Opinie prawne: Instytucja usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym
02 sierpnia 2011
Portal Krajowego Forum Szerokopasmowego udostępnił samorządom opinie prawne i opracowania do wykorzystania przy inwestycjach szerokopasmowych.
Portal Krajowego Forum Szerokopasmowego udostępnił samorządom opinie prawne dotyczące instytucji usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (ang. SGEI - services of general economic interest), których mechanizm można wykorzystać przy inwestycjach szerokopasmowych.
Ta forma finansowania inwestycji szerokopasmowych stwarza nowe możliwości łączenia środków finansowych pochodzących ze źródeł prywatnych z funduszami strukturalnymi i jest szeroko wykorzystywana np. we Francji.
Instytucja usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (UOIG), w kontekście szerokopasmowego dostępu do Internetu, oznacza powierzenie przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązku świadczenia usług publicznych związanych z szerokopasmowym dostępem do Internetu podmiotom zewnętrznym, na określonych warunkach odróżniających tę działalność od „normalnej" działalności gospodarczej, wraz z przyznaniem rekompensaty z tytułu kosztów świadczenia tych usług, w tym kosztów zapewnienia infrastruktury koniecznej do ich funkcjonowania. Wybór podmiotu, który będzie wykonywał zobowiązanie do świadczenia tych usług, w zależności od okoliczności, może odbywać się w trybie zamówień publicznych, partnerstwa publiczno-prywatnego albo koncesji na roboty budowlane lub usługi. Opinie przygotowała kancelaria prawnicza Kuch, Sękowski, Tacznowska-Wileńska.
Na portalu KFS dostepne są nastepujące opinie prawne:
- Warunki dopuszczalności zapewniania przez gminę/powiat dostępu do Internetu w ramach usług w ogólnym interesie gospodarczym (UOIG) wraz z praktyczną instrukcją, w jaki sposób gmina lub powiat może łączyć zapewnienie dostępu do szerokopasmowego Internetu w ramach UOIG z finansowaniem z funduszy unijnych w trzech wariantach.
- Opis uwarunkowań prawnych oraz elementów, które powinny zostać, co do zasady, uwzględnione przy przygotowywaniu projektu umowy o świadczenie usług publicznych w zakresie sieci szerokopasmowych.
- Przykładowy projekt uchwały rady gminy w sprawie utworzenia jednostki budżetowej do prowadzenia działalności w zakresie telekomunikacji.
- Instrukcja powierzenia usług publicznych w zakresie działalności w telekomunikacji operatorowi nie posiadającemu odrębnej podmiotowości prawnej.
- Instrukcja powierzenia usług publicznych w zakresie działalności w telekomunikacji operatorowi komunalnemu.
- Instrukcja powierzenia usług publicznych w zakresie działalności w telekomunikacji operatorowi zewnętrznemu posiadającemu odrębną podmiotowość prawną.
KFS zamieścił także opracowanie prawne przygotowane przez kancelarię "Domański Zakrzewski Palinka" dotyczące świadczenia przez gminę usług dostępu do Internetu z uwzględnieniem wykorzystania do ich realizacji schematu wykonywania usług w ogólnym interesie gospodarczym.
Kancelaria "Domański Zakrzewski Palinka" przygotowała też opracowanie na temat mechanizmu wycofania (mechanizm claw-back) gwarantującego, że operator realizujący we współpracy z jst określony projekt nie uzyska nadmiernego wsparcia/wynagrodzenia/rekompensaty/korzyści ze środków publicznych.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Maciej Koziara) / (2011-08-02) |
| Udostępnienie informacji: | (Anna Lewandowska) / (2011-09-19 09:34) |
| Ostatnia zmiana: | ( ) / (2011-11-24 09:39) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki Pobierz wszystkie załączniki w formacie .zip
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Maciej Koziara |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:20 |



