Relacja z debaty o przyszłych regulacjach telefonii VoIP
02 grudnia 2008
Prezentacje i zapis dźwiękowy debaty UKE dotyczącej tematu zharmonizowanego podejścia do regulacji usług telefonii internetowej VoIP w Europie.
W dniu 26 listopada 2008 r. z inicjatywy Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej odbyła się publiczna debata, której założeniem była próba odpowiedzi na pytanie: „czy biorąc pod uwagę stan rozwoju usług VoIP, powinno się wprowadzić w Polsce regulacje prawne dotyczące tych usług, w szczególności w zakresie numeracji i przenośności numerów, zapewnienia dostępu do numerów alarmowych służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy oraz obowiązków udzielania informacji konsumentom?”.
W debacie wzięło udział 70 osób.
Poniżej prezentujemy wystąpienia uczestników oraz zapis dźwiękowy debaty.
Prezentacje z debaty
1) Piotr Rutkowski, firma Rotel, Moderator spotkania - „Regulacje telefonii IP” (prezentacja PDF)
2) Marian Podniesiński, Departament Techniki UKE - „Wspólne stanowisko ERG w sprawie VoIP” (prezentacja PDF)
3) Wojciech Berezowski, Departament Prawny UKE - „Różnice między polskim prawem telekomunikacyjnym a Wspólnym Stanowiskiem ERG w sprawie VoIP” (prezentacja PDF)
4) Jerzy Paczocha i Waldemar Szczęsny, Instytut Łączności - „Technologia VoIP w aspekcie dostępu do numerów alarmowych” (prezentacja PDF)
Zapis dźwiękowy debaty
Z uwagi na czas trwania debaty, nagranie zostało podzielone na cztery pliki w formacie mp3 do pobrania:
- część 1 - rozmiar 15,5 MB;
- część 2 - rozmiar 13 MB;
- część 3 - rozmiar 9,7 MB;
- część 4 - rozmiar12,3 MB.
Główne wnioski z debaty
W odniesieniu do obowiązku zapewnienia połączeń alarmowych przez dostawców usług VoIP na obecnym etapie obowiązek powinien dotyczyć wszystkich tych dostawców usług VoIP, którzy dostarczają użytkownikowi końcowemu usługę inicjowania połączeń z wykorzystaniem numeracji z krajowego planu numeracji dla publicznej sieci telefonicznej przy czym sam obowiązek powinie mieć charakter bezwzględny – natomiast sposób jego realizacji nie musi być identyczny z tym jaki jest stosowany w PSTN lecz powinien spełniać kryterium jak najlepszego, z uwzględnieniem poziomu rozwoju technologii, służenia skutecznemu niesieniu pomocy w sytuacjach zagrożeń.
W odniesieniu do obowiązku informowania użytkownika iezbędne jest informowanie potencjalnego użytkownika we wszelkiego typu ofertach a użytkownika w umowach oraz regulaminach świadczenia usług o cechach oferowanej i świadczonej usługi, a w szczególności jasne i jednoznaczne informowanie jakich cech tradycyjnej usługi telefonicznej oferowana usługa nie posiada w tym, których obowiązków określonych w ustawie Prawo telekomunikacyjne dla publicznie dostępnej usługi telefonicznej dostawca usługi nie realizuje lub realizuje w odmienny sposób a także, z których uprawnień przynależnych użytkownikowi publicznie dostępnej usługi telefonicznej na podstawie ustawy Prawo telekomunikacyjne, użytkownik danej usługi nie będzie mógł korzystać.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Anna Streżyńska) / (2008-12-02) |
| Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzalkowski) / (2009-02-09 12:10) |
| Ostatnia zmiana: | (Jacek Strzalkowski) / (2009-03-25 10:14) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki Pobierz wszystkie załączniki w formacie .zip
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Anna Streżyńska |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:18 |



