Raport o jakości usług pocztowych w 2005 r.
12 maja 2006
Raport z badań jakości powszechnych usług pocztowych w zakresie wskaźnika terminowości doręczeń przesyłek oraz w zakresie informacji o ilości i rodzajach zgłoszonych reklamacji i sposobie ich rozpatrzenia.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie rynku usług pocztowych, zarówno krajowego (ustawa Prawo pocztowe) jak i Unii Europejskiej (Dyrektywy Pocztowe 97/67/WE i 2002/39/WE) Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej jako regulator rynku pocztowego w Polsce, zobowiązany jest do przeprowadzania corocznych badań w zakresie jakości świadczenia powszechnych usług pocztowych.
Wyniki badań mają dostarczać informacje o wskaźniku terminowości doręczania przesyłek. Regulator zobowiązany jest również monitorować ilość reklamacji, ich przyczyny i sposoby ich rozpatrzenia.
1. Terminowość doręczeń przesyłek listowych zwykłych na terenie kraju w 2005 roku.
Dla oceny terminowości przesyłek priorytetowych został przyjęty standard 82% przesyłek doręczanych adresatowi w terminie określonym jako D+1 (w następnym dniu po nadaniu). W przypadku przesyłek ekonomicznych standard 85% przesyłek dostarczonych adresatowi w terminie dotyczył okresu D+3 (trzy dni licząc od dnia nadania). Do czasów przebiegu przesyłek nie wliczano objętych badaniem sobót oraz dni ustawowo wolnych od pracy tj. niedziel i świąt.
Badanie przeprowadzono w okresie 11.07.2005 – 16.12.2005 r. Przesyłki były wysyłane w 10 relacjach na terenie całego kraju. W trakcie badania wysłano 9 000 przesyłek priorytetowych oraz 1 800 przesyłek ekonomicznych.
W wyniku przeprowadzonego badania terminowości doręczeń przesyłek zwykłych w obrocie krajowym (priorytetowych i ekonomicznych) uzyskano następujące wyniki:
- dla przesyłek priorytetowych: 93,33% doręczonych w terminie D+1,
- dla przesyłek ekonomicznych: 91,89% doręczonych w terminie D+3.
Otrzymane wskaźniki terminowości doręczeń są wyższe zarówno od minimalnych wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury jak i norm europejskich.
2. Reklamacje dotyczące powszechnych usług pocztowych.
Powszechną usługę pocztową (na podstawie wyżej wymienionego rozporządzenia) w zakresie przesyłki rejestrowanej i przekazu pocztowego uważa się za niewykonaną, jeżeli:
- doręczenie przesyłki rejestrowanej lub zawiadomienia o próbie jej doręczenia nie nastąpiło w terminie 14 dni od dnia nadania;
- doręczenie kwoty pieniężnej określonej w przekazie pocztowym lub zawiadomienia o próbie doręczenia tej kwoty nie nastąpiło w terminie 14 dni od dnia nadania.
W 2005 roku konsumenci złożyli 187 719 reklamacji dotyczących usług powszechnych, co stanowiło 0,04% wszystkich zrealizowanych przez operatora publicznego usług powszechnych, podlegających reklamacjom zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, z czego 157 629 (blisko 83,97%) reklamacji było związanych z przesyłkami w obrocie krajowym, a 30 090 (16,03%) w obrocie zagranicznym.
Na jedną placówkę pocztową przypadły średnio 22,48 reklamacje, z czego 12,63 dotyczyło reklamacji listów poleconych w obrocie krajowym, natomiast w obrocie zagranicznym na jedną placówkę przypadało 3,60 reklamacji.
Łącznie w 2005 r. liczba nieuznanych przez operatora publicznego reklamacji w obrocie krajowym i zagranicznym stanowiła ponad 67% ogółem zgłoszonych reklamacji. Można przypuszczać, że większość nieuznanych reklamacji dotyczy przesyłek nierejestrowanych, za które Poczta Polska, w świetle obowiązującego prawa, ponosi jedynie ograniczoną odpowiedzialność.
Pełna treść raportu w załączniku:
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Jacek Strzałkowski) |
| Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzalkowski) / (2008-02-01 12:55) |
| Ostatnia zmiana: | (Jacek Strzalkowski) / (2008-02-01 12:55) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Jacek Strzałkowski |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:17 |



