Porozumienie w sprawie cennika pocztowego
29 kwietnia 2008
Komunikat w sprawie projektu Cennika powszechnych usług pocztowych Poczty Polskiej w obrocie krajowym na 2008 r.
W dniu 11 kwietnia 2008 r. Dyrektor Generalny Poczty Polskiej skierował do Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej projekt nowego cennika na powszechne usługi pocztowe w obrocie krajowym. Zgodnie z art. 51 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe Prezes UKE może w drodze decyzji w terminie 30 dni od dnia przedłożenia projektu cennika powszechnych usług pocztowych lub projektu zmian do obowiązującego cennika, wnieść sprzeciw w stosunku do całości albo części projektu tego cennika, jeżeli są one sprzeczne z przepisami ustawy. Cennik powszechnych usług pocztowych lub jego zmiany w zakresie objętym sprzeciwem Prezesa UKE nie wchodzą w życie.
Po dokonaniu szczegółowej analizy przedłożonego projektu cennika powszechnych usług pocztowych w obrocie krajowym oraz mając na względzie trudną obecnie sytuację ekonomiczną i społeczną w Poczcie Polskiej, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej podjął decyzję o warunkowej akceptacji większości z zaproponowanych przez operatora publicznego zmian.
Jednocześnie biorąc pod uwagę obowiązek zapewnienia przystępności cenowej powszechnych usług pocztowych oraz ochronę konsumentów Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej zawarł Porozumienie z kierownictwem Poczty Polskiej, w którym:
1) wyraża warunkową zgodę na nieznaczne podwyżki cen przesyłek listowych ekonomicznych,
2) nakazuje w odniesieniu do przesyłek reklamowych, które są przede wszystkim skierowane do nadawców biznesowych, dokonanie zmian w projekcie cennika w kierunku zrównoważenia poziomu cen z wykazanymi kosztami świadczenia tych usług oraz
3) zobowiązuje operatora publicznego do przygotowania harmonogramu działań zmierzających do sukcesywnego osiągania równowagi pomiędzy ceną i kosztem pozostałych usług. Dotyczy to głównie paczek pocztowych ekonomicznych i priorytetowych, w przypadku których natychmiastowy wymóg zrównania ceny z kosztem spowodowałby gwałtowny wzrost ceny i równie gwałtowny spadek przystępności cenowej tych usług, które w znaczącym stopniu skierowane są do klientów indywidualnych.
Pozostawienie cen paczek pocztowych na poziomie proponowanym przez Pocztę Polską (pomimo odczuwalnej podwyżki) stwarza ryzyko stosowania przez operatora publicznego praktyki subsydiowania skrośnego (finansowania usług niezastrzeżonych z przychodów z usług zastrzeżonych - finansowania paczek pocztowych z przesyłek listowych do 50 g) bez zgody regulatora i z naruszeniem przepisów prawa oraz z naruszeniem praw konkurencji. Prezes UKE nie mając odpowiednich narzędzi prawnych w ustawie Prawo pocztowe nie może takiej sytuacji efektywnie zapobiec. Jedynym rozwiązaniem zapobiegającym tej sytuacji byłaby dalsza podwyżka cen w drodze odpowiedniego reagowania na przedkładane cenniki, w tym cennik przedłożony 11 kwietnia 2008 r.
Jednakże Prezes UKE musi również mieć na względzie konieczność zapewnienia przystępności ekonomicznej paczek pocztowych dla gospodarstw domowych, dla których dalsze podwyżki cen tej usługi mogą stanowić barierę do korzystania z niej, co z kolei niesie skutki dla całej gospodarki, w tym dla usług e-handlu. Zakładając, że koszty przedkładane przez Pocztę Polską do weryfikacji odpowiadają rzeczywistym kosztom przez nią ponoszonym, najlepszym rozwiązaniem byłoby w tej sytuacji podniesienie efektywności działań Poczty Polskiej oraz związana z tym redukcja kosztów.
Szansę na to stwarzała planowana na rok 2009 liberalizacja europejskiego rynku usług pocztowych. Jednakże Rząd RP mając na względzie zapewnienie Poczcie Polskiej czasu na przeprowadzenie niezbędnych zmian prawnych i organizacyjnych podjął w 2006 r. decyzję o przełożeniu planowego uwolnienia rynku na późniejszy termin. Przepisy tzw. III Dyrektywy Pocztowej pozwalają na zachowanie monopolu operatora publicznego do końca 2012 r.
W tej sytuacji zamiast mechanizmów konkurencji, pozostaje presja regulatora, który w ramach posiadanych od października 2007 r. kompetencji ma możliwość wyrażenia sprzeciwu do planowanych przez operatora publicznego zmian w cenniku powszechnych usług pocztowych, jeśli są one niezgodne z obowiązującym prawem.
W przypadku przedłożonego projektu cennika, w wielu przypadkach wątpliwości budzi sposób kalkulacji cen, w którym - jak się wydaje – nie uwzględniono kosztów jednostkowych poszczególnych usług. Brak całkowitej zgodności cennika z kalkulacją kosztów w większości przypadków jest efektem kompromisu pomiędzy interesem konkurencji, interesem konsumentów a interesem samego przedsiębiorstwa. Przeprowadzenie działań naprawczych jest konieczne, ale musi być rozłożone w czasie. Dlatego niezbędne jest stworzenie przez operatora publicznego i regulatora programu działań, które doprowadzą do równowagi cenowo-kosztowej usług (nie poprzez podwyżki, a poprzez optymalizację kosztów), a także w konsekwencji pozwolą na wyeliminowanie kosztów nieefektywnych, czemu m.in. ma służyć porozumienie zawarte pomiędzy Dyrektorem Generalnym Poczty Polskiej a Prezesem UKE.
Tekst porozumienia w załączeniu.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Jacek Strzalkowski) |
| Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzalkowski) / (2008-05-16 16:52) |
| Ostatnia zmiana: | (Jacek Strzalkowski) / (2008-10-07 16:44) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Jacek Strzalkowski |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:18 |



