Ustawienia

Social Media

Opinie o rozliczeniach Bill and Keep na rynku 16

Podsumowanie opinii nadesłanych w ramach konsultacji możliwości zastosowania zasad rozliczeń typu Bill and Keep na rynku zakańczania połączeń głosowych w publicznych telefonicznych sieciach ruchomych.

 

W dniu 1 października 2008 roku Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej opublikował stanowisko konsultacyjne w sprawie możliwości zastosowania zasad rozliczeń typu Bill and Keep (dalej „B&K”) na rynku zakańczania połączeń głosowych w publicznych telefonicznych sieciach ruchomych (rynek 16). W związku z zakończeniem ww. konsultacji, Prezes UKE chciałby przedstawić opinie stron dotyczące ww. zagadnienia, oraz zaprezentować swoje stanowisko w przedmiotowej sprawie.

Wśród opinii jakie zostały przedstawione odnośnie możliwości wprowadzenia modelu rozliczeń typu B&K na rynku 16, Telekomunikacja Polska S.A. (dalej „TP”), Polska Telefonia Komórkowa Centertel Sp. z o.o. (dalej „PTK”), Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o. (dalej „PTC”) oraz Polkomtel S.A. (dalej „Polkomtel”) jednoznacznie opowiedziały się przeciwko wprowadzaniu tego typu rozliczeń na rynku zakańczania połączeń w sieciach ruchomych (MTR). W opinii stron, wprowadzenie B&K może przynieść negatywne skutki dla rozwoju rynku telekomunikacyjnego, poprzez pogorszenie konkurencyjności oraz warunków świadczenia usług telefonii mobilnej ale również nie istnieje uzasadnienie dla wdrożenia takiego modelu w praktyce.

  

TP zwraca uwagę, iż wprowadzenie rozliczeń B&K na rynku 16, a w dalszej konsekwencji rozciągnięcie tego obowiązku na rozliczenia między operatorami stacjonarnymi, będzie miało negatywny wpływ na rynek, gdyż technologia GSM jest nieporównywalna z technologią wykorzystywaną w sieci stacjonarnej. Ponadto, w sieciach stacjonarnych występuje część dostępowa, której koszty pokrywane są przez opłatę abonamentową, pobieraną niezależnie od wolumenu ruchu generowanego przez abonenta. Co więcej, brak możliwości odzyskania kosztów związanych z zakończeniem spowoduje, iż TP będzie musiała szukać innych źródeł ich odzyskania, co jest niemożliwe ze względu na obowiązek kształtowania opłat w oparciu o koszty danej usługi. Równocześnie, operatorzy krajowi uzyskają możliwość darmowego dostępu do sieci TP i będą w stanie zaoferować abonentom stawki poniżej kosztów TP.

Również PTC zwraca uwagę na kilka praktycznych problemów związanych z wdrożeniem modelu B&K. Strona wskazuje m.in., iż zerowa stawka za zakańczanie spowoduje, że sieci operatorów posiadających nowoczesną technologię oraz rozbudowaną infrastrukturę będą wykorzystywane przez mniejszych operatorów. To z kolei może zniechęcać do prowadzenia dalszych inwestycji oraz prowadzić do obniżenia jakości świadczenia usług telekomunikacyjnych. Konsekwencją modelu B&K może być również wprowadzenie opłat za połączenia odbierane oraz tzw. zjawisko dzwonienia telefonu „24 godziny na dobę” (z uwagi na niski poziom opłat osoby dzwoniącej).

Zdaniem Polkomtel, operatorzy stracą kontrolę nad ruchem przychodzącym. Co więcej, plany biznesowe operatorów MNO i MVNO opracowane są w oparciu o model rozliczeń MTR, a tym samym nagła zmiana rozliczeń na B&K może powodować całkowite przemodelowanie modelu biznesowego operatorów, oraz ofert detalicznych. Ponadto, brak opłat za zakańczanie, może spowodować niekontrolowany rozwój usług reklamowych z czym obecnie zmagają się USA i Kanada, które traktowane są jako dobry przykład stosowania rozliczeń B&K oraz ofert RPP.

Polkomtel zwraca również uwagę, iż abonenci mniej zamożni, zazwyczaj wybierają oferty pre-paid, które charakteryzują się większym ruchem przychodzącym niż wychodzącym. Tym samym, przychody operatorów związane z zakańczaniem są wyższe niż koszty, co pozwala utrzymać te oferty na rynku. Tymczasem, wprowadzenie modelu B&K na rynku 16 może spowodować, iż staną się one ekonomicznie nieopłacalne.

W swoich stanowiskach, operatorzy zwracają również uwagę, iż wprowadzenie modelu B&K jest trudne z uwagi na funkcjonujące obecnie obowiązki  regulacyjne oraz prawo podatkowe. Co więcej, jak wskazuje Polkomtel, stawki MTR na poziomie 0zł/min mogą zostać wycenione przez organy podatkowe według cen bieżących i operator poniesie straty z tytułu rozliczenia się z podatku VAT i CIT, naliczonego z tytułu niejako osiągniętych przychodów za świadczone usługi. Wprowadzenie B&K zdaniem operatorów mogłoby również spowodować zniekształcenia rynkowe na poziomie międzynarodowym, poprzez tworzenie korzystnych warunków dla operatorów zagranicznych.

  

Niezależnie od uwag operatorów, które podsumowano w niniejszym dokumencie, Prezes UKE uważa, iż na obecnym etapie rozwoju rynku telekomunikacyjnego, oraz przy aktualnych warunkach prawno-regulacyjnych, wprowadzenie modelu B&K wymaga dalszych prac.

Kwestie związane z możliwością wprowadzenia rozliczeń typu B&K są obecnie przedmiotem uzgodnień w ramach Rady Unii Europejskiej w sprawie nowego pakietu telekomunikacyjnego (w tym dyrektywy o dostępie). W pracach grupy roboczej w Radzie UE, zajmującej się przeglądem pakietu telekomunikacyjnego, biorą m.in. udział przedstawiciele UKE. Przedstawione w ramach konsultacji opinie zostaną rozważone w ramach dalszych prac w tym zakresie.

Mając powyższe na uwadze, Prezes UKE będzie kontynuował analizę wszelkich aspektów związanych z wprowadzeniem rozliczeń, B&K na rynku 16,  w tym analizę koniecznych zmian prawnych, w celu przedstawienia ostatecznego stanowiska.

  

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej
Anna Streżyńska

  

16.12.2008 r.

  

  

  

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Anna Streżyńska) / (2008-12-17)
Udostępnienie informacji: (Jacek Strzalkowski) / (2009-02-09 12:01)
Ostatnia zmiana: (Jacek Strzalkowski) / (2009-04-06 13:17)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Anna Streżyńska
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:17