Ustawienia

Social Media

NSA oddalił skargę kasacyjną PTC

Wyrok w sprawie skargi dotyczącej odmowy dokonania na rzecz PTC rezerwacji częstotliwości z zakresu 824-830 MHz oraz 869-875 MHz.

 

W dniu 19 października 2010 r. odbyła się rozprawa przed Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawie rozpoznania skargi kasacyjnej Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 kwietnia 2009 r., sygn. akt: VI SA/Wa 2488/08.

Wyrokiem tym WSA oddalił skargę PTC na decyzję Prezesa UKE z dnia 30 września 2008 r. znak: DZC-WAP-5106-46/07(26), utrzymującą w mocy decyzję Prezesa UKE z dnia 9 kwietnia 2008 r. znak: DZC-WAP-5106-46/07(16), w przedmiocie odmowy dokonania na rzecz PTC rezerwacji częstotliwości z zakresu 824-830 MHz oraz 869-875 MHz.

Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco:

Pismem z dnia 12 października 2007 r. PTC zwróciła się do Prezesa UKE z wnioskiem o dokonanie rezerwacji częstotliwości dupleksowych kanałów z zakresu 824-830 MHz oraz 869-875 MHz.

Prezes UKE poinformował PTC, iż wnioskowane przez nią częstotliwości w zakresie 824-830 MHz oraz 869-875 MHz zostały, na mocy decyzji Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty z dnia 31 grudnia 2003 r., zarezerwowane na rzecz Sferii SA na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej do dnia 31 grudnia 2018 r., co oznacza, że w aktualnym stanie faktycznym i prawnym nie jest możliwe dokonanie rezerwacji tychże częstotliwości zgodnie z wnioskiem Skarżącej.

Decyzją z 9 kwietnia 2008 r., utrzymaną następnie w mocy decyzja z 30 września 2008 r., Prezes UKE, odmówił dokonania rezerwacji częstotliwości na rzecz PTC we wnioskowanym przez nią zakresie. Od powyższej decyzji skargę do WSA złożyła PTC.

NSA oddalił skargę kasacyjną PTC.

W ustnych motywach wyroku NSA w pierwszej kolejności wskazał, że w jego ocenie brak było przesłanek do zastosowania przepisu art. 62 kpa, gdyż nie miała miejsca przede wszystkim tożsamość dobra prawnego w postępowaniu dotyczącym zmiany rezerwacji częstotliwości na rzecz Sferii SA oraz w postępowaniu zakończonym skarżoną decyzją. Nadto wystąpiła diametralnie odmienna podstawa prawna wniosków złożonych przez Sferię SA (art. 155 kpa) oraz PTC. Reasumując, jako dwie różne sprawy, nie nadawały się one do połączenia, dlatego też słusznie Prezes UKE uczynił rozpoznając i rozstrzygając oba wnioski w odrębnych postępowaniach.

Nie doszło również do naruszenia przepisu art. 116 ust. 7 Prawa telekomunikacyjnego, gdyż wbrew twierdzeniom PTC, zmiana rezerwacji częstotliwości nie prowadząca do rozszerzenia widma częstotliwości, nie wymaga przeprowadzenia procedury przetargowej. NSA zwrócił uwagę na zawarty w treści tego przepisu zwrot odpowiedniego stosowania do zmian rezerwacji częstotliwości ust. 1-6 art. 116 Prawa telekomunikacyjnego. Zdaniem Sądu w wyniku zastosowania wykładni językowej oraz celowościowej, nie daje obronić się pogląd jednego z komentatorów Prawa telekomunikacyjnego, na który powoływała się Skarżąca, że każda zmiana rezerwacji częstotliwości, wymaga przeprowadzenia postępowania przetargowego - jest to pogląd zbyt daleko idący.

Wątpliwości NSA wywołała również kwestia czy ewentualne postępowanie przetargowe miało być prowadzone w postępowaniu wszczętym z wniosku Sferii SA, czy też z wniosku Skarżącej oraz pewna luka w tym zakresie w treści skargi kasacyjnej. Zdaniem Sądu brak jakichkolwiek podstaw do prowadzenia postępowania przetargowego w postępowaniu z wniosku PTC. Natomiast okoliczności niniejszej sprawy nie uzasadniały również trybu przetargu odnośnie do postępowania z wniosku Sferii SA.

NSA odwołał się również do pojęcia dostępności zasobów częstotliwości oraz definicji rezerwacji częstotliwości zawartej w art. 114 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego, w której nie uwzględniono sposobu wykorzystania częstotliwości. Dlatego zmiany w powyższym zakresie nie uzasadniają przeprowadzenia postępowania przetargowego.

Szersze motywy rozstrzygnięcia znajdą się w pisemnym uzasadnieniu wyroku.

Wyrok jest prawomocny.

Sygn. akt: II GSK 954/09

 

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Marta Włodarczyk) / (2010-10-19)
Udostępnienie informacji: (Anna Stankowska) / (2010-11-16 10:28)
Ostatnia zmiana: (Małgorzata Skurczyńska) / (2011-01-28 10:28)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Marta Włodarczyk
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:19