Ustawienia

Social Media

Sąd o odmowie zmiany oferty ramowej

Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił decyzję o odmowie zobowiązania Telekomunikacji Polskiej S.A. do zmiany oferty ramowej TP o dostępie telekomunikacyjnym.

 

W dniu 21 października 2008 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej WSA) ogłosił wyrok w sprawie ze skargi Telekomunikacji Polskiej S.A. na decyzję Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 4 kwietnia 2008 r. utrzymującą w mocy wcześniejszą decyzję Prezesa UKE z dnia 10 stycznia 2008 r. Obie decyzje dotyczyły odmowy zobowiązania Telekomunikacji Polskiej S.A. do zmiany oferty ramowej TP o dostępie telekomunikacyjnym w zakresie połączenia sieci w części 5 oferty – „Opłaty”.

Po rozpoznaniu sprawy WSA w Warszawie uchylił decyzję z dnia 4 kwietnia 2008 r. oraz decyzję ją poprzedzającą oraz stwierdził, iż uchylone decyzje nie podlegają wykonaniu.

W ustnych motywach uzasadnienia Sąd wskazał, iż przy wydaniu uchylonych decyzji doszło do naruszenia przepisów postępowania administracyjnego, mających istotny wpływ na wynik sprawy. W ocenie Sądu Telekomunikacja Polska S.A. zwróciła się do Prezesa UKE o zatwierdzenie przedłożonego projektu zmiany ofert ramowej. Błędnym była zatem kwalifikacja tego wniosku TP, dokonana przez organ regulacyjny, jako wniosku o zobowiązanie TP do przygotowania zmiany do oferty ramowej. Zdaniem WSA pomimo, że TP we wniosku powołała jako podstawę prawną art. 43, ust. 2 Prawa telekomunikacyjnego, to jednak z uzasadnienia wniosku wyraźnie wynika, że przedsiębiorca telekomunikacyjny wniósł do Prezesa UKE o zatwierdzenie projektu zmiany oferty ramowej, a nie wniosek o zobowiązanie do przedłożenia takiego projektu.

W ocenie WSA przedłożenie projektu zmiany oferty ramowej stanowi nie tylko wykonanie ciążącego na przedsiębiorcy telekomunikacyjnym o znaczącej pozycji rynkowej obowiązku wynikającego z decyzji Prezesa UKE, ale również jest uprawnieniem przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, który z własnej inicjatywy może taki projekt przedłożyć Prezesowi UKE.

WSA wskazał również, iż w niniejszej sprawie Sąd nie jest w stanie, z uwagi na uzasadnienie decyzji, stwierdzić co badał organ regulacyjny – czy dokonywał weryfikacji przedstawionych przez TP kosztów, czy badał opinię biegłego rewidenta, czy też badał wniosek TP.

WSA stwierdził także, iż Prezes UKE winien w niniejszej sprawie w pierwszej kolejności ustalić co jest przedmiotem żądania TP zawartego w skierowanym do Urzędu wniosku. Sąd zaś nie miał wątpliwości, że wniosek ten jest zwróceniem się do organu regulacyjnego o zatwierdzenie przedłożonego projektu zmiany oferty ramowej, a nie wnioskiem o zobowiązanie TP do przedłożenia takiego projektu.

Wyrok nie jest prawomocny.

  

Sygn. akt VI SA/Wa 1223/08

  

  

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Jacek Strzalkowski)
Udostępnienie informacji: (Jacek Strzalkowski) / (2008-11-20 11:50)
Ostatnia zmiana: (Jacek Strzalkowski) / (2008-11-20 11:50)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Jacek Strzalkowski
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:18