Ustawienia

Social Media

Kontrola prywatnych operatorów pocztowych

Wyniki kontroli działalności prywatnych operatorów pocztowych, przeprowadzonych w II półroczu 2006 roku.

 

W drugim półroczu 2006 roku kontroli poddano działalność pocztową 42 operatorów pocztowych (w stosunku do 10 operatorów, przeprowadzono kontrolę częściową ograniczoną do oceny spełniania warunków niezbędnych dla prowadzenia działalności na podstawie wpisu do rejestru), z czego 39 prowadzących tę działalność na obszarze Polski lub rynkach lokalnych oraz 3 o zasięgu ogólnokrajowym i międzynarodowym.

   

Z ustaleń kontroli (w tym zebranych danych liczbowych) nasuwają się następujące wnioski:

1. Operatorzy działający na terenie Polski oraz w obrocie międzynarodowym nastawieni są zdecydowanie na przewóz paczek. Świadczą o tym stosunkowo niewielkie ilości przyjmowanych do obrotu przesyłek listowych. Nie wydaje się, aby w chwili obecnej przedsiębiorstwa te były nastawione na konkurowanie z operatorem publicznym w obszarze przesyłek listowych. Wniosek taki nasuwa się również w związku z opłatami pobieranymi za przesyłki listowe o najniższym ciężarze, które są znacznie wyższe od minimum cenowego wynikającego z przepisów ustawy. Wydaje się więc, że uwolnienie rynku listowego nie będzie miało wpływu na opłaty pobierane przez tych operatorów za doręczanie tego rodzaju przesyłek.

2. Na etapie organizacji swojej działalności pocztowej jest obecnie jeden z operatorów prywatnych. Operator ten zamierza świadczyć usługi pocztowe w zakresie przesyłek z korespondencją na obszarze całego kraju tworząc sieć placówek terenowych (oddziały i biura obsługi klienta). Sądząc z gęstości tej sieci można wnioskować, że zamiarem operatora jest świadczenie wyżej wymienionych usług na dużą skalę. Wydaje się jednak, że stosowanie przez operatora specjalnych kopert (obciążanych metalową plombą), ze względu na koszty takich kopert i niewygodę ich stosowania wyklucza obecnie działalność na masową skalę.

3. Lokalni operatorzy zainteresowani są niemal wyłącznie prowadzeniem działalności pocztowej w obszarze przesyłek z korespondencją w najniższym przedziale wagowym, a więc w obszarze określonym w art. 47 ust. 1 i 2 ustawy Prawo pocztowe jako obszar zastrzeżony dla operatora publicznego, w którym inni operatorzy mogą prowadzić działalność pod warunkiem pobierania dwuipółkrotnie wyższej opłaty niż operator publiczny za przesyłkę listową najniższego przedziału wagowego najszybszej kategorii określonej w cenniku powszechnych usług pocztowych czyli 5 zł. Kontrolowani operatorzy lokalni chcąc skutecznie konkurować z operatorem publicznym w obszarze zastrzeżonym, zdarza się, że czynią to z naruszeniem przepisów art. 47 ust. 2 lub też stosują niestandardowe opakowania (o masie zbliżonej do 50 g). Aktualny potencjał kontrolowanych operatorów wskazuje na stosunkowo niewielką skalę ich działalności.

4. Nie stwierdzono istotnych uchybień w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa przesyłek oraz danych dotyczących faktu oraz okoliczności wykonania usługi pocztowej (w tym danych osobowych i stanowiących tajemnicę handlową).

  

W wyniku przeprowadzonych kontroli stwierdzono naruszenie obszaru zastrzeżonego dla operatora publicznego (art. 47 ust. 2 ustawy Prawo pocztowe) przez 4 operatorów. W związku z tym wydano 3 decyzje administracyjne nakazujące zaprzestanie prowadzenia działalności pocztowej z naruszeniem art. 47 ust. 2 ustawy Prawo pocztowe. 1 decyzja wydana zostanie w najbliższych dniach.

Ponadto stwierdzono, że jeden z operatorów stosuje własne znaki opłaty pocztowej bez dokonania zgłoszenia ich wzorów Prezesowi UKE, co stanowi naruszenie przepisu art. 31 ust. 4 ustawy Prawo pocztowe. W związku z tym, Prezes UKE wydał decyzję administracyjną nakazującą usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości.

   

Obecnie prowadzone są także postępowania pokontrolne mające na celu (tam gdzie jest to obligatoryjnym wymogiem ustawowym) nałożenie na operatorów, którzy naruszyli obowiązujące normy prawne, kar pieniężnych zgodnie z art. 67 ustawy Prawo pocztowe. Decyzje zostaną wydane po uprzednim zbadaniu stopnia naruszenia przepisów, szkodliwości czynu oraz możliwości finansowych podmiotu.

  

 

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Jacek Strzalkowski)
Udostępnienie informacji: (Jacek Strzalkowski) / (2007-06-08 10:22)
Ostatnia zmiana: (Jacek Strzalkowski) / (2008-02-01 12:51)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Jacek Strzalkowski
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:17