Przedsiębiorcy deklarują poprawę jakości usług
06 marca 2014

Do Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej wpłynęły pierwsze deklaracje operatorów o stosowaniu postanowień Memorandum na rzecz podnoszenia jakości usług na rynku telekomunikacyjnym.
Deklaracja oznacza, że operatorzy rozpoczną proces zbierania danych o jakości świadczonych przez siebie usług, oraz prezentowanie ich w sposób umożliwiający porównywanie. Jako pierwsi, oświadczenia złożyli T-Mobile Polska SA oraz UPC Polska sp. z o.o.
„Memorandum na rzecz podnoszenia jakości usług na rynku telekomunikacyjnym“ to zainicjowany przez Prezesa UKE projekt samoregulacyjny, skupiający przedsiębiorców telekomunikacyjnych,środowiska naukowe i badawcze, którzy wspólnie z regulatorem wypracowali standardy pomiaru i porównywania jakości usług telekomunikacyjnych, zarówno w transmisji głosowej jak i dostępie do Internetu.
W ramach Memorandum opracowano wspólnie 8 wskaźników jakości, w tym 2 administracyjne i 6 technicznych, dzięki którym klient będzie mógł świadomie porównać oferty. Zbiór tych wskaźników wraz z określonymi wartościami progowymi oraz spójnymi sposobami ich prezentowania, został zawarty w Raporcie końcowym, opracowanym przez uczestników Memorandum. Dokument został ogłoszony na początku lutego 2014 r., po miesięcznym okresie konsultacji środowiskowych.
Magdalena Gaj, Prezes UKE, zaznacza: - Pierwsze deklaracje to pozytywny sygnał, świadczący o tym, że postanowienia zawarte w Raporcie końcowym zostaną zastosowane w rynkowej rzeczywistości. Mam nadzieję, że niebawem także pozostali Sygnatariusze Memorandum oraz przedsiębiorcy telekomunikacyjni, pójdą śladem UPC i T-MOBILE.
Uczestnictwo w Memorandum ds. jakości usług nie jest równoznaczne ze stosowaniem jego postanowień, przedsiębiorcy muszą zadeklarować jego realne stosowanie. W myśl postanowień Memorandum, dostawcy usług telekomunikacyjnych będą zamieszczać informacje o jakości usług na swoich stronach internetowych, a pierwsze zestawienie tych danych powinno ukazać się na stronie Urzędu Komunikacji Elektronicznej
w drugim półroczu 2014 roku.
Memorandum ma otwarty charakter i obowiązuje bezterminowo – każdy przedsiębiorca telekomunikacyjny może w dowolnym czasie dołączyć do inicjatywy Prezesa UKE i uczestników Memorandum, zobowiązując się do stosowania wypracowanych w ramach Memorandum rozwiązań i standardów.
Adresatami Raportu końcowego są nie tylko Sygnatariusze Memorandum. Dokument ten jest jawny, a z rozwiązań w nim zawartych skorzystać mogą także inni przedsiębiorcy telekomunikacyjni, opracowujący własny system pomiaru jakości usług.
W załaczniu znajdują się skany Deklaracji T-Mobile i UPC.
* * *
W drugiej połowie marca 2014 r. do UKE wpłynęły Deklaracje: Orange, Polkomtel, NETIA, Internetia, Petrotel, Telefonia Dialog, INEA, (w załączeniu).
* * *
W kwietniu 2014 r. do UKE wpłynęła Deklaracja TOYA (w załączeniu).
* * *
W maju 2014 r. do UKE wpłynęły Deklaracje: P4 i SYSTEMICS (w załączeniu).
* * *
W listopadzie 2014 r. do UKE wpłynęła Deklaracja Telefonów Podlaskich (w załączeniu).
* * *
W styczniu 2015 r. do UKE wpłynęła deklaracja TeleMobile sp. z o.o. o stosowaniu postanowień Memorandum na rzecz podnoszenia jakości usług na rynku telekomunikacyjnym (w załączeniu).
W ramach Memorandum opracowano wspólnie 8 wskaźników jakości, w tym 2 administracyjne i 6 technicznych, dzięki którym klient będzie mógł świadomie porównać oferty. Zbiór tych wskaźników wraz z określonymi wartościami progowymi oraz spójnymi sposobami ich prezentowania, został zawarty w Raporcie końcowym, opracowanym przez uczestników Memorandum. Dokument został ogłoszony na początku lutego 2014 r., po miesięcznym okresie konsultacji środowiskowych.
Magdalena Gaj, Prezes UKE, zaznacza: - Pierwsze deklaracje to pozytywny sygnał, świadczący o tym, że postanowienia zawarte w Raporcie końcowym zostaną zastosowane w rynkowej rzeczywistości. Mam nadzieję, że niebawem także pozostali Sygnatariusze Memorandum oraz przedsiębiorcy telekomunikacyjni, pójdą śladem UPC i T-MOBILE.
Uczestnictwo w Memorandum ds. jakości usług nie jest równoznaczne ze stosowaniem jego postanowień, przedsiębiorcy muszą zadeklarować jego realne stosowanie. W myśl postanowień Memorandum, dostawcy usług telekomunikacyjnych będą zamieszczać informacje o jakości usług na swoich stronach internetowych, a pierwsze zestawienie tych danych powinno ukazać się na stronie Urzędu Komunikacji Elektronicznej
w drugim półroczu 2014 roku.
Memorandum ma otwarty charakter i obowiązuje bezterminowo – każdy przedsiębiorca telekomunikacyjny może w dowolnym czasie dołączyć do inicjatywy Prezesa UKE i uczestników Memorandum, zobowiązując się do stosowania wypracowanych w ramach Memorandum rozwiązań i standardów.
Adresatami Raportu końcowego są nie tylko Sygnatariusze Memorandum. Dokument ten jest jawny, a z rozwiązań w nim zawartych skorzystać mogą także inni przedsiębiorcy telekomunikacyjni, opracowujący własny system pomiaru jakości usług.
W załaczniu znajdują się skany Deklaracji T-Mobile i UPC.
* * *
W drugiej połowie marca 2014 r. do UKE wpłynęły Deklaracje: Orange, Polkomtel, NETIA, Internetia, Petrotel, Telefonia Dialog, INEA, (w załączeniu).
* * *
W kwietniu 2014 r. do UKE wpłynęła Deklaracja TOYA (w załączeniu).
* * *
W maju 2014 r. do UKE wpłynęły Deklaracje: P4 i SYSTEMICS (w załączeniu).
* * *
W listopadzie 2014 r. do UKE wpłynęła Deklaracja Telefonów Podlaskich (w załączeniu).
* * *
W styczniu 2015 r. do UKE wpłynęła deklaracja TeleMobile sp. z o.o. o stosowaniu postanowień Memorandum na rzecz podnoszenia jakości usług na rynku telekomunikacyjnym (w załączeniu).
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Magdalena Gaj) / (2014-03-06) |
| Udostępnienie informacji: | (Piotr Jaszczuk) / (2014-03-06 16:20) |
| Ostatnia zmiana: | (Sebastian Szeleszczuk) / (2015-02-04 15:12) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki Pobierz wszystkie załączniki w formacie .zip
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Magdalena Gaj |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:23 |



