Przed wakacjami – co warto wiedzieć?
13 czerwca 2014

Gdy coś się dzieje, pamiętaj o numerach alarmowych i społecznych
Wakacje to okres wielu niespodziewanych, niebezpiecznych zdarzeń nad wodą, w górach i na szlakach turystycznych. Warunki pogodowe, a czasem nieostrożność samych wczasowiczów przyczyniają się do wzrostu liczby wypadków zagrażających zdrowiu i życiu ludzi lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.
Niepokojące są także statystyki zaginięć osób dorosłych i dzieci w okresie letnim, który sprzyja ucieczkom, napadom i porwaniom. Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych, odnotowuje w Polsce w ciągu jednego roku ok. 17 tysięcy zaginięć, z czego ok. 6,5 tysiąca dotyczy zaginięć dzieci i młodzieży.
Urząd Komunikacji Elektronicznej przypomina, że na terenie Unii Europejskiej, w tym także Polski, funkcjonują numery alarmowe, pod które należy dzwonić w razie wypadku lub zaginięcia.
Numer alarmowy 112 oraz numery 116 dla usług społecznych są całodobowe, bezpłatne i obowiązują na terenie całej Unii Europejskiej, co oznacza, że nawet przebywając poza granicami Polski bez problemu połączymy się z tymi numerami i uzyskamy pomoc.
Numer 112 - ogólnoeuropejski numer alarmowy służący do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia. Możemy zgłosić w ten sposób pożary, wypadki komunikacyjne, kradzieże i włamania, nagłe omdlenia i utraty świadomości, poważne uszkodzenia ciała i krwotoki oraz inne sytuacje zagrażające zdrowiu i życiu ludzi lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu. Istotne jest, że oprócz numeru 112 nadal funkcjonują dotychczasowe numery alarmowe poszczególnych służb ratowniczych, które obejmują jedynie obszar Polski. Są to:
- 997 - Policja,
- 998 - Straż Pożarna,
- 999 - Pogotowie Ratunkowe,
- 984 - Pogotowie rzeczne (uruchomiony na ograniczonym obszarze)
- 985 - GOPR (Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratownicze)
Numery rozpoczynające się od 116 - zgodnie z regulacjami Unii Europejskiej należą do grupy numerów o tzw. „walorach społecznych, czyli z założenia służących dobru społeczeństwa.
Numer 116 000
jest to europejski numer skierowany do rodziców i opiekunów, którym zaginęło dziecko, do zaginionych dzieci oraz do wszystkich osób, które mogą pomóc w ich odnalezieniu;
Numer 116 111
to telefon zaufania dla dzieci i młodzieży;
Numer 116 123
to telefon wsparcia emocjonalnego dla dorosłych;
Usługi o podwyższonej płatności - Premium Rate
Należy pamiętać, że wszelkiego rodzaju gry i serwisy informacyjne w formie wiadomości tekstowych SMS organizowane są przez różne przedsiębiorstwa, które do tego celu, odpłatnie, wykorzystują numery udostępniane przez operatorów telekomunikacyjnych. Oznacza to, że reklamację dotyczącą konkretnej gry, loterii, serwisu informacyjnego należy zgłaszać:
1) swojego operatoraZgłoszona po fakcie reklamacja, ze względu na zawiłe zapisy regulaminowe, może niestety okazać się nieskuteczna.
2) do podmiotu organizującego, oferującego daną usługę
Dlatego warto prewencyjnie zastosować proponowane rozwiązania:
- Zażądać od operatora blokady wszystkich numerów o podwyższonej płatności (usługa jest darmowa).
- Ustanowić limit kwotowy na tego typu usługi. Dzięki temu, po przekroczeniu wcześniej ustalonej kwoty w danym okresie rozliczeniowym, abonent zostanie o tym niezwłocznie poinformowany i sam podejmie decyzję, czy chce nadal korzystać z płatnych usług.
- Zarejestrować dziecko jako użytkownika telefonu. To rozwiązanie umożliwia rodzicowi (lub innemu dorosłemu opiekunowi) zarządzanie usługami na koncie dziecka i sprawowanie kontroli nad dostępnością i treściami usług typu Premium Rate.
- Sprawdzić przedsiębiorstwo odpowiedzialne za usługę. Znając numer, na który ma być wysłana (lub już została wysłana) wiadomość w prosty sposób można zidentyfikować dostawcę, który świadczy usługę o podwyższonej opłacie. Wystarczy wejść na prowadzony przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej wykaz numerów usług o podwyższonej opłacie i wpisać w wyszukiwarce dany numer. Wówczas w rubryce „podmiot realizujący dodatkowe świadczenie” pojawi się nazwa i adres przedsiębiorcy, który odpowiada za usługę typu Premium Rate.
Jeżeli usługodawca umożliwia dokonanie opłaty za usługę za pośrednictwem SMS Premium - opłata musi być wskazana przy numerze, na który ma zostać wysłana wiadomość. Informacja o cenie musi być podana tą samą czcionką, kolorem oraz na tym samym poziomie, co numer SMS Premium. Po zakończeniu świadczenia usługi nasz numer telefonu lub inne dane osobowe mogą być przetwarzane jedynie do rozliczenia tej usługi, chyba, że wyraziliśmy zgodę na otrzymywanie oferty handlowej w odrębnym zamówieniu.
* * *
Roaming
To duży sukces regulatorów rynku telekomunikacyjnego krajów członkowskich Unii Europejskiej, a co najistotniejsze – spora ulga finansowa dla podróżujących. Nawet jeśli nie wykupią oni specjalnych pakietów roamingowych, obejmujących zarówno połączenia telefoniczne jak i pobieranie danych z Internetu, nie powinni być negatywnie zaskoczeni rachunkiem.
- dla połączeń głosowych – opłaty naliczane sekundowo zarówno dla połączeń wykonywanych jak i odebranych. Dla połączeń wykonywanych dostawca usług może określić minimalną długość pierwszego impulsu nieprzekraczającą 30 sekund.
- dla wiadomości SMS – opłata za każdą wysłaną wiadomość, operatorzy nie pobierają opłat za odebranie wiadomości SMS.
- transmisja danych – opłata za każdy wykorzystany megabajt danych, naliczanie według kilobajtów, z wyjątkiem MMS, za które może być pobierana opłata jednostkowa. W takim przypadku opłata za przesłanie lub odebranie MMS nie przekracza maksymalnej opłaty detalicznej za transmisję danych.
Maksymalne opłaty za usługi detaliczne w roamingu obowiązujące od 1 lipca 2014 r.
w krajach Unii Europejskiej przedstawiają się następująco:
[if gte mso 9]><xml> Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 </xml><![endif]
|
|
|
od 1 lipca 2014 r. |
||
|
w Euro bez VAT |
w PLN bez VAT |
w PLN z VAT |
||
|
Poziom detaliczny (maksymalna stawka) |
połączenia wychodzące (min) |
0,19 |
0,79 |
0,97 |
|
połączenia przychodzące (min) |
0,05 |
0,20 |
0,25 |
|
|
SMS |
0,06 |
0,25 |
0,31 |
|
|
MMS |
0,20 |
0,83 |
1,02 |
|
|
transmisja danych (MB) |
0,20 |
0,83 |
1,02 |
|
[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]
[if gte mso 10]> <style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standardowy; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} </style> <![endif]
1 Euro = 4,1806 PLN (średnia kursów z dni 1.03.,3.04.,1.05.2014 r.)
* * *
Planujesz wakacyjny wypoczynek - poznaj swoje prawa. Informacji szukaj na głównych stronach internetowych uczestników wspólnego projektu:
- Czego nie wiedzą turyści? – wyniki najnowszych badań oraz porady prawne dotyczące umów o świadczenie usług turystycznych – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Bezpieczeństwo dziecka podczas wakacji - Rzecznik Praw Dziecka.
- Należyte przygotowanie się do wyjazdu za granicę - Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
- Wypoczynek dziecka na koloniach lub obozie - Ministerstwo Edukacji Narodowej.
- O letniej edycji akcji Bezpieczna Woda oraz o tym Jak korzystać z Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych? – Ministerstwo Sportu i Turystyki
- O kąpieliskach w Polsce – Główny Inspektorat Sanitarny.
- O tym jak sprawdzić czy autobus, którym podróżujemy jest sprawny technicznie - Komenda Główna Policji
- Jak młodzi mają chronić dane osobowe w czasie wakacji - Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.
- Jak wybrać odpowiednie ubezpieczenie turystyczne - Rzecznik Ubezpieczonych.
- O towarach spoza Unii Europejskiej zwolnionych z cła oraz o obowiązku podatkowym osób pracujących w czasie wakacji za granicą - Ministerstwo Finansów.
- Wakacyjne podróże samolotem – prawa przysługujące pasażerom linii lotniczych oraz co można, a czego nie można przewieźć samolotem - Urząd Lotnictwa Cywilnego.
- Co warto wiedzieć przed i w trakcie podróży koleją, jakie prawa przysługują pasażerowi oraz czego może oczekiwać od przewoźnika - Urząd Transportu Kolejowego.
- Jak sprawnie dotrzeć do celu i nie utknąć w korkach - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostra.
- Procedury zmiany dostawcy energii i porównywania ofert - Urząd Regulacji Energetyki.
- Zasady bezpiecznego obchodzenia się z ogniem - Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej.
- O dobrych praktykach mających wpływ na środowisko, o których należy pamiętać również w wakacje - Ministerstwo Środowiska.
- O Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego - Narodowy Fundusz Zdrowia.
- O prawach konsumentów na terenie Unii Europejskiej - Europejskie Centrum Konsumenckie.
- W akcji biorą także udział Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej: Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Warszawa, Wrocław, Szczecin.
Metryka ze strony archiwalnej
| Udostępnienie informacji: | (Monika Lewińska) / (2014-06-11 11:15) |
| Ostatnia zmiana: | (Monika Lewińska) / (2014-06-13 13:41) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Monika Lewińska |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:22 |



