NIK pozytywnie ocenił działania Prezesa UKE
04 kwietnia 2011
Kontrola działań podejmowanych w celu zapewnienia dostępu do sieci i usług telekomunikacyjnych w latach 2008-2011.
Najwyższa Izba Kontroli Delegatura w Warszawie (NIK) przeprowadziła w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej w Warszawie (UKE) kontrolę dotyczącą działań organów administracji publicznej podejmowanych w celu zapewnienia dostępu do sieci i usług telekomunikacyjnych w latach 2008-2011.
NIK ocenił pozytywnie działania Prezesa UKE podejmowane na rzecz rozwoju szerokopasmowego dostępu do Internetu, w tym wykonywanie obowiązków określonych w ustawie z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Podstawę powyższej oceny stanowiły ustalenia kontroli dotyczące realizacji zadań Prezesa UKE w następujących obszarach:
1. Prowadzenie polityki regulacyjnej na rynku usług telekomunikacyjnych, w szczególności wspieranie konkurencji w zakresie dostarczania sieci telekomunikacyjnych i świadczenia usług telekomunikacyjnych.
Zgodnie z ustaleniami NIK w okresie objętym kontrolą Prezes UKE wykonywał zadania i obowiązki regulacyjne dotyczące rozwoju konkurencyjności na rynku telekomunikacyjnym, rozbudowy infrastruktury telekomunikacyjnej, ochrony konsumentów i zapewnienia odpowiedniego poziomu cen usług, realizując założenia i cele określone w Strategii Regulacyjnej Prezesa UKE na lata 2008-2010. Jak wskazał NIK jako główny i nadrzędny cel w Strategii przyjęto wzrost dostępności usług telekomunikacyjnych dla społeczeństwa i zwiększenie ich wykorzystywania.
W ramach działań wprowadzających mechanizmy umożliwiające dostęp do infrastruktury „operatora zasiedziałego" (określenie według Strategii odnosi się do TP S.A.), Prezes UKE stymulował rozwój usługi LLU (Local Loop Unbundling - udostępnienie przez operatora sieci lokalnej pętli abonenckiej innemu operatorowi, w celu umożliwienia świadczenia przez niego usług telekomunikacyjnych klientowi końcowemu) polegającej na uwalnianiu pętli abonenckich należących do TP S.A. Ponadto rozszerzono ofertę hurtową (BSA) umożliwiającą świadczenie usługi dostępu do Internetu operatorom alternatywnym za pośrednictwem infrastruktury kablowej TP SA, wprowadzając model SP - Service Provider.
Zgodnie z ustaleniami NIK Prezes UKE realizował zaplanowane założenia w powyższym zakresie, dokonując m.in.: rewizji oferty ramowej na kolokację urządzeń technicznych operatorów alternatywnych w sieci „operatora zasiedziałego", analizy cenników poszczególnych usług oraz korekty ofert w celu osiągnięcia odpowiednich proporcji cenowych pomiędzy tymi usługami. Ponadto, w wyniku negocjacji prowadzonych przez Prezesa UKE TP SA rozpoczęła budowę sal kolokacyjnych i ich udostępnianie operatorom alternatywnym.
Jak wskazał NIK Prezes UKE zawarł, w dniu 22 października 2009 r., porozumienie z TP SA, według którego operator zadeklarował wybudowanie i udostępnienie w ciągu 36 miesięcy, infrastruktury stacjonarnego dostępu szerokopasmowego umożliwiającej przyłączenie do Internetu 1 200 tys. nowych łączy. W trakcie kontroli stwierdzono, że realizując powyższe porozumienie, do końca 2010 r. TP SA wybudowała 454,3 tys. łączy, w tym 420,3 tys. (93%) łączy o przepływności 6 Mb/s i większej. Ponadto, w ramach porozumienia, TP SA wybudowała 50 084 łącza szerokopasmowe w obszarach „białych plam"" stanowiących kompleksowe inwestycje w wyselekcjonowanych 68 gminach na terenie kraju.
2. Wykonywanie obowiązków określonych w ustawie o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych.
NIK ocenił pozytywnie działania Prezesa UKE podejmowane w celu sporządzenia inwentaryzacji pokrycia kraju istniejącą infrastrukturą telekomunikacyjną i publicznymi sieciami telekomunikacyjnymi zapewniającymi lub umożliwiającymi zapewnienie szerokopasmowego dostępu do Internetu.
3. Współpraca Prezesa UKE z organami administracji rządowej oraz podejmowanie innych działań na rzecz zwiększenia dostępności do szerokopasmowego Internetu.
Zgodnie z ustaleniami NIK, mając na uwadze potrzebę koordynacji i wsparcia działań na rzecz rozwoju infrastruktury telekomunikacyjnej oraz rekomendację Międzyresortowego Zespołu „Polska Cyfrowa", UKE opracował Projekt systemowy dla wspierania działań podejmowanych na rzecz kształtowania podstaw społeczeństwa informacyjnego w Polsce. Celem tego opracowania było zapewnienie spójności projektów realizowanych w ramach działań Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Regionalnych Programów Operacyjnych oraz Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.
Zapewniając wsparcie techniczne dla Władzy Wdrażającej Programy Europejskie (WWPE) w zakresie prowadzenia analiz inwestycji telekomunikacyjnych UKE stworzył bazę danych zawierającą m.in. przedsięwzięcia finansowane w ramach Działania 8.4.
W wyniku prowadzonych analiz pracownicy UKE zidentyfikowali problem tzw. „blokowania miejscowości", polegający na rezerwowaniu możliwości budowy dostępu do Internetu w dużej ilości miejscowości przez trzy firmy, które byłyby beneficjentami środków przekazywanych na inwestycje w ramach działania 8.4. Firmy te złożyły łącznie 170 na 360 wniosków w II naborze z 2010 r. NIK wskazał, iż Prezes UKE angażował się także w realizację projektu Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej. Urząd m.in. weryfikował studia wykonalności poszczególnych przedsięwzięć dla pięciu województw objętych tą inicjatywą oraz udzielał im wsparcia merytorycznego przy realizacji projektów. Ponadto Prezes UKE doprowadził do uzgodnienia z Ministrem Rozwoju Regionalnego (w listopadzie 2010 r.) metodyki ustalania tzw. obszarów „białych", „szarych" i „czarnych" (obszarów interwencji na rzecz zapewnienia tradycyjnego szerokopasmowego dostępu do Internetu oraz sieci następnej generacji - NGA). Metodyka ta została również uzgodniona z TP SA w zakresie m.in. zasad przekazywania danych o infrastrukturze.
4. NIK ocenił pozytywnie inicjatywy podejmowane przez Prezesa UKE, mające na celu wspieranie rozwoju szerokopasmowego dostępu do Internetu w Polsce, wdrażania sieci szerokopasmowych i likwidowaniu barier inwestycyjnych, w szczególności prawnych.
Jak wskazał NIK Prezes UKE uczestniczył w charakterze doradcy, w pracach ww. Międzyresortowego Zespołu „Polska Cyfrowa". Efektem udziału Prezesa UKE w pracach Zespołu było zainicjowanie oraz przygotowanie wstępnego projektu ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych. Prezes UKE był także inicjatorem powołania w 2009 r. Krajowego Forum Szerokopasmowego oraz uruchomienia Portalu Krajowego Forum Szerokopasmowego stanowiącego platformę współpracy wszystkich stron zaangażowanych w proces budowy szerokopasmowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Portal jest prowadzony przez UKE w ramach budowy i utrzymania Portalu Polska Szerokopasmowa realizowanego w projekcie System Informacyjny o infrastrukturze szerokopasmowej i portal Polska Szerokopasmowa. W 2010 r. w ramach prac nad portalem Urząd opublikował 1022 aktualności i 100 artykułów o tematyce dotyczącej rozwoju i unowocześnienia infrastruktury szerokopasmowej.
Kolejną inicjatywą Prezesa UKE, zgodnie z ustaleniami NIK, było przygotowanie i przedstawienie projektu uchwały dotyczącego zmiany tzw. linii demarkacyjnej pomiędzy programami operacyjnymi finansowanymi z poszczególnych funduszy Unii Europejskiej. W związku z wprowadzeniem zmiany linii demarkacyjnej przez Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia na lata 2007-2013, Prezes UKE przyjął obowiązek badania, czy na obszarze budowy sieci dostępowej przez jednostkę samorządu terytorialnego nie jest planowana realizacja projektów działania 8.4. Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Powyższa zmiana ma ułatwić samorządom finansowanie budowy sieci dystrybucyjnych i dostępowych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych.
NIK pozytywnie ocenił prowadzone przez Prezesa UKE działania informacyjne i konsultacyjno-doradcze związane z inwestycjami w rozbudowę infrastruktury Internetu szerokopasmowego. Na stronach internetowych UKE i Krajowego Forum Szerokopasmowego utworzono dział „Inwestycje-poradnik dla jst", w którym zamieszczono liczne opracowania dotyczące infrastruktury szerokopasmowej, modeli współpracy między podmiotami publicznymi a prywatnymi. Dodatkowo UKE przy współpracy z Fundacją Wspomagania Wsi i Polsko-Amerykańska Fundacją Wolności opracował trzy poradniki dotyczące budowy sieci szerokopasmowych oraz teleinformatycznej sieci dostępowej.
W ocenie NIK przydatne z punktu widzenia potencjalnych beneficjentów mogą być bazy danych udostępnione na stronie internetowej UKE w postaci map popytu Internetu szerokopasmowego, nasycenia usługami dostępu do Internetu szerokopasmowego oraz wskaźnika penetracji usługami dostępu do Internetu. Urząd udostępnia również wyszukiwarki pozwalające na ustalenie czy na danym terenie świadczone są usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu oraz zawierające informacje o inwestycjach TP SA na obszarach „białych plam".
Najwyższa Izba Kontroli po przekazaniu ocen i uwag wniosła o kontynuowanie przez Prezesa UKE działań zmierzających do zwiększenia szerokopasmowego dostępu do Internetu w Polsce.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Mariusz Czyżak) / (2011-04-04) |
| Udostępnienie informacji: | (Anna Lewandowska) / (2011-06-24 12:50) |
| Ostatnia zmiana: | (Anna Lewandowska) / (2011-07-15 15:52) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Mariusz Czyżak |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:21 |



