Ustawienia

Social Media

Opłata telekomunikacyjna

Stanowisko Prezesa URTiP w sprawie wysokości opłaty telekomunikacyjnej za 2005 r.

 

W nawiązaniu do informacji przedstawionej na stronach internetowych Ministerstwa Transportu i Budownictwa, dotyczącej podwyższenia opłaty telekomunikacyjnej, Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty przekazał 2 stycznia 2006 r. swoje stanowisko w tej sprawie do Ministra Jerzego Polaczka.

Opłata telekomunikacyjna uiszczana przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych stanowi opłatę administracyjną, która pokrywa realizację ustawowo określonych zadań w zakresie telekomunikacji. Zgodnie z art. 183 Ustawy Prawo Telekomunikacyjne, opłata telekomunikacyjna ma w szczególności pokrywać wykonywanie przez organy administracji następujących zadań:

1. prowadzenie rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych;

2. wydawanie decyzji administracyjnych, z wyłączeniem decyzji, za które odrębne przepisy przewidują pobieranie opłat;

3. badanie, weryfikację i kontrolę rynków właściwych wyrobów i usług telekomunikacyjnych;

4. rozstrzyganie sporów między przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi;

5. współpracę z instytucjami wspólnotowymi i międzynarodowymi w zakresie wynikającym z przepisów obowiązującego prawa krajowego i wspólnotowego oraz zawartych umów międzynarodowych, a także wykonywanie pozostałych zadań związanych z funkcjonowaniem URTiP i ministra właściwego do spraw łączności, z wyłączeniem prowadzenia gospodarki zasobami numeracji i częstotliwości.

Wysokość opłaty telekomunikacyjnej jest ustalana przez ministra właściwego do spraw łączności, którym obecnie jest Minister Transportu i Budownictwa. Określając w drodze rozporządzenia wysokość opłaty administracyjnej, Minister Transportu i Budownictwa bierze pod uwagę wysokość wydatków własnych oraz Prezesa URTiP związanych z wykonywaniem wskazanych wyżej zadań w zakresie telekomunikacji, wysokość przychodów przedsiębiorców telekomunikacyjnych, a także potrzebę wyrównania wysokości wpływów z opłaty telekomunikacyjnej w roku poprzednim i wysokości kosztów realizacji zadań w zakresie telekomunikacji.

Minister Transportu i Budownictwa uzasadniając podwyższenie opłaty telekomunikacyjnej stwierdził, iż jest to spowodowane wyższymi kosztami działalności Prezesa URTiP. Jeżeli przyjmiemy, iż informacje podane w komunikacie Ministra są w pełni wyczerpujące oznaczałoby to, iż przy podwyższeniu opłaty zostało wzięte pod uwagę jedno tylko kryterium, jakim jest koszt działalności Prezesa URTiP. Takie założenie doprowadziłoby do wniosku, iż Minister Transportu i budownictwa, nie badając wszystkich kryteriów związanych z podwyższeniem opłaty, wydał z naruszeniem prawa rozporządzenie regulujące wysokość opłaty telekomunikacyjnej. Wskazana okoliczność uzasadnia potrzebę przekazania dalszych wyjaśnień w stosunku do informacji przedstawionych w komunikacie Ministra Transportu i Budownictwa, który buduje niepełny, a przez to zafałszowany obraz działalności regulacyjnej Prezesa URTiP.

Podział zadań w zakresie administracji łączności pomiędzy ministra właściwego do spraw łączności oraz Prezesa URTiP wynika z przepisów Ustawy o działach administracji rządowej oraz Ustawy Prawo Telekomunikacyjne. Jak wynika ze wskazanych przepisów prawa Minister Transportu i Budownictwa inicjuje i opracowuje politykę rządu w stosunku do działu łączności i przedkłada w tym zakresie inicjatywy i projekty aktów normatywnych na posiedzenia Rady Ministrów. Opłata telekomunikacyjna ma więc w zamierzeniu pokrywać te właśnie zadania wykonywane przez Ministra. We wskazanym wyżej katalogu zadania te mieszczą się w punkcie 5.

Do kompetencji Prezesa URTiP należy w szczególności prowadzenie rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych, wydawanie decyzji administracyjnych, badanie, weryfikacja i kontrola rynków właściwych wyrobów i usług telekomunikacyjnych, a także rozstrzyganie sporów między przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi.

Analizując koszty działalności organów z zakresu administracji łączności, należałoby w pierwszej kolejności przeanalizować podział zadań pomiędzy Ministra Transportu i Budownictwa oraz Prezesa URTiP a dopiero następnie rozpatrywać zasadność poniesionych wydatków. Do Prezesa URTiP nie należy ocena wysokości wydatków Ministra, który na realizację polityki rządu w zakresie telekomunikacji oraz przedkładanie w tym zakresie projektów aktów normatywnych w 2005 r. zaplanował wydatki w wysokości 5 124 808,57 zł.

Należy zaznaczyć, iż wydatki Prezesa URTiP związane z jego działalności regulacyjną wynikają z wykonywaniem obowiązków nałożonych przepisami prawa. Wzrost wydatków regulatora za 2005 r. wiązał się przede wszystkim z podjęciem analiz rynków właściwych, które są pierwszym krokiem do nakładania obowiązków regulacyjnych na przedsiębiorców działających na tych rynkach. Drugim ważnym obszarem działań Prezesa w minionym roku było wydanie decyzji wprowadzających oferty ramowe, które będę skutkowały dalszym rozwojem konkurencji na rynku telekomunikacyjnym. Należy podkreślić, iż podjęte działania będą miały długofalowy skutek dla rynku, a ich ocena nie może być dokonywana biorąc pod uwagę jedynie koszty wdrożenia stosownych instrumentów regulacyjnych.

Opłata telekomunikacyjna nie jest jedyną opłatą administracyjną wnoszoną przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Do pozostałych opłat należą opłata za prawo do wykorzystywania częstotliwości oraz opłata za prawo do wykorzystania zasobów numeracji. Wszystkie wskazane wyżej opłaty stanowią dochód publiczny w rozumieniu Ustawy o finansach publicznych.

Wysokość opłat pobranych przez Prezesa URTiP od przedsiębiorców telekomunikacyjnych wyniosła:

Rodzaj dochodu

Wykonanie w 2005 roku - stan na 30.11.2005 (w zł)

Wykonanie w 2004 roku

Opłaty za prawo do wykorzystywania częstotliwości i dysponowania częstotliwością w rezerwacji

186 991 037

156 157 341

opłaty za prawo do wykorzystywania zasobów numeracji

50 063 536

42 884 928

opłaty za dokonanie rezerwacji częstotliwości, jeżeli wybór podmiotu następuje w drodze przetargu

379 327 125   

brak opłat-

Opłata telekomunikacyjna

 

6 357 673   

(stan na grudzień 2005 wynosi 10 975 398)

brak opłat-

 

Jak wynika z powyższego zestawienia dla oceny działalności Prezesa URTiP należałoby wziąć pod uwagę przede wszystkim wysokość wnoszonych opłat za prawo do wykorzystywania częstotliwości oraz opłat za prawo do wykorzystania zasobów numeracji, które stanowią znaczącą pozycję w dochodach budżetu państwa. Dochody uzyskiwane przez Prezesa URTiP wynikające z wykonywania ustawowo określonych działań, są kilkadziesiąt razy wyższe od kosztów działalności regulatora pokrywanych z opłaty telekomunikacyjnej.

W opinii Prezesa URTiP wydanie przez Ministra Transportu i Budownictwa rozporządzenia podwyższającego wysokość opłaty telekomunikacyjnej nie powinno stanowić narzędzia dla oceny działalności organu regulacyjnego. Weryfikowanie wydatków uzasadnione niepełną oceną skuteczności działania regulatora może prowadzić do naruszenia niezależności Prezesa URTiP. Wydany przez Ministra Transportu i Budownictwa komunikat stanowi próbę pozaprawnego sterowania działalnością regulatora. Efekt tych działań może doprowadzić do obniżenia wysokości wpływów do budżetu państwa osiąganych dotychczas przez sprawną realizację zadań powierzonych Prezesowi URTiP.

Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty

Witold Graboś

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Jacek Strzałkowski)
Udostępnienie informacji: (Jacek Strzalkowski) / (2006-08-02 15:39)
Ostatnia zmiana: (Jacek Strzalkowski) / (2006-08-02 15:39)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Jacek Strzałkowski
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:17