Ustawienia

Social Media

Premium Rate wchodzi w życie

Przepisy zwiększające ochronę abonentów korzystających z usług o podwyższonej opłacie.

 

W dniu 4 grudnia 2011 r. już częściowo wchodzą w życie  przepisy znowelizowanej ustawy Pt chroniące abonentów korzystających z usług o podwyższonej opłacie. Na wejście w życie kilku z przepisów trzeba zaczekać jeszcze 5 miesięcy.

Nowe przepisy określają m.in. obowiązki informacyjne nałożone na dostawców usług Premium Rate. Między innymi chodzi o sposób informowania o cenie sms czy rozmowy oraz wykorzystywania tych informacji w przekazach reklamowych.
Cena usługi ma być podawana odpowiednio dużą czcionką i na wyraźnym tle, tak aby każdy wiedział, ile kosztuje wysłany sms lub rozmowa telefoniczna. Osoba korzystająca z Premium Rate musi też uzyskać jasną informację, jeśli usługa odbywa się na zasadzie subskrypcji. Dostawca musi umożliwić też natychmiastową rezygnację z subskrypcji. Ma to być proste i wolne od opłat.

Dodatkowo dostawca usługi o podwyższonej opłacie jest obowiązany bezpłatnie zapewnić użytkownikowi końcowemu publicznej sieci telekomunikacyjnej, każdorazowo, przed rozpoczęciem naliczania opłaty za połączenie telefoniczne, informację o cenie za minutę połączenia do numeru danej usługi albo o całkowitej jej cenie.

W przypadku kolejnych przepisów zapewniających większą ochronę abonentów, ustawodawca przewidział sześciomiesięczny okres vacatio legis. Zatem wejdą one w życie w 2012 r. Zgodnie z nimi, dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej będzie obowiązany na żądanie abonenta do:

  • umożliwienia abonentowi określenia maksymalnej ceny za usługę o podwyższonej opłacie,
  • nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery usług o podwyższonej opłacie, których cena przekracza cenę maksymalną określoną przez abonenta w żądaniu oraz połączeń przychodzących z takich numerów.

Za 5 miesięcy zaczną również obowiązywać dostawców progi kwotowe, po przekroczeniu których dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej będzie musiał poinformować abonenta i zablokować na jego żądanie wykonywanie połączeń na numery o podwyższonej opłacie i odbieranie połączeń z takich numerów.


 


Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Piotr Dziubak) / (2011-12-02)
Udostępnienie informacji: (Anna Lewandowska) / (2012-01-20 13:46)
Ostatnia zmiana: (Anna Lewandowska) / (2012-01-20 13:46)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Piotr Dziubak
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:20