Portal Krajowego Forum Szerokopasmowego
02 marca 2009
Z inicjatywy Prezesa UKE do końca marca powstanie wyjściowa wersja portalu Krajowego Forum Szerokopasmowego. Portal stanie się istotnym narzędziem komunikacji i bazą wiedzy dla wszystkich stron zaangażowanych w przyspieszenie rozwoju w Polsce szerokopasmowego dostępu do sieci Internet i ułatwi aktywizację znacznie szerszej grupy osób niż w przypadku tradycyjnych metod współpracy.
Czerpiąc z doświadczeń określanych jako Web 2.0 portal będzie dynamicznie zmieniającą się platformą, otwartą na inicjatywy i ulepszenia tworzone przez użytkowników. Jak nakazuje tradycja przedsięwzięć Web 2.0 portal będzie sygnowany jako „wersja beta”.
W myśl dyskutowanych przez inicjatorów Krajowego Forum Szerokopasmowego założeń portal będzie umożliwiał dzielenie się doświadczeniami, wiedzą czy nawiązywanie kontaktów przez praktyków i profesjonalistów oraz osoby szukające optymalnych rozwiązań dla gmin, powiatów czy większych obszarów. Dostęp do portalu będzie też zarazem otwarty dla wszystkich zainteresowanych poszerzeniem posiadanej wiedzy i informacji. Do tego celu wykorzystane zostaną mechanizmy sprawdzające się w tzw. serwisach społecznościowych, takie jak forum, „jak to się robi?” czy Wiki. Na portalu będą mogły zarejestrować się osoby reprezentujące różnego rodzaju firmy (doradcze, projektowe, wykonawcze, dostawcy sprzętu i in.) i budować swoją reputację w sposób jawny (udostępniając informacje o sobie) uczestnicząc w budowaniu zawartości merytorycznej forum. Uczestnicy zainteresowani usługami lub dostawami będą mogli sobie wyrobić zdanie o potencjalnym kontrahencie śledząc historię i poziom merytoryczny wkładu wnoszonego w dyskusję, odpowiedzi czy repozytorium wiedzy w postaci wiki, a także oceny wystawiane przez innych użytkowników.
Portal będzie także szansą na budowę profesjonalnej reputacji dla osób młodych, wkraczających w życie zawodowe, które współuczestnicząc jako wolontariusze w tworzeniu zasobów merytorycznych zyskają szansę pokazania w sieci swoich kompetencji i umiejętności. Obok pomocy w poszerzeniu zasobów informacyjnych portalu przewidziane są także działania wolontariuszy polegające na budowaniu mechanizmów – np. informatycznych narzędzi ułatwiających wstępne oszacowanie nakładów potrzebnych na wybudowanie sieci.
Repozytorium wiedzy nie będzie dublować już opublikowanych w Internecie treści, lecz będzie je – jeśli okaże się to potrzebne – uzupełniać i agregować tak, by zainteresowani konkretną informacją mogli ją łatwiej odnaleźć. W ten sposób łatwiej będzie zebrać w logiczną całość informacje bazowe (np. akty prawne, formularze, przykłady najlepszych praktyk), omówienia konkretnych problemów oraz dyskusje nad interpretacją lub barierami, których pokonanie wymaga zmiany stanu prawnego. Repozytorium będzie obejmować różnorodną tematykę od formalno-prawnej, poprzez gospodarczą, inwestycyjną, organizacyjną aż po techniczną. Planowana dla portalu forma organizacji repozytorium w postaci wiki sprawdziła się w wielu projektach związanych z zarządzaniem wiedzą: jest intuicyjna dla użytkowników oraz łatwo ją rozbudowywać i aktualizować. Ponadto, formuła taka pozwala na efektywne zespolenie wysiłku dużej grupy osób, nawet wtedy, gdy niektórzy współpracują z Portalem okazjonalnie. W przypadku ważnych, cieszących się dużym zainteresowaniem informacji mechanizm ten zapewnia zarazem stosunkowo dobrą korektę błędów lub przeinaczeń.
Forum będzie zarazem miejscem, w którym będzie można pokazać zrealizowane przedsięwzięcia i podzielić się zarówno dobrymi jak i złymi doświadczeniami. Ważne jest jednak by twórcy zaprezentowanego przedsięwzięcia byli nadal obecni w społeczności portalu Krajowego Forum Szerokopasmowego i mogli udzielić dodatkowych wyjaśnień lub odnieść się do doświadczeń z perspektywy dłuższego czasu od zakończenia, eksploatacji itp. Ustrukturyzowana forma tego typu notatek będzie miała za zadanie wspomóc osoby je tworzące tak, by podzieliły się zdobytym doświadczeniem w jak najszerszym i zarazem bazującym na konkretnych informacjach zakresie jak i ułatwić użytkownikom szukającym odpowiedzi na konkretny problem przejrzenie szeregu przypadków. Szablon opisu przedsięwzięć będzie modyfikowany przez samych uczestników, tak by jak najlepiej spełniał ich oczekiwania. Wprowadzone dawniej opisy będzie można sukcesywnie dostosowywać do podlegającego ewolucji wzorca.
Skala problemu związanego z szybkim zapewnieniem w Polsce powszechnego szerokopasmowego dostępu do Internetu powoduje, że porównanie różnych podejść i rozwiązań będzie kluczowe dla tempa wyrównywania zaległości.
Obok rozwiązywania problemów z budową sieci dostępowej równie istotna jest wymiana informacji o przedsięwzięciach zwiększających użyteczność Internetu. Cena płacona przez mniej zasobne osoby za usługi może bowiem okazać się bardziej przystępna jeśli dzięki korzystaniu z Internetu będzie można zaoszczędzić na innych wydatkach lub przynajmniej odnieść inne, nawet mniej wymierne finansowo korzyści. Jest wiele rozwiązań zarówno z obszaru e-government jak i związanych z aktywizacją lokalnych społeczności, które warto popularyzować. Z drugiej strony czasem brakuje dyskusji wokół wprowadzanych już rozwiązań, która z jednej strony podniosłaby poziom upowszechnienia niektórych usług ale też i doprowadziłaby do wprowadzenia zmian i udoskonaleń.
Informacja o użytkownikach, tak firmach jak i opisach zrealizowanych przedsięwzięć, będzie miała kontekst geograficzny. Oznacza to, że na internetowej mapie Polski będzie można odnaleźć położenie miejscowości, której dotyczą opisy. Upowszechnienie zdjęć satelitarnych pozwoli również na zorientowanie się w warunkach panujących na danym obszarze (poziom urbanizacji, zalesienie, rzeźba terenu). Mechanizm będzie również działać i w drugą stronę: na internetowej mapie Polski będzie można sprawdzić inicjatywy odnoszące się do danego obszaru i znaleźć działające w pobliżu firmy. Dzięki otwartości innych popularnych serwisów informacje będą prezentowane w taki sposób by jak najszerzej wykorzystywany był dorobek zgromadzony już w Internecie. A więc np. oprócz położenia na mapie będzie można sprawdzić w Wikipedii informacje o danej miejscowości, gminie czy powiecie, a potem odwiedzić strony urzędu i w wielu przypadkach zapoznać się z opublikowaną na nich strategią rozwoju społeczeństwa informacyjnego dla danej społeczności. Nagromadzenie na danym obszarze różnych inicjatyw związanych z wykorzystaniem Internetu jest zarazem lepszą od innych metod badania rynku wskazówką wykształconego popytu na usługi telekomunikacyjne, owocować więc będzie zwiększonym zainteresowaniem operatorów i w efekcie wszystkimi korzyściami jakie przynosi użytkownikom konkurencja usługodawców.
Jednym z ważniejszych zadań portalu będzie inspirowanie i pobudzanie przedsiębiorczości. Problem szerokopasmowego dostępu do Internetu nie rozwiąże się sam. Istotne jest więc zarówno zapewnienie podaży usług, jak i popytu na usługi – w sumie aktywizowanie rynku. Zorientowanie mechanizmów portalu na współuczestnictwo, choć odbiega od dominującej w Polsce „praktyki urzędowej”, wydaje się w tym przypadku najbardziej obiecujące.
Wszyscy zainteresowani już na tym etapie włączeniem się w do prac przy portalu Krajowego Forum Szerokopasmowego na zasadzie wolontariatu proszeni są o kontakt na adres
- e-mail:
W oparciu o deklarowane możliwości rozdzielane są na bieżąco zadania. Istotna jest pomoc w przygotowaniu wyjściowych treści ale również możliwe jest powierzenie realizacji określonych mechanizmów lub własnych pomysłów. Ze względu na krótki okres czasu pozostający do uruchomienia portalu zachęcamy do jak najszybszych zgłoszeń.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Anna Streżyńska) / (2009-03-02) |
| Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzalkowski) / (2009-04-27 10:20) |
| Ostatnia zmiana: | (Jacek Strzalkowski) / (2009-04-27 10:20) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Anna Streżyńska |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:19 |



