Ustawienia

Social Media

NSA oddalił skargę kasacyjną PTK Centertel

W dniu 23 września 2009 r. przed Naczelnym Sądem Administracyjnym odbyła się z rozprawa ze skargi kasacyjnej wniesionej przez Polską Telefonię Komórkową Centertel Sp. z o.o. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, którym to wyrokiem sąd utrzymał w mocy decyzję Prezesa UKE z dnia 31 stycznia 2008 r., nr DKE-WPP-029-24/07(27), którą Prezes UKE nakazał skarżącej usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w zakresie:

  1. naruszenia art. 56 ust. 3 pkt 3 Pt poprzez brak w umowach o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych postanowień dotyczących zakresu obsługi serwisowej,
  2. naruszenia art. 56 ust. 3 pkt 5 Pt poprzez brak w umowach o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych postanowień dotyczących warunków przedłużenia i rozwiązania umowy,
  3. naruszenia art. 56 ust. 3 pkt 6 Pt poprzez brak w umowach o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych postanowień dotyczących wysokości kar umownych w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi telekomunikacyjnej,
  4. naruszenia art. 56 ust. 3 pkt 7 Pt poprzez brak w umowach o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych postanowień dotyczących trybu postępowania reklamacyjnego,
  5. naruszenia art. 60 pkt 6 Pt oraz § 5 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej (Dz. U. Nr 226, poz. 2291, zwanego dalej „Rozporządzeniem"), poprzez nieprawidłowe określenie w regulaminie świadczenia usług telekomunikacyjnych trybu postępowania reklamacyjnego, w szczególności poprzez:
  • brak określenia w regulaminie obowiązku dostawcy usług do potwierdzenia w terminie 14 dni od dnia złożenia reklamacji jej przyjęcia w formie pisemnej z podaniem nazwy, adresu oraz numeru telefonu jednostki dostawcy usług rozpatrującej reklamację, w przypadku złożenia reklamacji pisemnie, telefonicznie lub przy wykorzystaniu innych środków porozumiewania się na odległość, w tym drogą elektroniczną,
  • brak informacji, że powyższych zasad dotyczących potwierdzenia nie stosuje się w przypadku udzielenia odpowiedzi na reklamację w terminie 14 dni od dnia jej złożenia.

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną.

W ustnych motywach wyroku NSA wskazał, iż niezasadny jest zarzut podnoszony przez PTK Centertel Sp. z o.o. nieprawidłowej wykładni art. 56 i 60 Pt.  Powyższe przepisy są normami bezwzględnie obowiązującymi a zatem zapisy przewidziane przez art. 56 i 60 Pt muszą zostać przeniesione do umów o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, a także do regulaminów świadczenia takich usług. Fakt, iż regulamin stanowi integralną cześć umowy nie pozwala dostawcy usług jako podmiotowi silniejszemu w stosunku do odbiorcy tych usług pomijać  i umieszczać ich jedynie w regulaminie. Za takim stanowiskiem w ocenie sądu przemawia fakt, iż umowa podlega negocjacjom natomiast regulamin już nie.

Sąd wskazał również, iż okoliczność, że art. 56 i 60 Pt uległy zmianie i w aktualnym brzmieniu pozwalają na zawieranie części postanowień tylko w regulaminie, które w poprzednim stanie prawnym musiały znaleźć się w umowie i w regulaminie - nie ma znaczenia dla oceny niniejszej sprawy.

Wyrok jest prawomocny.


Sygn. akt II GSK 47/09 

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Marta Włodarczyk) / (2009-09-30)
Udostępnienie informacji: (Anna Lewandowska) / (2010-01-28 15:13)
Ostatnia zmiana: (Anna Lewandowska) / (2011-05-12 14:45)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Marta Włodarczyk
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:18