NSA oddalił skargę kasacyjną KIGEiT
03 października 2014

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji.
W dniu 3 października 2014 roku przed Naczelnym Sądem Administracyjnym (dalej jako „NSA”) odbyła się rozprawa w sprawie ze skargi kasacyjnej Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji (dalej jako „KIGEiT” bądź „Izba”) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 10 października 2013 r. sygn. II SAB/Wa 382/13. Powyższy wyrok zapadł w sprawie ze skargi Izby na bezczynność Prezesa UKE w przedmiocie rozpatrzenia wniosku KIGEiT z dnia 18 lutego 2013 roku o udostępnienie informacji publicznej (dalej jako „Wniosek”). We Wniosku Izba domagała się udostępnienia notatek ze spotkań Komitetu Sterującego Porozumieniem zawartym w dniu 22 października 2009 roku pomiędzy Telekomunikacją Polską S.A. a Prezesem UKE, odbytych od dnia 1 czerwca 2012 roku do dnia odpowiedzi na Wniosek.
Wskazać należy, iż skarżonym wyrokiem z dnia 10 października 2013 roku WSA:
1. zobowiązał Prezesa UKE do rozpatrzenia Wniosku KIGEiT z dnia 18 lutego 2013 roku o dostępie do informacji publicznej, w terminie 14 dni od daty doręczenia prawomocnego wyroku wraz z aktami postępowania;
2. stwierdził, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa.
Wyrok WSA został zaskarżony przez Izbę w części, tj. odnośnie punktu 2. KIGEiT domagała się bowiem, aby Sąd stwierdził, iż bezczynność Prezesa UKE miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa.
NSA oddalił skargę kasacyjną Izby.
W ustnych motywach rozstrzygnięcia NSA wskazał, iż jest związany zarzutami sformułowanymi w skardze kasacyjnej Izby i nie może wychodzić poza ich zakres. W tym kontekście Sąd wskazał, iż jedynym zarzutem, jaki sformułowała w przedmiotowej sprawie w skardze kasacyjnej KIGEiT, był zarzut naruszenia art. 149 § 1 zdanie 2 ppsa. W ocenie NSA przepis ten jest tzw. przepisem wynikowym, dającym podstawę do bezpośredniego rozstrzygnięcia sądowego, tj. stwierdzenia bezczynności organu. Natomiast żeby sformułować prawidłowy zarzut dotyczący bezczynności organu z rażącym naruszeniem prawa, należałoby, zdaniem NSA, powiązać powyższy przepis z odpowiednim przepisem ustawy o dostępie do informacji publicznej lub kpa, które stanowią, w jakim terminie ma być rozstrzygnięta sprawa. Powyższego Izba nie uczyniła, dlatego jej skargę kasacyjną należało oddalić.
Szersze motywy rozstrzygnięcia zostaną przedstawione w uzasadnieniu wyroku.
Wyrok nie jest prawomocny.
Sygn. Akt I OSK 496/14
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Marta Włodarczyk) / (2014-10-03) |
| Udostępnienie informacji: | (Monika Lewińska) / (2014-10-03 14:43) |
| Ostatnia zmiana: | (Monika Lewińska) / (2014-10-03 14:42) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Marta Włodarczyk |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:22 |



