Ustawienia

Social Media

NSA oddalił skargę kasacyjną TP

Wyrok w sprawie zobowiązania TP S.A. do przygotowania zmiany w całości ofert ramowych i przedstawienia projektu jednej oferty ramowej SOR.

 

W dniu 5 lutego 2013 r. przed Naczelnym Sądem Administracyjnym odbyła się rozprawa ze skargi kasacyjnej Telekomunikacji Polskiej S.A. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 22 marca 2011 r. oddalającego skargę TP S.A. na decyzję Prezesa UKE z dnia 29 czerwca 2010 r. DHRT-WOR-6082-10/09(74) w przedmiocie zobowiązania TP S.A. do przygotowania zmiany w całości ofert ramowych i przedstawienia projektu jednej oferty ramowej SOR, regulującej Usługi Regulowane.

Podnieść należy, iż zarówno w skardze na Decyzję, jak i w skardze kasacyjnej TP S.A. podnosiła, iż w skarżonej Decyzji Prezes UKE naruszył przepisy art. 43 ust. 2 w zw. z art. 24 Prawa telekomunikacyjnego, gdyż zobowiązał TP S.A. do wprowadzenia do oferty ramowej poziomu dostępu IP DSLAM dla usługi BSA, podczas gdy rynek świadczenia usługi dostępu szerokopasmowego zdefiniowany w decyzji z 14 lutego 2007 r. nr DRT-SMP-6043-23/05(33) („Decyzja SMP”), którą  Prezes UKE wyznaczył TP S.A. jako przedsiębiorcę o znaczącej pozycji rynkowej i nałożył na nią obowiązki regulacyjne, nie obejmuje dostępu szerokopasmowego na poziomie IP DSLAM.

NSA oddalił skargę kasacyjną TP S.A.

W ustnych motywach rozstrzygnięcia NSA odniósł się do faktu, iż Decyzją SMP Prezes UKE wyznaczył TP S.A.  jako przedsiębiorcę o znaczącej pozycji rynkowej na rynku świadczenia usługi dostępu szerokopasmowego w tym usługi szerokopasmowej transmisji danych i nałożył na nią obowiązki regulacyjne. Sąd podniósł, iż wśród nałożonych na TP S.A. obowiązków regulacyjnych znajdował się obowiązek określony w art. 34 ustawy Prawo telekomunikacyjne polegający na ,,uwzględnianiu uzasadnionych wniosków przedsiębiorców telekomunikacyjnych o zapewnienie im dostępu telekomunikacyjnego, w tym użytkowania elementów sieci oraz udogodnień towarzyszących obowiązek, w zakresie dostępu do węzłów sieci telekomunikacyjnych w celu świadczenia usług szerokopasmowej transmisji danych" oraz obowiązek, o którym mowa w art. 36 Pt polegający na „równym traktowaniu przedsiębiorców telekomunikacyjnych w zakresie dostępu telekomunikacyjnego, w szczególności przez oferowanie jednakowych warunków w porównywalnych okolicznościach, a także oferowaniu usług oraz udostępnianiu informacji na warunkach nie gorszych od stosowanych w ramach własnego przedsiębiorstwa łub w stosunkach z podmiotami zależnymi”.

W ocenie NSA w sytuacji, gdy na TP S.A. zostały nałożone wyżej wskazane obowiązki regulacyjne, to bezspornym jest, iż TP S.A. została zobowiązana do udostępniania innym przedsiębiorcom telekomunikacyjnym całej infrastruktury, którą posiada w celu świadczenia usług BSA. Zdaniem NSA, skoro TP S.A świadczy usługi detaliczne szerokopasmowej transmisji danych na poziomie IP DSLAM, to usługa taka na poziomie hurtowym winna być uwzględniona również w ofercie ramowej tak, aby operatorzy konkurencyjni mieli możliwość dostępu także do tej części infrastruktury TP S.A. oraz aby dać im możliwość do stworzenia ofert konkurencyjnych do ofert detalicznych TP S.A. zbudowanych w oparciu o dostęp na poziomie IP DSLAM. 

NSA wskazał również, iż z Decyzji SMP wynika, że Prezes UKE określił w niej zakres rynku jako wszystkie usługi dostępu szerokopasmowego świadczone w oparciu o technologię xDSL oraz poprzez modemy kablowe (TVK). W usługach świadczonych w oparciu  o technologię xDSL mieści się natomiast dostęp przy użyciu takich urządzeń jak  koncentratory IP DSLAM, gdyż w kontekście zasady neutralności technologicznej niedopuszczalnym byłoby ograniczanie zakresu rynku ze względu na konkretne urządzenia użyte do świadczenia danej usługi.

Szersze motywy wyroku znajdą się w jego pisemnym uzasadnieniu.

Wyrok jest prawomocny.

Sygn. akt II GSK 2107/11

 

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Marta Włodarczyk) / (2013-02-04)
Udostępnienie informacji: (Anna Lewandowska) / (2013-02-05 16:13)
Ostatnia zmiana: (Anna Lewandowska) / (2013-02-05 16:12)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Marta Włodarczyk
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:22