Ustawienia

Social Media

Kontrola przestrzegania praw użytkowników

Wyniki kontroli przestrzegania przez dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych przepisów prawa określających obowiązki względem użytkowników końcowych.

 

Przeprowadzona, w okresie od dnia 27 czerwca 2006 r. do dnia 23 listopada 2006 r., kontrola przestrzegania przez dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych przepisów prawa telekomunikacyjnego określających obowiązki dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych względem użytkowników końcowych objęła 209 przedsiębiorców telekomunikacyjnych na terenie całego kraju. Byli to zarówno mali przedsiębiorcy dostarczający usługę dla ograniczonej ilości użytkowników na ograniczonym obszarze, jak również operatorzy obejmujący swoim działaniem obszar całego kraju. Była to pierwsza  kontrola przeprowadzona w takim zakresie od 2000 roku tj. od czasu powstania organu odpowiedzialnego za regulację rynku telekomunikacyjnego.

Wyniki kontroli wskazują na niski stopień dbałości przedsiębiorców telekomunikacyjnych o zapewnienie swoim abonentom pełnej informacji o przysługujących im prawach oraz jakości i dostępności świadczonych usług. 85 % ze skontrolowanych dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych w różnym stopniu nie wypełnia postanowień Prawa telekomunikacyjnego określających ich obowiązki względem użytkowników końcowych (abonentów) zarówno w zakresie zawierania i warunków umów, zawartości i stosowania regulaminów oraz stosowanych cenników, jak i publikowania aktualnych informacji o jakości publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych.

Do najczęstszych, stwierdzonych naruszeń przepisów prawa telekomunikacyjnego  należał brak, określonych w ustawie, elementów umów i regulaminów świadczenia publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych,  takich jak:

  • rodzaju świadczonych usług, danych o ich jakości i dostępności, w tym o czasie oczekiwania na przyłączenie do sieci lub terminie rozpoczęcia świadczenia usług telekomunikacyjnych,
  • danych szczegółowych dotyczące cen, w tym pakietów cenowych oraz sposobów uzyskania informacji o aktualnym cenniku,
  • zakresu obsługi serwisowej,
  • czasu trwania umów oraz warunków przedłużenia lub rozwiązania umowy,
  • trybu postępowania reklamacyjnego, a u części dostawców usług, spośród tych, u których tryb postępowania reklamacyjnego był określony w regulaminie świadczenia usług telekomunikacyjnych, stwierdzono niezgodność trybu postępowania reklamacyjnego zawartego w ww. umowach i regulaminach z postanowieniami Prawa telekomunikacyjnego oraz rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 1 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej (Dz. U. Nr 226 poz. 2291), (treść rozporządzenia)
  • informacji o możliwości rozwiązania sporu w drodze mediacji lub poddania go pod rozstrzygnięcie sądu polubownego, wysokości kar umownych w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi telekomunikacyjnej.

Brak takich informacji mógł spowodować, że wielu użytkowników miało ograniczone możliwości dochodzenia swoich praw.

W stosunku do podmiotów, w których działalności zidentyfikowano nieprawidłowości wydawane są, zgodnie z art. 201 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego, zalecenia pokontrolne, wzywające przedsiębiorców telekomunikacyjnych do usunięcia, w określonym terminie, stwierdzonych naruszeń. Wielu spośród kontrolowanych przedsiębiorców usunęło naruszenia już w trakcie kontroli.

W  przypadkach, gdy podmiot kontrolowany nie usunie wskazanych nieprawidłowości, wydawane będą decyzje administracyjne nakazujące usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, w których Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej może również nałożyć kary finansowe.

  

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Jacek Strzalkowski)
Udostępnienie informacji: (Jacek Strzalkowski) / (2007-02-23 15:10)
Ostatnia zmiana: (Jacek Strzalkowski) / (2007-07-09 11:38)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Jacek Strzalkowski
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:17