Prawomocna kara TP za brak zapowiedzi słownej na 0700
28 maja 2009
Sąd Apelacyjny oddalił apelację Telekomunikacji Polskiej i decyzja Prezesa UKE nakładająca karę za brak informacji o koszcie połączenia z numerami usług o podwyższonej płatności podlega wykonaniu.
W dniu 27 maja 2009 r. Sąd Apelacyjny w Warszawie rozpoznał apelację Telekomunikacji Polskiej S.A. złożoną od wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dalej SOKiK) z dnia 12 września 2008 r.
Mocą tego wyroku SOKiK oddalił odwołanie TP od decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie nałożenia kary w wysokości 1 miliona złotych za brak realizacji wynikającego z art. 64 ust. 2 Prawa telekomunikacyjnego obowiązku informowania użytkownika końcowego w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej, korzystającego z usług o podwyższonej opłacie, przed rozpoczęciem naliczania opłat, o cenie jednostki rozliczeniowej połączenia do numeru danej usługi.
Warto zaznaczyć, iż ta sprawa była rozpoznawana przez Sąd Apelacyjny, po raz drugi, albowiem wyrokiem z dnia 24 kwietnia 2008 r. VI Aca 711/08 Sad Apelacyjny na skutek apelacji Prezesa UKE uchylił pierwszy niekorzystny wyrok SOKiK z dnia 21 marca 2007 r. sygn. akt XVII Amt 31/06 i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania. W uzasadnieniu wyroku z dnia 24 września 2008 r. Sąd Apelacyjny zawarł zapatrywania prawne i wskazówki, które Sąd I instancji miał obowiązek uwzględnić przy ponownym rozpoznaniu sprawy.
Wyrok Sądu Apelacyjnego
Wydanym w dniu 27 maja 2009 r. wyrokiem Sąd Apelacyjny oddalił apelację TP co oznacza, iż decyzja Prezesa UKE nakładająca karę podlega wykonaniu.
Sąd Apelacyjny zauważył, iż związany jest z mocy art. 386 § 6 Kodeksu postępowania cywilnego wskazaniami Sadu Apelacyjnego zawartymi w wyroku z dnia 24 kwietnia 2008 r. (kiedy to Sąd po raz pierwszy uchylił wyrok SOKiK i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania). Wówczas to Sąd Apelacyjny wyraził pogląd, iż decyzja jest słuszna co do zasady, przy czym SOKiK miał ponownie przeanalizować zarzut rażącej niewspółmierności kary oraz zarzut odwołania wskazujący na wykroczenie przez Prezesa UKE poza funkcje kary przewidziane w art. 209 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego.
Sad Apelacyjny podkreślił, że w związku z tym niezasadny był podnoszony przez TP zarzut wadliwego powołania Prezesa UKE. Sąd II instancji wskazał ponadto, iż SOKiK słusznie ocenił wysokość kary. Sąd Apelacyjny podkreślił, iż za opisane w decyzji naruszenie kara w wysokości 1 mln zł nie może być uznana za wygórowaną. Sąd I instancji w ramach swobodnej oceny dowodów mógł zająć stanowisko, iż wymierzenie kary w dolnej granicy ustawowego zagrożenia (Prezes UKE może wymierzyć karę do 3% przychodu spółki osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym) spełnia funkcje kary i odpowiada zakresowi naruszenia, dotychczasowej działalności podmiotu i jego możliwościom finansowym.
Wyrok jest prawomocny i podlega wykonaniu. Strony mogą wnieść od niego skargę kasacyjną.
Powody nałożenia kary
Dostawca usługi o podwyższonej opłacie powinien zapewnić, aby użytkownik końcowy w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej był każdorazowo informowany przed rozpoczęciem naliczania opłat, o cenie jednostki rozliczeniowej połączenia do numeru danej usługi. Bezpłatna informacja o jednostce rozliczeniowej powinna być wdrożona z dniem wejścia w życie Prawa telekomunikacyjnego, czyli od 3 września 2004 r.
Pomimo obowiązywania ustawy Telekomunikacja Polska S.A. przez prawie dwa lata nie wdrożyła bezpłatnych informacji o koszcie połączenia na numery o podwyższonej opłacie dla wszystkich taryf dla usług 0-300/0-400/0-700/0-701.
Na podstawie wyników przeprowadzonej kontroli Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej stwierdził, że TP naruszyła obowiązki wynikające z Prawa telekomunikacyjnego w następującym zakresie:
- na dzień 19 grudnia 2005 r. użytkownicy końcowi usług 0-300, 0-700, 0-701 otrzymywali bezpłatną informację jedynie o jednostce rozliczeniowej na taryfach T8 i T9, w pozostałych taryfach brak było zapowiedzi (bezpłatnej informacji o jednostce rozliczeniowej);
- zapowiedzi w zakresie numeracji 0-300-7xx-xxx, 0-700-7xx-xxx, 0-701-7xx-xxx realizowane były od dnia 16 stycznia 2006 r.;
- realizacja zapowiedzi w zakresach numeracji 0-300-(1¸6)xx-xxx, 0-700-(1¸6)xx-xxx, 0-701-(1¸6)xx-xxx oraz 0-400-xxx-xxx nastąpiła dopiero 26 maja 2006 r.;
- opóźnienie TP we wdrożeniu ustawowego obowiązku wyniosło więc 20 miesięcy.
Tylko w pierwszej połowie 2006 roku Prezes UKE otrzymał około 200 skarg użytkowników w związku z brakiem zapowiedzi słownej o kosztach połączenia z numerami o podwyższonej płatności. Wartym podkreślenia jest fakt, że Prezes UKE nie zgodził się na przesunięcie terminu uruchomienia zapowiedzi do dnia 31 maja 2006 r., o co wnioskowała TP.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Marta Włodarczyk) / (2009-05-28) |
| Udostępnienie informacji: | (Anna Stankowska) / (2010-04-27 13:43) |
| Ostatnia zmiana: | (Anna Stankowska) / (2010-04-27 13:43) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Marta Włodarczyk |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:19 |



