Raport o realizacji obowiązku świadczenia usługi powszechnej przez TP SA
30 kwietnia 2010
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej przedstawia Raport o realizacji obowiązku świadczenia usługi powszechnej przez Telekomunikację Polską SA w okresie od 8 maja 2006 r. do 31 grudnia 2009 r.
Po przeprowadzeniu konkursu na przedsiębiorcę wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej oraz postępowania konsultacyjnego, decyzją Prezesa UKE z dnia 5 maja 2006 r., Telekomunikacja Polska SA została wyznaczona do świadczenia usługi powszechnej przez okres 5 lat, tj. od dnia 8 maja 2006 r. do dnia 8 maja 2011 r. Usługę powszechną stanowi zestaw usług telekomunikacyjnych, jakie powinny być dostępne dla wszystkich użytkowników końcowych stacjonarnych publicznych sieci telefonicznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zachowaniem wymaganej jakości i po przystępnej cenie. TP ma między innymi obowiązek przyłączenia pojedynczego zakończenia sieci w głównej lokalizacji abonenta (z wyłączeniem ISDN) i utrzymania łącza abonenckiego z zakończeniem sieci w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych.
Raport wskazuje, że TP wciąż niedostatecznie wywiązuje się z kilku obowiązków związanych ze świadczeniem usługi powszechnej. Jednym z nich jest zapewnienie fizycznej dostępności usługi powszechnej na terenie całego kraju - realizacja wskaźnika dostępności - czas oczekiwania na przyłączenie do sieci. Skrócenia wymaga przede wszystkim termin rozpoczęcia świadczenia usługi powszechnej, który zgodnie z postanowieniami obowiązującego regulaminu świadczenia tej usługi, został określony jako nie dłuższy niż 10 miesięcy od dnia złożenia zamówienia.
Operator nie zapewnia także odpowiedniej jakości usługi powszechnej w zakresie sprawności łącza abonenckiego (brak realizacji wskaźników: liczby uszkodzeń przypadających na 100 łączy abonenckich i czasu usunięcia uszkodzenia na łączu dostępowym, a tym samym brak realizacji usługi utrzymania łącza abonenckiego w gotowości do świadczenia usług z zachowaniem wymaganego poziomu jakości).
Ponadto, TP nie zapewnia wszystkim użytkownikom publicznych sieci telefonicznych dostępu do usługi OBN za taką samą opłatę oraz informacji głosowej o wysokości opłaty za połączenie z OBN (realizuje ten obowiązek jedynie własnym abonentom).
Operator wywiązuje się natomiast z obowiązku oferowania różnych pakietów cenowych, oferowania pakietu specjalnego (od dnia 1 czerwca 2008 r.) oraz pakietu podstawowego (z zastrzeżeniem niespełniania przez ten pakiet obowiązku przystępności cenowej), oferując przy tym udogodnienia i usługi dodatkowe względem usługi powszechnej. Realizuje również obowiązek zapewnienia minimalnej liczby aparatów publicznych na terenie całego kraju i w skali kraju. Z końcem 2007 r. operator uruchomił pełną usługę OBN i od tego samego roku wydaje OSA. Ponadto, TP zapewnia osobom niepełnosprawnym udogodnienia i ulgi, chociaż zainteresowani są o tym niedostateczne informowani.
Omówione w niniejszym Raporcie doświadczenia z realizacji usługi powszechnej przez TP na przestrzeni lat 2006 - 2009 pozwalają także stwierdzić, że obecny model usługi powszechnej wymaga zmian.
Prezes UKE przedstawi koncepcję tych zmian w odrębnym dokumencie.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Anna Streżyńska) / (2010-04-30) |
| Udostępnienie informacji: | (Anna Stankowska) / (2010-06-16 12:47) |
| Ostatnia zmiana: | (Anna Stankowska) / (2010-08-17 16:12) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Anna Streżyńska |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:20 |



