte (73%) gospodarstw domowych posiadających komputer ma w domu dostęp do sieci Internet.
  • Niespełna połowa Polaków korzystała z sieci Internet w ciągu ostatniego miesiąca (48%), z czego najwięcej osób łączyło się z siecią we własnym domu lub w pracy.
  • Polscy użytkownicy Internetu, którzy korzystali z niego w ciągu ostatniego miesiąca, deklarują wysoką częstotliwość korzystania - 96% z nich korzysta z sieci internetowej przynajmniej raz w tygodniu. Warto zauważyć, że 66% osób korzysta z Internetu codziennie.
  • Zdecydowana większość osób, które korzystają z Internetu w domu, posiada stałe łącze, głównie dostęp szerokopasmowy. Jedna trzecia (33%) posiadaczy stałych łączy używa połączeń o prędkości 1 Mb/s lub większej.
  • Na rynku komunikatorów internetowych dwa programy są zdecydowanie częściej wykorzystywane niż narzędzia firm konkurencyjnych. W rozmowach tekstowych jest to Gadu-Gadu (89%), a w głosowych: Skype (90%).

   

RYNEK TELEWIZYJNY:

  • Prawie połowa respondentów korzysta tylko z telewizji analogowej przez odbiór naziemny za pomocą tradycyjnej anteny (47%), w co trzecim domu podłączona jest telewizja kablowa (35%), co szósty badany posiada telewizję cyfrową (16%), a z telewizji satelitarnej korzysta co czternasty badany (7%).
  • Prawie trzy czwarte badanych (71,5%) deklaruje zadowolenie ze swojego dostawcy telewizji.

  


   

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Jacek Strzalkowski)
Udostępnienie informacji: (Jacek Strzalkowski) / (2008-05-02 10:23)
Ostatnia zmiana: (Jacek Strzalkowski) / (2008-07-08 16:07)

Pliki do pobrania

Pobierz wszystkie załączniki

Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Jacek Strzalkowski
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:18