Oceń jakość usług pocztowych
05 marca 2009
Prezes UKE udostępnił ankietę dla konsumentów w celu zebrania opinii na temat pocztowych usług powszechnych.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w oparciu o wiedzę na temat rynku usług pocztowych, potrzeb konsumentów, postulatów zgłaszanych przez operatorów pocztowych, problemów ze stosowaniem przepisów z zakresu rynku pocztowego, aktywnie włączył się w przygotowanie propozycji zmian ustawy Prawo pocztowe.
W 2007 roku zostały przygotowane założenia do nowelizacji ustawy Prawo pocztowe (Raport Regulacyjny), a w listopadzie 2008 roku rozpoczęte zostały prace mające na celu zrealizowanie projektu TF 2006 Propozycja nowego Prawa pocztowego – opracowanie projektu nowej ustawy w zakresie rynku usług pocztowych w związku z przyjęciem przez Parlament Europejski i Radę III Dyrektywy pocztowej.
Pragniemy zwrócić uwagę, że cechą charakterystyczną polityki Unii Europejskiej jest próba pogodzenia kontrolowanej liberalizacji rynku usług pocztowych z jednoczesnym zagwarantowaniem społeczeństwu dostępu do pocztowych usług powszechnych świadczonych po przystępnych cenach. Tożsame wartości przyświecają również polskiemu organowi regulacyjnemu, bowiem wizją regulatora w odniesieniu do rynku pocztowego jest stworzenie konkurencyjnego środowiska o niskich barierach wejścia dla przedsiębiorców, dającego klientom dostęp do wysokiej jakości usług, w tym usług powszechnych, w którym mechanizmy rynkowe, a nie faktyczny monopol wpływają na wybór usługodawcy, i który dzięki innowacyjnym rozwiązaniom łączącym tradycyjne usługi z nowymi technologiami, zachowuje dynamikę wzrostu i przyczynia się do rozwoju społecznego kraju (Strategia pocztowa UKE). Przy czym priorytetem i podstawową wartością wymagającą szczególnej uwagi ze strony regulatora rynku pocztowego jest ochrona interesów konsumentów obejmująca identyfikację i monitorowanie potrzeb określonych grup społecznych.
Mając na uwadze powyższe, w opinii Prezesa UKE znaczącym krokiem na drodze do stworzenia prawidłowo funkcjonującego rynku, który będzie odpowiadał zarówno oczekiwaniom przedsiębiorców jak i konsumentów, będzie zapoznanie się z potrzebami klientów związanymi z powszechnymi usługami pocztowymi.
Dlatego też Prezes UKE wychodzi z inicjatywą mającą na celu zbliżenie przepisów do oczekiwań obywateli, tj. przyjmowania przepisów prawa uwzględniających w większym stopniu sprawy obywateli, w oparciu o fakty i z większym rozumieniem potrzeb klientów.
Podkreślając pilność prac i krótki czas zakreślony na opracowanie projektu ustawy Prawo pocztowe (i związanych z nim dokumentów) Prezes UKE zwraca się z prośbą o wypełnienie załączonej ankiety w terminie do 30 kwietnia 2009 r. Wyniki ankiety będą niezwykle pomocne przy projektowaniu nowych przepisów dotyczących zakresu powszechnej usługi pocztowej.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Anna Streżyńska) / (2009-03-05) |
| Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzalkowski) / (2009-04-27 10:17) |
| Ostatnia zmiana: | (Jacek Strzalkowski) / (2009-04-27 10:17) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Anna Streżyńska |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:19 |



