Ustawienia

Social Media

Preferencje konsumentów rynku telekomunikacyjnego w latach 2010 - 2013

12308.jpg
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej publikuje analizę preferencji konsumentów rynku telekomunikacyjnego w latach 2010 - 2013.

 


W celu poznania preferencji konsumentów w sposobie korzystania z  usług telekomunikacyjnych w Polsce, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej corocznie zleca przeprowadzenie badania ankietowego w tym zakresie.

Celem publikowanej  analizy jest przedstawienie kształtowania się zmian w sposobie  korzystania z usług telekomunikacyjnych przez klientów indywidualnych na przestrzeni lat 2010 – 2013.

Analiza obejmuje badania konsumenckie, które przeprowadzone zostały w latach 2010 – 2013, na reprezentatywnej grupie osób w wieku 15 lat i więcej metodą wywiadu bezpośredniego (CAPI). Uzyskane wyniki zostały następnie zważone w taki sposób, aby można je było odnieść do całej populacji kraju.

Opracowanie dotyczy najważniejszych wskaźników dla trzech kluczowych segmentów rynku telekomunikacyjnego, tj.:
  • dostępu do Internetu,
  • telefonii ruchomej,
  • telefonii stacjonarnej,

a także:


  • zmian dostrzeżonych w funkcjonowaniu rynku telekomunikacyjnego.

Wnioski z analizy:
  • Rynek telekomunikacyjny wchodzi w okres stabilizacji. Wiele wskaźników zbliża się do wartości granicznych, w związku z tym takie wartości jak penetracja poszczególnymi usługami nie będą już tak szybko rosnąć.
  • Poprzednia analiza  preferencji konsumentów wskazywała na dynamiczną zmianę wielu wskaźników, dotyczących wszystkich opisanych segmentów telekomunikacji. Rok 2013 pokazał ustabilizowanie się wielu gałęzi rynku telekomunikacyjnego.
  • W odniesieniu do usługi dostępu do Internetu, nadal kluczową rolę ogrywa dostęp stacjonarny, jednak już niemal 25% ankietowanych korzysta z Internetu mobilnego. Popularyzacja usługi przyczynia się do zmiany zachowani abonentów. Coraz więcej osób korzysta z sieci codziennie, a odsetek tych, którzy łączą się z siecią rzadziej maleje.
  • Pojawienie się nowych ofert obniżających koszty, popularyzacja smartfonów oraz rozwój mobilnego Internetu powodują, że klienci coraz rzadziej wykazują chęć rezygnacji z usług telefonii ruchomej. Jednocześnie, szczególnie klienci usług post-paid, nie są skłonni zmieniać operatora, co świadczy o dojrzałości rynku.
  • Telefonia stacjonarna to usługa telekomunikacyjna ciesząca się najmniejszą popularnością. Jako główną przyczynę posiadania telefonu w stałej lokalizacji wskazywane jest przyzwyczajenie. Klienci są również coraz bardziej świadomi możliwości substytucji telefonii stacjonarnej przez inne usługi, w tym telefonię VoIP.

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Przemysław Warzecki) / (2014-03-27)
Udostępnienie informacji: (Piotr Jaszczuk) / (2014-03-27 11:11)
Ostatnia zmiana: (Piotr Jaszczuk) / (2014-06-30 09:28)

Pliki do pobrania

Pobierz wszystkie załączniki

Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Przemysław Warzecki
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:23