Realizacja projektu PLI CBD
01 kwietnia 2011
Informujemy, iż w dniu 31 marca 2011 r. zakończone zostały prace związane z realizacją projektu Platforma Lokalizacyjno-Informacyjna z Centralną Bazą Danych (PLI CBD).
Jest to pierwszy projekt zrealizowany i współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (Nr projektu: POIG.07.01.00-00-002/08).
Na realizację projektu, zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie, przeznaczono 19 441 214 zł i są to wyłącznie wydatki kwalifikowane. Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 85 proc. kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych.
Celem projektu PLI CBD jest usprawnienie funkcjonowania systemu pozyskiwania informacji o lokalizacji abonenta wzywającego pomocy (z wykorzystaniem numerów alarmowych, w tym 112) oraz usprawnienie procesów związanych z przenoszeniem numerów przy zmianie operatora.
PLI CBD jest częścią ogólnokrajowego Systemu Informatycznego Powiadamiania Ratunkowego (SI PR), który opracowuje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Sama platforma służy do prowadzenia bazy danych o użytkownikach publicznych sieci telefonicznych oraz przekazywaniu systemom i służbom odpowiedzialnym za przyjmowanie wywołań alarmowych informacji lokalizacyjnych zakończenia sieci telefonicznych (stacjonarnych i ruchomych), z których wykonano wywołanie alarmowe. W przypadku telefonu stacjonarnego jest to adres zainstalowania zakończenia sieci (telefonu), natomiast przy połączeniu wykonanym z telefonu komórkowego do systemu są przekazywane współrzędne geograficzne położenia urządzenia końcowego.
Dzięki zbudowaniu PLI CBD skróci się czas reakcji służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy. System umożliwia natychmiastowe zlokalizowanie miejsca zdarzenia. Realizacja projektu wpłynie też pozytywnie na działalność przedsiębiorców telekomunikacyjnych, którzy zyskają techniczną bazę do realizacji procesów związanych z przenoszeniem numerów przez abonentów.
PLI CBD przygotowana została do obsłużenia:
- do 15 tys. wywołań alarmowych w ciągu 1 minuty oraz do 40 mln wywołań w ciągu miesiąca,
- do 200 tys. procesów przeniesienia w ciągu jednej doby i do 4 500 000 procesów przeniesienia w ciągu miesiąca.
PLI CBD to dwa ośrodki przetwarzania danych zlokalizowane w Boruczy pod Warszawą i w Siemianowicach Śląskich. Do systemu podłączeni są wydzielonymi łączami E1 wszyscy przedsiębiorcy telekomunikacyjni posiadający powyżej 1 mln abonentów, natomiast pozostali operatorzy podłączają się do PLICBD za pośrednictwem sieci Internet, dbając o niezbędny poziom zabezpieczeń.
Realizacja zadania
Budowa PLI CBD wiąże się z Ustawą z dnia 11 stycznia 2008 r. o zmianie ustawy Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym. Zmiany dotyczyły zapisów art. 77 i 78.
Jednakże już wcześniej, tj. w chwili pojawienia się pomysłu budowy bazy mającej na celu usprawnienie systemu pozyskiwania informacji o lokalizacji osoby wzywającej telefonicznie pomocy, Prezes UKE rozpoczął przygotowania do tego procesu. W tym celu w kwietniu 2007 r. przy Prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej powołano Grupę Techniczną ds. Centralnej Bazy Danych i Numeru 112 (Grupa CBD). Grupa zainicjowała swą działalność 27 kwietnia 2007 r. W jej skład, obok specjalistów UKE, weszli przedstawiciele Izb telekomunikacyjnych (Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji oraz Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej). W pracach Grupy uczestniczyli również doraźnie przedstawiciele ministerstw oraz służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy. W okresie od kwietnia 2007 r. do marca 2008 r. odbyło się łącznie 25 spotkań. Ich celem były:
- analiza stanu istniejącego,
- wymiana doświadczeń,
- określenie propozycji działań w związku z planowaną budową centralnej bazy danych dla numerów przeniesionych i PLI dla systemu lokalizacji,
- opracowanie szczegółowych i technicznych założeń systemu PLI CBD.
Grupa wypracowała szereg założeń do systemu, które dały zaczątek do tworzenia dokumentacji przetargowej.
W dniu 11 stycznia 2008 roku Sejm uchwalił zmiany w ustawie Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Z 2004 r. Nr 171, poz. 1800 z późn. zm.) oraz ustawie o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Z 2006 r. Nr 191, poz. 1410 z późn. zm.). Wejście ich w życie po upływie sześciu miesięcy od ogłoszenia, czyli w dniu 1 sierpnia 2008 r. zobligowało Prezesa UKE do utworzenia systemu gromadzącego i przekazującego informacje o lokalizacji abonenta i użytkownika dzwoniącego na numer alarmowy 112 i inne numery alarmowe, nazwanego, (zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania systemu gromadzącego i udostępniającego informacje i dane dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego "112" albo innych numerów alarmowych) Platformą Lokalizacyjno-Informacyjną z Centralną Bazą Danych.
W dniu 13 maja 2008 r. rozpoczęto procedurę przetargową o udzielenie zamówienia publicznego na budowę PLI CBD w trybie dialogu konkurencyjnego. W dniach 17.10-5.11.2008 r. przeprowadzono dwie tury dialogu konkurencyjnego. Po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w dniu 22 października 2009 r. została zawarta umowa na wykonanie Platformy Lokalizacyjno-Informacyjnej z Centralną Bazą Danych. Wykonawcą PLI CBD zostało konsorcjum firm T4B sp. z o.o. - Qumak Sekom SA. W umowie określono termin zakończenia prac na 31 marca 2011 r.
W dniu 21 maja 2008 roku, na podstawie opublikowanego przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego indykatywnego wykazu indywidualnych projektów kluczowych Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 - 2013 dla działu Oś priorytetowa VII Społeczeństwo informacyjne - Budowa elektronicznej administracji, pomiędzy Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji (Instytucja Pośrednicząca) a Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej (Beneficjentem) została podpisana preumowa dotycząca projektu Platforma Lokalizacyjno-Informacyjna z Centralną Bazą Danych (PLI CBD). Była to pierwsza preumowa zawarta w ramach VII Osi Priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Przedmiotem zawartego porozumienia było określenie zasad postępowania Stron w celu przygotowania projektu PLI CBD do realizacji w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
Następnie na podstawie umowy podpisanej w dniu 9 marca 2009 r. pomiędzy Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej (Beneficjentem projektu) i Władzą Wdrażającą Programy Europejskie (Instytucją Wdrażającą/Instytucją Pośredniczącą II stopnia, podległą Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji) zostało udzielone przez Instytucję Wdrażającą dofinansowanie na realizację projektu ze środków publicznych w ramach 7. osi priorytetowej POIG. Na realizację projektu PLICBD przeznaczono 19 441 214 zł i są to wyłącznie wydatki kwalifikowane. Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej na realizację projektu wynosi 85 proc. kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych.
Realizacja projektu przebiegała zgodnie z ustalonym harmonogramem i zakończyła się 31 marca 2011 r. podpisaniem końcowego protokołu odbioru.
Prezes UKE dziękuje wszystkim osobom zaangażowanym w prace nad realizacją projektu, wyrażając nadzieję, że to unikatowe przedsięwzięcie stanie się znaczącym wkładem w rozwój systemów służących ratownictwu i zapewnieniu bezpieczeństwa obywateli.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Tomasz Karamon) / (2011-04-01) |
| Udostępnienie informacji: | (Anna Lewandowska) / (2011-06-24 12:51) |
| Ostatnia zmiana: | (Elżbieta Oknińska) / (2011-07-15 15:05) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Tomasz Karamon |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:21 |



