NSA oddalił skargę kasacyjną Prezesa UKE
13 kwietnia 2011
Wyrok w sprawie skargi kasacyjnej Prezesa UKE od wyroku WSA dotyczącego skargi TP SA na bezczynność UKE w zakresie dopłaty do kosztów świadczonych usług wchodzących w skład usługi powszechnej za rok 2007.
W dniu 12 kwietnia 2011r. odbyła się rozprawa przed Naczelnym Sądem Administracyjnym (dalej „NSA”), w celu rozpoznania skargi kasacyjnej Prezesa UKE od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (dalej „WSA”), z dnia 30 października 2009 r. sygn. akt: VI SAB/Wa 57/09, dotyczącego sprawy ze skargi Telekomunikacji Polskiej SA z siedzibą w Warszawie (dalej „TP”), na bezczynność Prezesa UKE w zakresie rozpoznania wniosku TP o przyznanie dopłaty do kosztów świadczonych usług wchodzących w skład usługi powszechnej za rok 2007.
Zaskarżonym wyrokiem WSA zobowiązał Prezesa UKE do wydania decyzji w sprawie powyższego wniosku TP w terminie 60 dni od dnia doręczenia organowi prawomocnego wyroku wraz z aktami administracyjnymi.
NSA wyrokiem oddalił skargę kasacyjną Prezesa UKE.
W ustnych motywach rozstrzygnięcia NSA stwierdził, że wnikliwe prowadzenie postępowania przez Prezesa UKE w zakresie rozpoznania wniosku TP o przyznanie dopłaty do kosztów świadczonych usług wchodzących w skład usługi powszechnej za rok 2007 ma określone granice czasowe. Dlatego NSA podzielił pogląd WSA, że w niniejszej sprawie doszło do bezczynności Prezesa UKE. NSA nie dopatrzył się wpływu wykazywanych przez Prezesa UKE w skardze kasacyjnej uchybień przepisom procesowym na wynik sprawy. Znaczny upływ czasu od złożenia przez TP wniosku o przyznanie dopłaty do kosztów świadczonych usług wchodzących w skład usługi powszechnej za rok 2007 (wniosek złożony w dniu 30 czerwca 2008 r.), naruszając prawo do dobrej administracji, czyni zasadną skargę na bezczynność. Jednakże NSA nie zgodził się ze stanowiskiem WSA zajętym w zaskarżonym wyroku odnośnie do braku zastosowania w niniejszej sprawie art. 35 § 5 Kpa oraz braku kompetencji WSA do oceny czy prawidłowe było zastosowanie przez Prezesa UKE procedury przetargu w celu wyłonienia biegłego rewidenta.
Zdaniem NSA błędne są twierdzenia TP oraz WSA odnośnie do wyłączenia stosowania w niniejszej sprawie art. 35 § 5 Kpa, przez to że w art. 96 ust. 3 Pt określono termin 60 dni na załatwienie sprawy. Wyłączenie zastosowania przepisu § 5 ust. 35 Kpa nie ma podstawy prawnej ze względu na odesłanie wprost (a nie odpowiednio), do regulacji Kpa zawartej w art. 206 ust. 1 Pt. Poza tym przeciwna wykładnia prowadziłaby do nonsensownych rezultatów, np. w sytuacji konieczności zawieszenia postępowania i niemożności uwzględnienia tego w wyznaczonym terminie 60 dni na załatwienie sprawy. Jednakże w analizowanym przypadku należy uprzedzić stronę postępowania administracyjnego o przeszkodach w terminowym załatwieniu sprawy i wskazać przybliżony, nowy termin jej załatwienia.
Nadto w ocenie NSA, zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych i ustawą o finansach publicznych brak jest podstaw do odstąpienia przez Prezesa UKE od procedury przetargowej w celu wyłonienia biegłego rewidenta, o którym mowa w art. 96 ust. 2 Pt.
Szersze motywy rozstrzygnięcia znajdą się w pisemnym uzasadnieniu wyroku.
Wyrok jest prawomocny.
Sygn. akt II GSK 484/10
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Marta Włodarczyk) / (2011-04-13) |
| Udostępnienie informacji: | (Anna Lewandowska) / (2011-06-24 12:22) |
| Ostatnia zmiana: | (Anna Lewandowska) / (2011-06-24 12:22) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Marta Włodarczyk |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:21 |



