Ustawienia

Social Media

Przewodnik po ERG - IRG

Urząd Komunikacji Elektronicznej uczestniczy w pracach międzynarodowych instytucji takich jak ERG i IRG, które zrzeszają organy regulacyjne dla rynków telekomunikacyjnych w państwach europejskich. W celu przybliżenia ich zadań i struktury publikujemy Przewodnik po obu tych instytucjach, opracowany przez ERG oraz przetłumaczony na język polski.

 

1. ERG – Europejska Grupa Regulatorów

Europejska Grupa Regulatorów (ang. European Regulators Group, ERG) została powołana na mocy decyzji Komisji Europejskiej 2002/627/WE zmienionej decyzją 2002/641/WE jako ciało doradcze wspierające Komisję w działaniach na rzecz rozwoju rynku wewnętrznego usług i łączności elektronicznej oraz w zapewnieniu spójnego stosowania przepisów ram regulacyjnych UE.

Celem niniejszego dokumentu jest wyjaśnienie sposobu działania ERG członkom tej organizacji oraz stronom zaangażowanym w jej prace. Ponadto niniejszy dokument ma przybliżyć uczestnikom rynku metody pracy ERG.

W skład ERG wchodzą krajowe organy regulacyjne państw europejskich. W swych pracach ERG uwzględnia cele krajowych organów regulacyjnych wskazane w art. 8 dyrektywy ramowej (2002/21/WE) polegające na wpieraniu konkurencji, rozwoju rynku wewnętrznego i promowaniu interesów obywateli UE.

W pracach ERG uczestniczą 33 państwa europejskie. Oprócz 25 Państw Członkowskich UE do Grupy należą cztery kraje EFTA (Szwajcaria, Norwegia, Islandia i Liechtenstein) oraz cztery kraje kandydujące do UE (Bułgaria, Rumunia, Turcja i Chorwacja). Komisja Europejska bierze udział we wszystkich spotkaniach Grupy oraz może uczestniczyć we wszystkich spotkaniach podgrup i eksperckich grup roboczych. Władza Nadzorcza EFTA, eksperci z państw EFTA oraz kraje kandydujące mogą uczestniczyć w pracach Grupy jako obserwatorzy. Na spotkania Grupa może zapraszać innych ekspertów i obserwatorów.

ERG umożliwia organom regulacyjnym wymianę poglądów i doświadczeń we wdrażaniu ram regulacyjnych UE przy uwzględnieniu rozwoju rynku i zmian technologicznych. Znaczną część prac merytorycznych wykonują eksperckie grupy robocze i zespoły projektowe, które opracowują odpowiednie dokumenty przedstawiane szefom organów regulacyjnych do zatwierdzenia na posiedzeniach plenarnych.

2. Opis zadań

Posiedzenie plenarne

Głównym forum wyznaczającym kierunki prac ERG jest posiedzenie plenarne, w którym uczestniczą szefowie krajowych organów regulacyjnych. Zwykle odbywają się cztery posiedzenia plenarne w roku, na których szefowie regulatorów omawiają kluczowe zagadnienia, zatwierdzają program prac ERG i publikację uzgodnionych dokumentów.

Decyzje na posiedzeniu plenarnym są podejmowane w drodze konsensusu wśród wszystkich członków. Gdy jakaś ważna kwestia musi zostać rozstrzygnięta między posiedzeniami plenarnymi, przewodniczący może doprowadzić do porozumienia procedurą elektroniczną.

Przewodniczący

Przewodniczącym ERG zostaje wybrany na rok członek ERG. Nowo wybrany przewodniczący zostaje wiceprzewodniczącym na okres sześciu miesięcy przed i sześciu miesięcy po swej właściwej kadencji. Przewodniczący ERG jest również przewodniczącym IRG.

Przewodniczący przewodniczy pracom grupy na spotkaniach, moderuje dyskusję i umożliwia wykształcenie się wspólnego stanowiska grupy na bazie konsensusu, gdy tylko jest to możliwe. Przewodniczący na bieżąco pełni obowiązki grupy i jest bezpośrednio odpowiedzialny za postęp prac mający zapewnić wywiązanie się z uzgodnionego planu oraz za wydajność i efektywność przedsięwzięć Grupy.

Przewodniczący jest w szczególności odpowiedzialny za relacje z otoczeniem zewnętrznym i ma obowiązek od czasu do czasu wyrazić stanowisko w imieniu Grupy.

W sprawach wyjątkowej wagi, które mogą pojawić się w czasie spotkań, przewodniczący konsultuje się z przewodniczącymi poprzedniej i następnej kadencji. W razie nieobecności lub niezdolności przewodniczącego do pełnienia swoich obowiązków, a także w przypadku delegowania uprawnień, obowiązki przewodniczącego powierza się jego zastępcy.

Obecny przewodniczący i jego zastępcy zostali wymienieni w załączniku A.

Sekretariat

Sekretariat ERG składa się z personelu mianowanego przez Komisję Europejską i ma siedzibę w Brukseli. Sekretariat pełni funkcję łącznika pomiędzy Komisją Europejską i ERG. Do jego głównych obowiązków zalicza się:

  • przygotowywanie spotkań i porządków obrad ERG
  • przygotowywanie rocznego sprawozdania z działalności ERG
  • wspieranie przewodniczącego w przygotowywaniu i wdrażaniu planu pracy ERG.
  • identyfikacja zagadnień podnoszonych w Komisji Europejskiej, które powinny być poruszone na forum ERG.

Grupa Kontaktowa

Grupa Kontaktowa (ang. Contact Network, CN) składa się z wyższych rangą przedstawicieli organów regulacyjnych, przewodniczy jej reprezentant przewodniczącego ERG. CN spotyka się przed posiedzeniami plenarnymi ERG. Próbuje wcześniej wyjaśnić trudności i sporne kwestie, aby pomóc w rozwiązywaniu różnicy zdań między organami regulacyjnymi i zapewnić, że materiały na posiedzenie plenarne koncentrują się na istotnych kwestiach i zawierają ich pełną i szczegółową analizę oraz konkretne propozycje rozwiązań. Dokumenty przechodzą przez CN, gdzie podejmuje się decyzje co do sfinalizowania prac nad nimi na posiedzeniu plenarnym. CN funkcjonuje jako filtr i szczebel pośredni pomiędzy eksperckimi grupami roboczymi/zespołami projektowymi a posiedzeniem plenarnym.

Grupa Kontaktowa nie ma formalnych uprawnień do podejmowania decyzji (z wyjątkiem zatwierdzania budżetu IRGIS/IRGNET), lecz może wstrzymać prace nad niektórymi zagadnieniami, jeśli wymagają one głębszej analizy, a także formułować zalecenia, na przykład przy określaniu priorytetów w realizacji planu pracy.

Komisja może uczestniczyć w tej części prac CN, które dotyczą kwestii związanych z ERG, a zatem porządek spotkań ustala się stosownie do tej możliwości.

Grupa Kontaktowa funkcjonuje jako nieformalna sieć, której członkowie są kluczowymi osobami kontaktowymi w organach regulacyjnych w zakresie wymiany informacji dotyczących zagadnień regulacyjnych.

Plan pracy

ERG przygotowuje plan pracy na każdy rok kalendarzowy. Wymienia się w nim wszystkie ważniejsze wyzwania regulacyjne i problemy, przed którymi stoją regulatorzy narodowi w nadchodzącym roku. Projekt planu pracy jest publicznie konsultowany, a uwagi można zgłaszać pisemnie lub podczas otwartego przesłuchania publicznego. Po uwzględnieniu otrzymanych uwag, prace nad planem pracy są zakończone.

Pod koniec każdego roku sporządza się sprawozdanie dla Komisji Europejskiej z realizacji planu pracy. Sprawozdanie to jest publicznie dostępne.

Grupy robocze/ Zespoły projektowe

Szczegółowe prace na forum ERG wykonują eksperckie grupy robocze i zespoły projektowe. Grupy robocze są stałymi ciałami zajmującymi się rozmaitymi kwestiami powiązanymi ze wspólnym tematem. Zespoły projektowe są organizowane ad hoc w celu rozwiązania konkretnego problemu. Załącznik B zawiera wykaz stałych grup roboczych.

Wyznaczony przewodniczący grupy roboczej/zespołu projektowego przygotowuje dla każdego zadania w planie pracy opis wymagań projektowych (ang. Project Requirement Description), który jest zatwierdzany na posiedzeniu plenarnym. Opis ten zawiera cele do zrealizowania oraz harmonogram prac.

Sekretariaty monitorują postęp prac grup roboczych i zespołów projektowych w ciągu roku.

3. Stosunki z Komisją Europejską

Komisja bierze udział w spotkaniach ERG, jak również może uczestniczyć w spotkaniach Grupy Kontaktowej, grup roboczych i zespołów projektowych. Szczególne doświadczenie i perspektywa, jaką wnosi Komisja Europejska poprzez swój udział w pracach podgrup, pozwala na wzbogacenie debaty publicznej oraz na szybszą identyfikację potencjalnych problemów. Jednak to ERG ma ostateczny wpływ na kształt swych dokumentów, a stanowiska i opinie Grupy są odzwierciedleniem stanowisk organów regulacyjnych. Nie zawsze są one zbieżne z poglądami Komisji Europejskiej, pomimo tego iż jej przedstawiciele uczestniczyli w pracach.

ERG może z własnej inicjatywy lub na wniosek Komisji doradzać i wspierać ją we wszelkich sprawach związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej.

4. Polityka przejrzystości i zaangażowania

ERG stara się funkcjonować na zasadzie przejrzystości, tak by uczestnicy rynku mieli wgląd w toczące się prace i w każdej chwili mogli wyrazić swoją opinię.

W tym celu ERG przed zakończeniem prac publikuje do publicznej konsultacji projekty decyzji oraz planu pracy. W kluczowych kwestiach, nad którymi toczą się prace, odbywają się przesłuchania publiczne. Procedura i harmonogram konsultacji udostępniane są zainteresowanym stronom. Dokumenty konsultacyjne zamieszcza się na stronie internetowej ERG http://www.erg.eu.int/. Uwagi na ich temat można przesyłać do Sekretariatu ERG na adres . Uwagi te, z wyłączeniem części oznaczonych jako poufne, są zwykle publikowane na stronie internetowej ERG. Dodatkowo ERG publikuje na swojej stronie internetowej wszystkie decyzje.

Aneks C zawiera wykaz rodzajów dokumentów opracowywanych przez ERG.

ERG organizuje zwykle konferencje prasowe i wydaje notatkę z konkluzjami z każdego posiedzenia plenarnego.

Przewodniczący ERG zabiera głos na ważniejszych konferencjach europejskich w celu przedstawienia stanu prac Grupy jak i wyjaśnienia wszelkich wątpliwości z nimi związanych. Spotyka się on również regularnie ze stowarzyszeniami handlowymi (takimi jak ETNO, ECTA, INTUG, GSM Association, ECCA, i inne) oraz innymi zainteresowanymi stronami, zarówno by wysłuchać ich poglądów na kluczowe tematy, jak również by omówić najważniejsze kwestie regulacyjne. Podobne zadania mogą wykonywać wyznaczeni przedstawiciele ERG. Sekretariat ERG prowadzi listy subskrybentów zainteresowanych działalnością ERG, którzy są zapraszani na przesłuchania publiczne. Osoby zainteresowane mogą wysłać e-mail na adres z prośbą o dodanie do listy adresowej. Na wiadomości otrzymanej od ERG nie są widoczne adresy pozostałych subskrybentów.

Przewodniczący jest uprawniony do zabierania, z własnej woli lub w odpowiedzi na zapytania, głosu w mediach w celu przedstawienia poglądów Grupy i stanu prac.

ERG będzie dokonywać przeglądu niniejszej polityki w celu zapewnienia, by wszystkie decyzje i działania były podejmowane w możliwie przejrzysty sposób.

5. Wspieranie współpracy między organami regulacyjnymi

Jedną z głównych ról ERG jest praca nad spójnym stosowaniem przepisów europejskich ram regulacyjnych dla sieci i usług łączności elektronicznej. W szczególności organy regulacyjne powinny uzgadniać właściwe instrumenty regulacyjne i środki zaradcze.

Jednym ze sposobów współpracy organów regulacyjnych jest wymiana doświadczeń dotyczących stosowania przepisów ram regulacyjnych na forum poszczególnych grup roboczych. W sprawach większej wagi organy regulacyjne, po uprzedniej wymianie doświadczeń, publikują zbiorcze stanowisko dotyczące konkretnego zagadnienia pod nazwą wspólnego stanowiska (zobacz Aneks C), które po konsultacji jest publikowane na stronie internetowej ERG (www.erg.eu.int). Przykładem może być Wspólne stanowisko w sprawie regulacyjnych środków zaradczych, które prezentuje zharmonizowane podejście do wyboru obowiązków w stosunku do operatorów, którzy w wyniku analizy rynku zostali uznani za posiadających znaczącą pozycję rynkową.

Gdy zachodzi potrzeba publikacji konkretnych danych, wydawane są stosowne raporty, jak na przykład Zestawienie stawek zakańczania połączeń w sieciach komórkowych albo Raport o konkurencji na rynku usług szerokopasmowych.

Najważniejsze wskazówki dotyczące praktycznych zagadnień regulacyjnych są zawarte w publikowanych regularnie Zasadach implementacji i dobrych praktyk (ang. Principles of Implementation and Best Practice).

Oprócz prac przewidzianych w planie, ERG stara się wspierać organy regulacyjne w przekazywaniu innym członkom swych doświadczeń we wdrażaniu ram regulacyjnych UE. Pomoc ta może mieć charakter nieformalny lub bardziej sformalizowany, np. poprzez organizację konferencji ad hoc na wybrane tematy, wymianę pracowników albo programy pomocowe. W większości przypadków ma ona formę bilateralną.

W ramach Grupy Kontaktowej udzielane są również odpowiedzi na jednorazowe zapytania organów regulacyjnych w konkretnej sprawie.

6. IRG – Niezależna Grupa Regulatorów

Niezależna Grupa Regulatorów (IRG) jest nieoficjalnym forum spotkań szefów organów regulacyjnych. Została utworzona w roku 1997 i służy nieformalnej wymianie poglądów bez udziału Komisji Europejskiej. IRG skupia 33 państwa i ma identyczny skład członkowski jak ERG. Przewodniczący ERG jest również przewodniczącym IRG.

Regulatorzy narodowi często wolą regularnie spotykać się osobno i w tym celu używają aparatu IRG (zarówno na szczeblu posiedzeń plenarnych jak i Grupy Kontaktowej). Ponadto regulatorzy narodowi są w stanie zidentyfikować pewne kwestie wcześniej. Wówczas właściwe spełnianie roli doradczej dla Komisji Europejskiej wymaga uzgodnień bez obecności jej przedstawicieli. W tych przypadkach dyskusja odbywa się właśnie na forum IRG. Spotkania IRG i ERG odbywają się jedno po drugim w tym samym terminie, aby uniknąć powielania pracy. Decyzje IRG są podejmowane w drodze konsensusu wśród członków.

IRG może publikować odrębne dokumenty, które umieszczane są na stronie internetowej http://irgis.anacom.pt. Aneks D zawiera różne rodzaje dokumentów publikowanych przez IRG.

Sekretariat

Sekretariat IRG składa się z kilku przedstawicieli organów regulacyjnych, którzy realizują zadania organizacyjne w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania Grupy. Do obowiązków Sekretariatu należy:

  • przygotowywanie spotkań i porządków obrad
  • wspieranie przewodniczącego w przygotowaniu i wdrażaniu zadań planowanych na kolejny rok
  • wspieranie przewodniczącego w jego obowiązkach – w szczególności identyfikacja kwestii poruszanych przez organy regulacyjne, które powinny zostać przedstawione na forum IRG.
  • monitorowanie prac grup roboczych
  • koordynacja zapytań lub próśb o pomoc kierowanych do IRG
  • ogólne wsparcie dla przewodniczącego.

Członkowie Sekretariatu IRG pracują w niepełnym wymiarze czasu głównie przy pomocy poczty elektronicznej. Załącznik E zawiera wykaz osób sprawujących obecnie funkcje w Sekretariacie IRG.

Sekretariaty IRG i ERG ściśle współpracują w celu uniknięcia powielania pracy i są w bliskim kontakcie z przewodniczącym.



Aneks A: Osoby obecnie sprawujące funkcje w ERG

Stanowisko

Nazwisko

Telefon

e-mail

Przewodniczący w roku 2005

Joergen Andersen

+ 45 3545 0100

Przewodniczący w roku 2006

Kip Meek

+ 44 207981 3510

Przewodniczący w roku 2007

Roberto Viola

+ 39 0669644308

Sekretariat ERG

Davide Gallino

+ 32 2 29 98376


Aneks B: Wykaz grup roboczych

Grupa Robocza ds. Znaczącej Pozycji Rynkowej (ang. Significant Market Power WG). Zajmuje się sprawami konkurencji, w szczególności dotyczącymi definiowania rynków właściwych i wyznaczania na nich operatorów o znaczącej pozycji rynkowej.

Grupa Robocza ds. Telefonii Komórkowej (ang. Mobile Market WG). Zajmuje się zagadnieniami związanymi z rynkiem usług komórkowych, w szczególności analizą regulowanego dostępu do sieci komórkowych w krajach Unii Europejskiej. Ponadto jej członkowie wymieniają się doświadczeniami w kwestiach technicznych i ekonomicznych związanych z sieciami komórkowymi. Zadaniem grupy jest opracowanie ogólnego podejścia do zharmonizowanej regulacji rynków telefonii komórkowej.

Grupa Robocza ds. Telefonii Stacjonarnej (ang. Fixed Network WG). Grupa zajmuje się zagadnieniami dotyczącymi sieci stacjonarnych, włączając w to kwestie wynikające z nowych ram regulacyjnych, w szczególności z dyrektywy o dostępie. Praca tej grupy obejmuje kwestie dostępu/interkonektu w sieciach stacjonarnych jak również dzierżawy łączy. W szczególności Grupa zajmuje się konkurencją w zakresie usług lokalnych/szerokopasmowych.

Grupa Robocza ds. Księgowości Regulacyjnej (ang. Regulatory Accounting WG). Zajmuje się kwestiami księgowości i analizy kosztowej.

Grupa Robocza ds. Użytkowników Końcowych (ang. End Users WG). Koncentruje się na aspektach regulacji dotyczących konsumenta, takich jak umowy, publikacja i dostępność informacji dla klientów, środki pozwalające użytkownikom na kontrolę wydatków, przejrzystość cen oraz procedury pozasądowego rozstrzygania sporów konsumenckich.

Aneks C: Dokumenty ERG

1) Rodzaje dokumentów

Dokumenty opracowywane przez ERG dzielą się na następujące rodzaje:

  • Wspólne stanowisko ERG - Określa stanowisko grupy i jest publikowane z własnej inicjatywy ERG.
  • Opinia ERG - Wyraża opinię grupy na wniosek Komisji Europejskiej lub innego podmiotu zewnętrznego.
  • Raport ERG- Obiektywnie charakteryzuje dowolną sprawę w obszarze zainteresowań ERG.

2) Dokumenty opublikowane przez ERG

  • IRG/ERG Response for call for input on the Forthcoming Review of the Regulatory Framework, ERG (20 February 2006) - Odpowiedź IRG/ERG na prośbę o wkład w nadchodzący przegląd ram regulacyjnych
  • Report on „Transparency of retail prices (with implementation of Number Portability)”, ERG (05) 52 - Raport w sprawie przejrzystości cen detalicznych (w związku z wprowadzeniem usługi przenośności numerów)
  • SMP Working Documunt, ERG (03) 09 Rev 3 - Dokument roboczy dotyczący znaczącej pozycji rynkowej
  • Common Position on EG Recommendation on Cost Accounting and accounting separation, ERG (05) 29 - Wspólne stanowisko w sprawie zalecenia Komisji Europejskiej dotyczącego rachunkowości regulacyjnej
  • Common Position on Wholesale International Roaming, ERG (05) 20 Rev 1 - Wspólne stanowisko w sprawie hurtowego roamingu międzynarodowego
  • Revised Common Position on Wholesale Bitstream Access, ERG (03) 33 Rev2 – Uaktualnione wspólne stanowisko w sprawie hurtowego dostępu typu bitstream
  • ERG Broadband Market Competition, ERG (05) 23 - Raport ERG o konkurencji na rynku usług szerokopasmowych
  • Common Statement on VoIP Regulatory Approaches, ERG (05) 12 - Wspólne oświadczenie w sprawie podejścia regulacyjnego do VoIP.
  • Common Position on Regulatory Remedies, ERG (03) 30 Rev 1 - Wspólne stanowisko w sprawie regulacyjnych środków zaradczych.

Aneks D: Dokumenty IRG

1) Rodzaje dokumentów

IRG publikuje następujące rodzaje dokumentów:

  • Zasady implementacji i dobrych praktyk -Określają wspólne zasady, które organy regulacyjne powinny stosować, podejmując działania w danej kwestii.
  • Raport - Obiektywny opis stanu określonej sytuacji.
  • Benchmark - Zawiera standardy, według których regulatorzy narodowi mogą oceniać swoje dane, porównywać i podwyższać standardy stosowane w danej dziedzinie.

2) Opublikowane dokumenty IRG

  • NRA-NCA co-operation (11/02) - Współpraca między regulatorem telekomunikacyjnym a organem ds. ochrony konkurencji
  • Principles of Implementation and Best Practice (PIBs) regarding local loop unbundling (07/02) - Zasady implementacji i dobrych praktyk w zakresie uwolnienia lokalnej linii abonenckiej
  • PIBs regarding itemised billing (07/03) - Zasady implementacji i dobrych praktyk w zakresie szczegółowego bilingu
  • PIBs regarding cost recovery (09/03) - Zasady implementacji i dobrych praktyk w zakresie zwrotu kosztów
  • PIBs regarding mobile termination (04/04) – Zasady implementacji i dobrych praktyk w zakresie zakańczania połączeń w sieciach komórkowych
  • IRG Report on fixed termination access (05/05) - Raport IRG w sprawie dostępu do zakańczania połączeń w sieciach stacjonarnych
  • IRG Report on regulatory accounting in practice (05/05) - Raport IRG w sprawie praktycznych aspektów księgowości regulacyjnej
  • IRG Benchmark on Mobile Termination Rates (05/05) – Benchmark stawek zakańczania połączeń w sieciach komórkowych
  • PIBs regarding Current Cost Accounting (02/06) - Zasady implementacji i dobrych praktyk w zakresie księgowości kosztów bieżących
  • PIBs regarding Retail Minus (02/06) - Zasady implementacji i dobrych praktyk w zakresie metodologii Retail Minus

Aneks E: Osoby obecnie sprawujące funkcje w IRG

Stanowisko

Nazwisko

Telefon

e-mail

Przewodniczący w roku 2005

Joergen Andersen

+ 45 3545 0100

Przewodniczący w roku 2006

Kip Meek

+ 44 207981 3510

Przewodniczący w roku 2007

Roberto Viola

+ 39 0669644308

Sekretariat IRG

Annegret Groebel

+ 49 228 149040

Członkowie Sekretariatu IRG:

Vince Affleck - Ofcom, Wielka Brytania
Guido Pouillon - BIPT, Belgia
Kasper Masden - NITA, Dania
Ciara Farren - ComReg, Irlandia
Françoise Laforge - ARCEP, Frencja
Marcell Horváth - NCAH, Węgry


Tłumaczenie:
Aleksandra Stepnowska
Gabinet Prezesa UKE

2006-05-12



Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Jacek Strzałkowski)
Udostępnienie informacji: (Jacek Strzalkowski) / (2006-10-09 17:13)
Ostatnia zmiana: (Jacek Strzalkowski) / (2006-10-09 17:13)

Pliki do pobrania

Pobierz wszystkie załączniki

Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Jacek Strzałkowski
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:17