Rynek usług pocztowych w roku 2013
30 maja 2014

Raport Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej o stanie rynku usług pocztowych w Polsce według danych za rok 2013.
Rok 2013 był przełomowy dla rynku usług pocztowych w Polsce. Do tej
pory ewoluował on stopniowo w kierunku otwierania się na konkurencję i
tworzenia jednego z ważnych ogniw wewnętrznego rynku Unii Europejskiej.
Systematycznie zmniejszał się obszar usług zastrzeżonych dla operatora
świadczącego usługi powszechne i zarazem wzrastała konkurencja rynkowa.
Od 1 stycznia 2013 roku weszły w życie przepisy nowej ustawy Prawo pocztowe, która wdrożyła do polskiego porządku prawnego dyrektywę 2008/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 lutego 2008 r. zmieniającą dyrektywę 97/67/WE w odniesieniu do pełnego urzeczywistnienia rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty (Dz. Urz. UE L 52 z 27.02.2008, s. 3, z późn. zm.) tzw. III Dyrektywę. Ustawa ta ostatecznie zniosła obszar zastrzeżony i określiła zasady funkcjonowania rynku pocztowego po jego pełnym otwarciu na konkurencję. Wprowadziła także nowe pojęcia i definicje m.in.: nową definicję usługi pocztowej, dotąd nie definiowane, określenie usług wchodzących w zakres usług powszechnych, definicję przesyłki kurierskiej oraz bardziej precyzyjną niż dotychczas definicję paczki pocztowej, co powinno uporządkować obraz krajowego rynku pocztowego.
Przepisy nowego Prawa pocztowego, podobnie jak w poprzednio obowiązującym stanie prawnym, regulują zakres usług powszechnych oraz sposób ich świadczenia. Warto zwrócić uwagę, że zakres usług powszechnych został znacząco ograniczony. W myśl obwiązujących przepisów do katalogu usług powszechnych nie zalicza się przekazów pocztowych, przesyłek reklamowych oraz usług wymienionych w art. 45 ust. 1 ustawy świadczonych dla nadawców masowych.
Według stanu na koniec 2013 roku, poza operatorem wyznaczonym, którym jest Poczta Polska S.A., do prowadzonego przez Prezesa UKE rejestru operatorów pocztowych wpisane były 274 podmioty. Jednak nie wszyscy operatorzy, którzy uzyskali wpis, faktycznie prowadzili działalność pocztową. Zgodnie ze złożonymi sprawozdaniami operatorów alternatywnych działających w 2013 r. było 160.
Dominującym podmiotem w odniesieniu do większości usług realizowanych na krajowym i zagranicznym rynku pocztowym pozostaje nadal Poczta Polska S.A. W 2013 roku operator wyznaczony zrealizował w obrocie krajowym i zagranicznym prawie 2 mld usług pocztowych (usługi powszechne, usługi wchodzące w zakres usług powszechnych, przesyłki kurierskie oraz inne usługi pocztowe), co przełożyło się na blisko 5 mld zł przychodu. W tej liczbie usług ponad 0,8 mld stanowiły usługi powszechne, z których przychody wyniosły prawie 3,3 mld zł. Natomiast alternatywni operatorzy pocztowi ogółem na rynku krajowym i zagranicznym zrealizowali ponad 2,9 mld usług pocztowych, co przełożyło się na ponad 2,5 mld zł przychodu.
Kwestia otwarcia rynku ma kluczowe znaczenie dla jego rozwoju, dlatego też we wcześniejszych latach była rozpatrywana pod kątem ram związanych z obszarem zastrzeżonym, natomiast od 2013 roku będzie można ją rozpatrywać przede wszystkim pod kątem zmian w segmencie usług wchodzących w zakres usług powszechnych. Spodziewać się należy, że w przyszłości tym segmentem rynku najbardziej będą zainteresowani konkurenci operatora wyznaczonego.
Analiza danych w kolejnych latach pozwoli na zaobserwowanie zmian jakie będą zachodzić w poszczególnych segmentach rynku pocztowego, oraz określić trendy w zakresie całego rynku usług pocztowych.
Raport o stanie rynku pocztowego za rok 2013 został sporządzony zgodnie z art. 43 ust. 6 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2012 r. poz. 1529) na podstawie informacji uzyskanych od operatorów pocztowych zgodnie z art. 43 ust. 1 i 2 ww. ustawy. Przepisy te obligowały operatorów pocztowych do przedłożenia Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej sprawozdań z działalności pocztowej prowadzonej w 2013 roku.
W załączeniu jest dostępna pełna treść raportu.
Od 1 stycznia 2013 roku weszły w życie przepisy nowej ustawy Prawo pocztowe, która wdrożyła do polskiego porządku prawnego dyrektywę 2008/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 lutego 2008 r. zmieniającą dyrektywę 97/67/WE w odniesieniu do pełnego urzeczywistnienia rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty (Dz. Urz. UE L 52 z 27.02.2008, s. 3, z późn. zm.) tzw. III Dyrektywę. Ustawa ta ostatecznie zniosła obszar zastrzeżony i określiła zasady funkcjonowania rynku pocztowego po jego pełnym otwarciu na konkurencję. Wprowadziła także nowe pojęcia i definicje m.in.: nową definicję usługi pocztowej, dotąd nie definiowane, określenie usług wchodzących w zakres usług powszechnych, definicję przesyłki kurierskiej oraz bardziej precyzyjną niż dotychczas definicję paczki pocztowej, co powinno uporządkować obraz krajowego rynku pocztowego.
Przepisy nowego Prawa pocztowego, podobnie jak w poprzednio obowiązującym stanie prawnym, regulują zakres usług powszechnych oraz sposób ich świadczenia. Warto zwrócić uwagę, że zakres usług powszechnych został znacząco ograniczony. W myśl obwiązujących przepisów do katalogu usług powszechnych nie zalicza się przekazów pocztowych, przesyłek reklamowych oraz usług wymienionych w art. 45 ust. 1 ustawy świadczonych dla nadawców masowych.
Według stanu na koniec 2013 roku, poza operatorem wyznaczonym, którym jest Poczta Polska S.A., do prowadzonego przez Prezesa UKE rejestru operatorów pocztowych wpisane były 274 podmioty. Jednak nie wszyscy operatorzy, którzy uzyskali wpis, faktycznie prowadzili działalność pocztową. Zgodnie ze złożonymi sprawozdaniami operatorów alternatywnych działających w 2013 r. było 160.
Dominującym podmiotem w odniesieniu do większości usług realizowanych na krajowym i zagranicznym rynku pocztowym pozostaje nadal Poczta Polska S.A. W 2013 roku operator wyznaczony zrealizował w obrocie krajowym i zagranicznym prawie 2 mld usług pocztowych (usługi powszechne, usługi wchodzące w zakres usług powszechnych, przesyłki kurierskie oraz inne usługi pocztowe), co przełożyło się na blisko 5 mld zł przychodu. W tej liczbie usług ponad 0,8 mld stanowiły usługi powszechne, z których przychody wyniosły prawie 3,3 mld zł. Natomiast alternatywni operatorzy pocztowi ogółem na rynku krajowym i zagranicznym zrealizowali ponad 2,9 mld usług pocztowych, co przełożyło się na ponad 2,5 mld zł przychodu.
Kwestia otwarcia rynku ma kluczowe znaczenie dla jego rozwoju, dlatego też we wcześniejszych latach była rozpatrywana pod kątem ram związanych z obszarem zastrzeżonym, natomiast od 2013 roku będzie można ją rozpatrywać przede wszystkim pod kątem zmian w segmencie usług wchodzących w zakres usług powszechnych. Spodziewać się należy, że w przyszłości tym segmentem rynku najbardziej będą zainteresowani konkurenci operatora wyznaczonego.
Analiza danych w kolejnych latach pozwoli na zaobserwowanie zmian jakie będą zachodzić w poszczególnych segmentach rynku pocztowego, oraz określić trendy w zakresie całego rynku usług pocztowych.
Raport o stanie rynku pocztowego za rok 2013 został sporządzony zgodnie z art. 43 ust. 6 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2012 r. poz. 1529) na podstawie informacji uzyskanych od operatorów pocztowych zgodnie z art. 43 ust. 1 i 2 ww. ustawy. Przepisy te obligowały operatorów pocztowych do przedłożenia Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej sprawozdań z działalności pocztowej prowadzonej w 2013 roku.
W załączeniu jest dostępna pełna treść raportu.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Magdalena Gaj) / (2014-05-30) |
| Udostępnienie informacji: | (Monika Lewińska) / (2014-05-30 09:49) |
| Ostatnia zmiana: | (Piotr Jaszczuk) / (2014-06-24 13:33) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Magdalena Gaj |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:22 |



