Ustawienia

Social Media

Prezes UKE nałożył karę pieniężną na PGT SA

12308.jpg

PGT SA zapłaci karę za naruszenie interesów konsumentów.

 

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, nałożył na PGT SA karę pieniężną w łącznej wysokości 300 154,08 zł.


 

Do Urzędu wpływały liczne skargi od klientów na działania PGT SA, które świadczyły o tym, iż spółka narusza prawa konsumentów, wynikające z ustawy Prawo telekomunikacyjne. Podczas rozpatrywania postępowań mediacyjnych i interwencyjnych, Prezes UKE ustalił, że PGT SA:


  1. żądała od konsumentów opłaty wyrównawczej w związku z jednostronnym rozwiązaniem przez konsumenta umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych zawartej w ramach promocji „Elastyczny” lub „Elastyczny 19” w wyniku wypowiedzenia umowy lub wycofania przez konsumenta zamówienia na Usługę WLR/Abonament, przed rozpoczęciem świadczenia Usługi WLR/Abonament. Jest to niezgodne z art. 57 ust. 6 Pt i z tego tytułu Prezes UKE ustalił karę na kwotę 200 102,72 zł,
  2. nie określała w treści umów o zapewnienie przyłączenia do sieci telekomunikacyjnej, zawartych w ramach promocji „Odbierz telefon – Polska bez limitu 29,99”, „Odbierz telefon – Polska i UE bez Limitu 59,99”, „Zawsze Taniej”, numeru tymczasowego przydzielonego abonentowi. Jest to niezgodne z art. 56 ust. 4 Pt i z tego tytułu Prezes UKE ustalił karę na kwotę 100 051,36 zł.

Ustalając wysokość kary Prezes UKE wziął pod uwagę, iż postępowanie PGT SA naruszało ekonomiczne interesy konsumentów oraz mogło utrudniać abonentom zmianę dostawcy usług telekomunikacyjnych w związku z naliczeniem opłaty wyrównawczej i ponoszeniem, w związku z tym, przez konsumentów dodatkowych kosztów. Warto podkreślić, że warunki umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, w tym o zapewnienie przyłączenia do sieci, nie mogą uniemożliwiać lub utrudniać abonentowi korzystania z prawa do zmiany dostawcy usług. Ochronie podlega interes abonentów, w tym konsumentów, polegający na możliwości zmiany dostawcy usług telekomunikacyjnych. Ponadto abonenci nie byli w pełni poinformowani o  istotnych elementach umowy (przydzielenie numeru tymczasowego), które nie pozwalały na korzystanie z usług w sposób, w jaki zapewniają to przepisy, a które są powszechnie stosowane.



Od decyzji o nałożeniu kary przysługuje Spółce odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, składane za pośrednictwem Prezesa UKE w terminie 2 tygodni od dnia doręczenia decyzji.


Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Renata Piwowarska) / (2016-10-07)
Udostępnienie informacji: (Monika Radecka) / (2016-10-07 14:43)
Ostatnia zmiana: (Monika Radecka) / (2017-05-26 13:23)

Pliki do pobrania

Pobierz wszystkie załączniki

Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Renata Piwowarska
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:24