NSA uchylił wyrok WSA
29 września 2010
Wyrok w sprawie skargi Telekomunikacji Polskiej SA na bezczynność Prezesa UKE.
W dniu 29 września 2010 r. przed Naczelnym Sądem Administracyjnym odbyła się rozprawa ze skargi Prezesa UKE od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 16 czerwca 2010 r. Zaskarżonym wyrokiem WSA (na skutek złożonej przez Telekomunikację Polską SA skargi na bezczynność Prezesa UKE w przedmiocie wydania decyzji na podstawie art. 39 ust. 4 Pt.) zobowiązał Prezesa UKE do wydania rozstrzygnięcia w terminie 60 dni od dnia zwrotu akt sprawy. WSA w uzasadnieniu wyroku wskazał, iż zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego po wpłynięciu do organu wniosku organ ten jest zobowiązany do wszczęcia postępowania administracyjnego oraz wydania rozstrzygnięcia.
Naczelny Sąd Administracyjny uchylił zaskarżony wyrok.
W ustnych motywach rozstrzygnięcia NSA stwierdził, iż punktem wyjścia jest art. 3 § 1 pkt 8 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, z którego wynika kompetencja sądów administracyjnych do orzekania w sprawie bezczynności organów państwowych. Powyższy przepis odnosi się do sytuacji, w których organ administracyjny nie wydaje rozstrzygnięcia, do którego jest zobowiązany. Zdaniem NSA nie ulega wątpliwości, że aby uznać, że organ pozostaje w zwłoce - można mu przypisać bezczynność - musi się toczyć postępowanie administracyjne w danej sprawie. Zdaniem NSA Sąd I instancji błędnie uznał, że samo złożenie przez TP SA wniosku o wydanie decyzji na podstawie art. 39 ust. 4 Pt zainicjowało postępowanie administracyjne. NSA wskazał, że art. 61 kodeksu postępowania administracyjnego mówi, iż postępowanie administracyjne wszczyna się na wniosek lub z urzędu, o tym w jaki sposób jest inicjowane konkretne postępowanie decyduje przepis prawa materialnego, a w przedmiotowej sprawie art. 39 ust. 4 Pt. NSA podkreślił, że podziela ugruntowany w doktrynie i orzecznictwie pogląd, iż w przypadku gdy przepis prawa materialnego nie normuje expressis verbis inicjatywy wszczęcia postępowania w danej kategorii spraw administracyjnych, należy przyjąć, że jeżeli przedmiotem postępowania administracyjnego jest określenie ciążących na jednostce obowiązków, ograniczania lub cofnięcia uprawnień - wszczęcie postępowania następuje z urzędu. Jeżeli chodzi zaś o ustalenie sytuacji prawnej jednostki w zakresie jej uprawnień, zgodnie z zasadą, że jednostka rozporządza swoim prawem, wszczęcie postępowania następuje na jej wniosek.
Zdaniem NSA nie ulega wątpliwości, że art. 39 ust. 4 Pt jest przepisem, który nakłada na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego obowiązki, a zatem postępowanie jest wszczęte nie na wniosek, a z urzędu. Powyższe rozważania doprowadziły NSA do wniosku, iż WSA błędnie uznał, że Prezes UKE pozostawał w zwłoce nie rozstrzygając wniosku TP SA gdyż w przedmiotowej sprawie nie toczyło się żadne postępowanie administracyjne (nie zostało wszczęte na skutek wniosku TP SA).
Wyrok jest prawomocny.
Sygn. akt IIGSK 827/09
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Marta Włodarczyk) / (2010-09-29) |
| Udostępnienie informacji: | (Anna Stankowska) / (2010-10-15 10:17) |
| Ostatnia zmiana: | (Anna Stankowska) / (2011-01-03 13:45) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Marta Włodarczyk |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:19 |



