Oddalona skarga kasacyjna TP
11 lutego 2009
Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że nie zachodziły przesłanki do zawieszenia postępowania w sprawie zobowiązania Telekomunikacji Polskiej S.A. do przygotowania projektu zmiany Oferty Ramowej.
W dniu 11 lutego 2009 r. odbyła się rozprawa przed Naczelnym Sądem Administracyjnym (NSA) w sprawie ze skargi kasacyjnej Telekomunikacji Polskiej S.A. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Warszawie z dnia 5 marca 2008 r. sygn. akt VI SA/Wa 2164/07. W wyroku tym WSA w Warszawie oddalił skargę TP na postanowienie Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 27 września 2007 r. utrzymujące w mocy postanowienie z dnia 12 lipca 2007 r., w którym Prezes UKE odmówił zawieszenia postępowania prowadzonego w sprawie zobowiązania TP do przygotowania projektu zmiany Oferty Ramowej TP określającej ramowe warunki dzierżawy łączy telekomunikacyjnych.
Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco:
TP wniosła o zawieszenie postępowania prowadzonego w sprawie zobowiązania TP do przygotowania projektu zmiany Oferty Ramowej TP określającej ramowe warunki dzierżawy łączy telekomunikacyjnych. TP konieczność zawieszenia postępowania argumentowała powstaniem zagadnienia wstępnego, tj. niezakończonym postępowaniem sądowo-administracyjnym w sprawie dotyczącej decyzji Prezesa UKE z dnia 10 maja 2006 r. w sprawie Oferty Ramowej TP określającej ramowe warunki dzierżawy łączy telekomunikacyjnych. Postępowanie sądowo-administracyjnym w tej sprawie było nie było prawomocnie zakończone w chwili składania wniosku o zawieszenie.
NSA w wyroku oddalił skargę kasacyjną TP oraz zasądził koszty postępowania na rzecz Prezesa UKE.
Sąd wskazał, iż w sprawie były 3 podstawowe problemy:
- czy sąd był uprawniony do kontroli powołania Prezesa UKE,
- czy toczące się postępowanie sądowo-administracyjne to zagadnienie wstępne w rozumieniu art. 97 § 1 pkt 4 Kodeksu postępowania administracyjnego,
- zagadnienie dotyczące pytania do Trybunału Konstytucyjnego o prawidłowość powołania Prezesa UKE na podstawie art. 3 ustawy o Trybunale Konstytucyjnym.
Odnośnie pierwszego problemu NSA podzielił dotychczasowy pogląd, że w ramach kontroli aktu administracyjnego wydanego przez organ, sąd administracyjny nie kontroluje sposobu powołania organu.
Odnośnie drugiego problemu, zdaniem Sądu w niniejszej sprawie nie zachodziły przesłanki z art. 97 § 1 pkt 4 Kpa do zawieszenia postępowania wskazywane przez TP. NSA podkreślił także, że w tym zakresie jest związany granicami skargi kasacyjnej, a argumentacja dotycząca zawieszenia postępowania była, zdaniem Sądu, szczątkowa. W ocenie NSA, istotne jest to, że decyzja Prezesa UKE w sprawie Oferty Ramowej TP była ostateczna i że Oferta była w obrocie. Nie ma natomiast zależności pomiędzy tymi dwiema sprawami. Zdaniem NSA, przy zawieszeniu postępowania administracyjnego należy stosować ścisłą wykładnię, bo jest to sytuacja wyjątkowa.
Odnośnie pytania do Trybunału Konstytucyjnego dotyczącego powołania Prezesa UKE, NSA wskazał, że WSA widocznie uznał, że nie ma w tym zakresie wątpliwości, więc się nie zwrócił z takim pytaniem i miał do tego prawo. NSA wskazał, że art. 3 ustawy o Trybunale Konstytucyjnym stanowi „Sąd może…”, a zatem sąd nie ma obowiązku zwracać się z odpowiednim pytaniem do Trybunału.
Wyrok jest prawomocny.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Marta Włodarczyk) / (2009-02-11) |
| Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzalkowski) / (2009-05-19 12:59) |
| Ostatnia zmiana: | (Anna Stankowska) / (2010-04-27 15:39) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Marta Włodarczyk |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:19 |



