Ustawienia

Social Media

NSA oddalił skargę TP

Naczelny Sąd Administracyjny uznał za niezasadną skargę Telekomunikacji Polskiej S.A. na wyrok w sprawie postanowienia Prezesa UKE wyjaśniającego treść decyzji o obowiązkach regulacyjnych TP na rynku 8.

 

W dniu 11 września 2008 r. odbyła się przed Naczelnym Sądem Administracyjnym (dalej NSA) rozprawa na skutek skargi Telekomunikacji Polskiej S.A. (dalej TP) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (dalej WSA) z dnia 12 listopada 2007 r. (sygn. akt VI Sa/Wa 1577/07). Zaskarżonym wyrokiem WSA oddalił skargę na postanowienie Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 18 maja 2007 r. dotyczące wyjaśnienia treści decyzji z dnia 10 lipca 2006 roku w przedmiocie ustalenia, że na krajowym rynku świadczenia usługi rozpoczynania połączeń w stacjonarnej publicznej sieci nie występuje skuteczna konkurencja, wyznaczenia TP jako przedsiębiorcy posiadającego znaczącą pozycję na tym rynku, nałożenia na TP obowiązków regulacyjnych.

W postanowieniu tym Prezes UKE stwierdził, iż podmiotem zobowiązanym do świadczenia obowiązki dostępu, o którym mowa w punkcie III.1 sentencji decyzji jest TP, oraz że TP jest zobowiązana, zgodnie z treścią punktu III.1 sentencji do uwzględniania uzasadnionych wniosków przedsiębiorców telekomunikacyjnych o zapewnienie im dostępu telekomunikacyjnego, w tym użytkowania elementów sieci oraz udogodnień towarzyszących, w celu świadczenia dostępu i usługi rozpoczynania połączeń, poprzez realizację świadczeń dostępowych wymienionych w punkcie III.1 sentencji decyzji.

NSA oddalił skargę kasacyjną TP od powyższego wyroku WSA oraz zasądził na rzecz Prezesa UKE zwrot kosztów postępowania.

W ustnych motywach rozstrzygnięcia NSA stwierdził, iż skarga TP była niezasadna. NSA wskazał, iż w sprawie TP podnosiła dwie grupy zarzutów. Pierwsza odnosiła się do powołania Prezesa UKE i ważności wydawanego aktu. Druga zaś dotyczyła kwestii merytorycznych i opierała się na naruszeniu art. 145 § 1 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w związku z art. 113 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego. Sąd stwierdził, iż akt powołania korzysta z domniemania prawidłowości aktu administracyjnego. Przy czym argumentacja Sądu I instancji, nie do końca jest zgodna ze stanowiskiem Naczelnego Sądu Administracyjnego zawartego w innych orzeczeniach. Niemniej jednak zarzut ten nie został uznany przez NSA za uzasadniony.

Odnośnie zarzutów rzekomego naruszenia przez Sąd i Prezesa UKE przepisu art. 145 § 1 pkt 2 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi to Sąd stwierdził, iż są one nieuzasadnione. NSA uznał, iż rozstrzygnięcie organu administracji musi być na tyle precyzyjne, aby nadawać się do wykładni. Oczywiste jest także, że organ nie może wyjaśniać rozstrzygnięcia w ten sposób, żeby zmieniać jego treść. Może być jednak sytuacja, że interpretacja organu nie będzie zgodna z wykładnią prezentowaną przez stronę. Prezes UKE nie dokonał wykładni poza granicami wniosku TP. Sąd zwrócił uwagę, iż charakter obowiązków regulacyjnych wynikających z Prawa telekomunikacyjnego, a nakładanych w decyzjach ustalających znaczącą pozycję rynkową danego podmiotu, wymaga użycia niekiedy sformułowań (rozstrzygnięć) nieco bardziej ogólnych niż w innych rodzajach postępowań administracyjnych, np. w prawie budowlanym.

  

Sygn. akt II GSK 346/08

  

  

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Jacek Strzalkowski)
Udostępnienie informacji: (Jacek Strzalkowski) / (2008-10-07 16:20)
Ostatnia zmiana: (Jacek Strzalkowski) / (2009-02-23 16:29)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Jacek Strzalkowski
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:18